Lectura 1: Habitar l’aula quan
la comunicació és essencial
El que s’exposa en aquest
article és la importància de les intervencions a l’aula on s’evidencia el paper
de la comunicació i com aquesta és el vincle que fa possible una cultura d’aula
on totes les persones tenen veu pròpia, són escoltades i juntes avancen
en el coneixement.
L’aula ha
de ser com un espai de comunicació on les diferents maneres de pensar, de viure
i de ser-hi tenen cabuda, per tant s’ha d’oferir un espai i un entorn on cada
individu ha de poder desenvolupar les seves capacitats al màxim.
Gràcies al
contrast dels diferents moments on la comunicació flueix de diferents maneres
fa que l’infant vagi construint idees noves sobre el que ens envolta.
Subratlla la
importància de què el docent estigui atent a l’aula, ja que dels interrogants dels
infants pot néixer una situació de comunicació intensa per anar construint un
coneixement comú i generar una cultura d’aula on el llenguatge i la paraula de
cadascú faci possible descobrir maneres
noves de comprendre i de comprendre’ns.
En
l’article s’evidencia com l’acolliment d’un dubte davant la constatació d’una
realitat ha estat el motor que ha generat una conversa rica en aportacions de
sabers personals sobre el coneixement de la proporcionalitat i com aquest ha
acabat formant part del saber col·lectiu.
En
conclusió, m’he adonat de la gran
importància de fer de l’aula un espai d’expressió lliure on la reflexió en veu
alta permeti compartir també les vivències, les sensacions i els sentiments
que, d’alguna manera, enfortiran la pròpia identitat i el sentit de pertinença a
un grup.
IDEES CLAUS
-
El llenguatge és
un instrument per realitzar una activitat intel·lectual conjunta.
-
La mestra
organitza i condueix, ofereix informació i orientació i ajuda a conèixer i
reconèixer què saben i què han après els infants
-
És important
alternar activitats que conreïn les diferents maneres de ser perquè tothom s’hi
senti reconegut.
PREGUNTES
-
Si tens un grup classe no participatiu i només parla un, com fas
que els altres intervinguin i no estiguin passius?
-
Si hi ha alumnes que són d’altres països i encara no entenen la
llengua de l’escola, com t’ho fas per no excloure’ls?
VALORACIÓ PERSONAL
El que més m’ha sorprès és la importància que té la comunicació
entre tots els alumnes i el docent en el desenvolupament-aprenentatge de
l’infant. Considero un punt fort d’aquesta lectura el fet que hi hagin exemples
reals, ja que m’ha facilitat la comprensió del què la lectura volia dir.
A partir de l’exemple he pogut observar, un cop més, que no fa
falta una comunicació docent-discent-docent, ja que els alumnes han sigut
capaços de portar la conversació i donar la seva opinió sense que el docent hagués
d’intervenir, sinó que la conversació s’ha donat només entre els alumnes.
El fet de què totes les maneres de
pensar, de viure i de ser-hi ha de tenir cabuda a l’aula ho veig indispensable,
ja que a partir de què algunes d’aquestes maneres no hagin pogut tenir cabuda ha
fet que alguns infants estiguin desmotivats o pensin que no se’ls hi dóna bé l’escola
i això com a resultat dóna un fracàs escolar. Per això és tan important que el
mestre o la mestra tingui en compte oferir un espai i un entorn on cada
individu ha de poder desenvolupar les seves capacitats al màxim.
Per concloure, tinc clar que m’ha conscienciat de la importància
de les intervencions dels infants a l’aula, que aquests siguin els subjectes
actius del seu propi aprenentatge i que el docent només sigui un acompanyat d’ell
no el que dirigeix la classe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada