Breu resum
A
l’article el diàleg a l’aula des de la
perspectiva sociocultural, Fontich ens parla d’un tipus d’aprenentatge
basat en el diàleg. En aquest cas el
docent té un paper molt important, ja que l’objectiu principal que hem
d’aconseguir és fomentar activitats productives i col·laboratives on sigui
l’alumne el protagonista del seu propi aprenentatge, sent aquest un agent actiu.
És
cert que encara avui dia els processos d’ensenyament i aprenentatge es caracteritzen
per una gran complexitat i rígida, on el control el porta el mestre, però entre
el professor i l’alumne hauria d’haver-hi una bona interacció, per tal de poder
compartir informació i es puguin resoldre problemes que es puguin ocasionar en
qualsevol moment. Penso que hem de fugir del rol de mestre que porta
contínuament el control de la paraula, ja que aquest fet afecta negativament
als infants.
Per
tant, l’article ens parla d’una metàfora, la qual jo desconeixia. Es tracta de
la bastida, que és l’ajut que el
mestre o una altra persona dóna a l’aprenent. El docent no només ha de ser transmissor de coneixements, sinó
que ha d’aconseguir un entorn que estimuli a l’alumnat a aprendre. En els
processos d’ajut o de bastida té una gran importància la transferència de
responsabilitat i promoció d’autonomia en el procés, ja que l’aprenent
construeix patrons de conducta independents.
D’aquesta
manera, gràcies a la parla exploratòria
aprenen de manera cooperativa, amb una participació equitativa. Per a que sigui
productiva, es requereix un bon disseny d’activitats estructurades.
Moltes
vegades, malauradament no es dóna aquest aprenentatge a l’aula, però tant el
concepte de bastida com el de parla exploratòria són molt importants en
l’ensenyament a les aules perquè ens proporciona recursos clars per poder
desenvolupar-les. Però tal com diu a l’article és un tipus de metodologia
imprescindible
per promoure la creació d’eines que ajuden als alumnes tant a la construcció de
coneixement com a saber aplicar aquest coneixement.
Per
tant, el docent hauria de fomentar activitats on la reflexió hi fos present en
tot moment, per tal que els alumnes comparteixin idees, escoltin al seu voltant
diferents punts de vista, i sobretot respectin les diverses opinions.
Finalment, dir que les
activitats promouen que els alumnes discuteixin en grup sense la presència autoritària
del docent, i és important que gràcies a la col·laboració discuteixin
conjuntament per tal d’arribar a un acord final. Com he dit anteriorment,
aquest article parla d’un aprenentatge basat en el diàleg per tal que els
alumnes siguin agents actius perquè el desenvolupament de coneixement en les
activitats sigui efectiu.
Idees clau
-L’educació
es redueix a la relació entre el professor i un estudiant entès individualment.
-La
interacció és un mitjà poderós per pensar i raonar.
-El
rol de professor és el d’un guia que usa el diàleg per orquestrar el
desenvolupament d’una comunitat de recerca en la qual els alumnes adopten un
rol compartit, actiu i reflexiu per a l’aprenentatge.
Preguntes
-En
què consisteix l’aparent desarticulació? Quina relació té amb els termes generalitzador i metacognitiu?
-L’ensenyament dialògic sempre dóna lloc
a un discurs compartit entre docent i alumnes i entre alumnes?
Comentari personal
Aquesta lectura m’ha semblat interessant,
ja que personalment penso que l’article exposa el que és la visió d’educació.
Hem de potenciar el diàleg igualitari entre els membres de tota la comunitat,
per a portar a terme un aprenentatge útil.
La lectura m’ha semblat de gran interès,
ja que he tingut l’oportunitat d’adquirir nous coneixements, ja que per
exemple, no coneixia els conceptes de parla exploratòria o la metàfora de
bastida (scaffolding) exposats per
l’autor.
M’hauria agradat que hagués profunditzat
més sobre el coneixement ritual i coneixement de principis perquè m’ha costat
una mica trobar la diferència entre aquests dos, i a vegades no els entenia. Però
tot i així, penso que ha sigut una lectura molt enriquidora, ja que he pogut
ampliar els meus coneixements des de la perspectiva sociocultural i he après
nous conceptes que anteriorment mai havia sentit.