dimarts, 20 de juny del 2017

Xarrada Pere Peris

PERE PERIS
Avui ens ha vingut a visitar en Pere Peris, mestre d’educació infantil. En Pere ens explica que ha treballat en educació infantil des de l’any 1991, i que una de les coses que li fa més il·lusió es poder-se trobar a ex alumnes i veure com han crescut des de que estaven a les seves aules. Però en Pere reconeix a molts d’ells per “la mirada”, ens diu que la mirada dels alumnes després de vint anys segueix sent la mateixa. Així doncs la mirada és una eina molt potent de comunicació.En Pere ens dona eines per oferir als infants un aprenentatge saludable, positiu i significatiu:En primer lloc ens parla del joc com element clau en l’educació infantil i la base per tot aprenentatge, en Pere ens diu la següent frase: “la vida ha de ser un joc”, fent referencia a la importància del joc en totes les etapes de la vida, no només hem de jugar sent nens i nenes sinó també hem de saber jugar i divertir-nos com adults.El joc és un element didàctic mot important i un mecanisme primordial per fomentar la llengua oral. En Pere fa referencia al joc simbòlic per treballar totes les competències en l’etapa infantil. Els infants jugant a cuinetes, mercats, pares i mares, etc, potencien aspectes com, el diàleg, el raonament, la resolució de conflictes, la espontaneïtat i descoberta, la presa de decisions, la cooperació, la iniciativa, la creativitat, etc. En segon lloc en Pere ens subratlla tres conceptes bàsics per treballar en l’educació infantil: els contes, les cançons i les emocions.  Per acabar la xerrada, en Pere ens fa reflexionar sobre la nostre professió. Ens diu que hem de estimar la nostre professió, gaudir de la nostre feina i dels infants, ens diu que les decisions que prendrem en cada moment les hem de fer des de el cor.

M’ha semblat una visita molt enriquidora i l’he gaudit molt a nivell personal i professional. Mirades intergeneracionals donen un valor molt ric a la professió i és el que n’extrec de la xarrada d’avui amb el Pere. 

Xarrada Ana Costa

L’EDUCACIÓ A PORTUGAL

A Portugal tal i com ens ha explicat l’Anna l’etapa infantil esta vista com una etapa més assistencial, i la franja d’edat de 0 a 3 no es obligatòria.El model educatiu que fan servir a les escoles està en un procés de canvi i transformació ja que volen fomentar el joc lliure com a model d’aprenentatge.  El problema que es troben a les escoles és que la metodologia emprada a infantil, que està aportant als infants aprenentatges molt significatius i vivencials, deixen de tenir protagonisme a la primària, i això és un fet que volen canviar i seguir la mateixa metodologia adaptada per aquesta etapa escolar. A les escoles de Portugal, vetllen per crear iniciatives que vinguin directament de l’infant, és per això que es valora molt l’escolta, el respecta i la opinió dels petits, per fomentar la creativitat. L’Anna ens explica que com educadors hem de proporcionar eines perquè els infants prenguin iniciatives. Una de les peces clau és fomentar el diàleg entre ells perquè desenvolupin aquesta capacitat. L’aprenentatge de la llengua oral és molt important perquè els infants se sentin capaços de raonar, de descobrir, d’experimentar, etc. És la base. L’Anna dona molta importància als contes com a eina dins del camp de la llengua oral en el marc de l’educació infantil.


Visites com la de l’Anna t’apropen a la professió, t’engresquen i et permeten conèixer alguns aspectes d’altres llocs del món que poden ser molt enriquidors.