Breu resum
Aquest article ens parla sobre una unitat de programació que es va portar a terme a l’Escola Bressol
Bambi de Barcelona, la qual té com a temàtica el joc simbòlic i va dirigida a nens i nenes de dos a tres anys.
En primer lloc, l’article ens mostra la importància del
joc simbòlic en l’Educació Infantil. En aquesta escola van organitzar un racó
del supermercat, el qual respon a la
necessitat que té l’infant de conèixer els companys i companyes, de reviure situacions quotidianes i poder
experimentar, amb la mateixa activitat, i els diversos rols que hi ha al seu
entorn.
En segon lloc, els continguts d’aquesta unitat de
programació es divideixen en diverses àrees: l’àrea I és d’identitat i d’autonomia personal, l’àrea II de descobriment del medi físic i
natural i l’àrea III d’intercomunicació
i llenguatge, i aquestes tenen uns continguts conceptuals actitudinals i
procedimentals.
Per potenciar aquests continguts l’escola ha creat
espais, on es porta a terme el joc simbòlic, que permet als nens i a les nenes
una participació lliure, imaginativa i creadora; el qual afavoreix la
interacció entre ells i la comunicació i són el primer pas cap a la
socialització. A través d’aquest, els infants necessiten compartir espais,
jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de
comportament, convivència i de joc.
En tercer lloc, en el racó del supermercat existeixen diverses estratègies i activitats
d’aprenentatge (amb diversos materials claus com són: les bosses de
plàstic, les caixes enregistradores), les quals ajudaran a l’infant a
desenvolupar diverses habilitats. Per exemple, l’infant haurà de treballar la
motricitat fina, per tal de fer la pinça amb els dits per introduir arròs dins
dels envasos estrets, o haurà de tenir una bona coordinació per enroscar taps,
etc.
Es cert que hi ha famílies que creuen que els nens i les
nenes, simplement juguen, però darrere d’aquest “simple joc” hi ha molts
factors que potencien el seu desenvolupament com he esmentat anteriorment.
Finalment, com diu l’autora de l’article, hem de tenir en
compte en tot moment, en aquest tipus de racons: l’organització de l’espai,
l’organització del material i el temps de joc sempre tenint en compte les necessitats i interessos dels infants.
Nosaltres, els educadors/es hem de tenir molt present aquests factors i haurem
d’observar tant directa com indirectament com evoluciona el grup, de manera individual
i grupal, es a dir, els petits detalls que ens poden donar molta informació.
Idees clau
-Els racons per portar a terme el joc simbòlic possibiliten
que els nens i les nenes juguin i aprenguin espontàniament.
-El joc simbòlic els hi permet reproduir situacions que
formen part de la seva realitat pròxima.
-Cada grup classe és diferent, per tant, tots ells/es tenen necessitats diferents.
Preguntes
-Es poden detectar dificultats/mancances mitjançant aquest
joc simbòlic?
-Si a l’aula hi ha nens i nenes amb NEE es portarien a
terme les mateixes activitats/estratègies?
Comentari personal
Personalment, aquesta lectura m’ha agradat molt, ja que
m’ha fet recordar la meva infància a través del joc simbòlic. Sempre m’ha
cridat l’atenció com els infants imiten les accions dels adults, i en la unitat
de programació que ens presenta l’autora de l’article ho hem pogut comprovar. Personalment,
penso que és un bon recurs educatiu, ja que és un joc en el qual els infants
aprenen de manera espontània segons les seves necessitats i els seus interessos.
A més van adquirint llenguatge a través de la interacció entre ells i la
comunicació i això fa que sigui el primer pas cap a la socialització.
He observat que en la lectura no parla dels nens i les
nenes que tenen necessitats educatives especials. M’hauria agradat que l’autora
parlés sobre aquest tema, ja que penso que tots els infants són diferents i
tenen necessitats educatives diverses, però hi ha alguns nens i nenes que
necessiten una atenció especial i més ajudes per poder compartir les activitats
amb els seus companys de l’escola. Segurament, en aquest tipus de joc s’hauria
de fer alguna modificació per a aquests infants i puguin assolir el màxim
desenvolupament de la seva personalitat i les seves capacitats.
D’altra banda, en el seminari, quan hem fet la reflexió
sobre la lectura, hem parlat de la importància que tenen els materials i els
recursos en aquest tipus de joc. Hem comentat que aquests haurien de ser
variats, ja que els nens i les nenes gaudeixen moltíssim i se submergeixen en
un món adult.
Finalment, fent referència al material dels racons, ens
hem plantejat fins a quin punt, és positiu que els elements del mercat siguin
de veritat o de joguina. Hem dit que podrien jugar amb elements de fusta, ja
que és un bon material educatiu del qual els infants hi poden treure molt
profit.