divendres, 10 de març del 2017

Conversar amb els infants

Resum

L'article d'Uri Ruiz Bikandi titulat Conversar amb els infants comença parlant sobre el poc valor que se li dóna, a Espanya, a les habilitats comunicatives i relacionals dels mestres, tenint en compte que és una qualitat indispensable per als mestres. Explica que els mestres hem d'interessar-nos pels nens per tal de ser capaços de què siguin el centre de la nostra tasca, hem d'aconseguir entendre qui és cadascun dels nostres alumnes i treballar per a ells.
L'autor també explica quina és l'evolució dels infants pel que fa a l'aprenentatge lingüístic, tot i que abans de fer-ho remarca que aprendre a parlar i aprendre a pensar estan estretament lligats. Aquest procés d'aprenentatge comença als nou mesos, quan els nens ja són capaços d'atribuir intencions als altres i poden començar a participar en "converses". Entre els dos i els tres anys els nens aprenen a reformular i a comprendre el llenguatge metafòric, el que els permet fer-se entende independentment del context. Però no és fins als quatre anys aproximadament, que els infants són capaços de concebre a les altres persones com a éssers amb intencions i són capaços d'interpretar els seus estats mentals.
Com a conclusió diu que els infants són els que recorren aquest camí que és l'aprenentatge lingüístic, però que si no fos pels adults que els acompanyen i guien en aquest camí aquest aprenentatge no seria possible. Però el més important és que els adults tinguin la capacitat de "comunicar bé", el que ell defineix com a tenir la virtut de saber-se situar en el punt de vista de l'interlocutor. D'aquesta manera podem contemplar els fets des de la perspectiva dels nens i habilitar la comunicació, per tal de permetre ajustar el que diem al seu punt de vista.

Idees clau

  1. Les habilitats comunicatives i relacionals són un valor fonamental dels mestres.
  2. Les persones que es dediquen a l’educació han de ser expertes  en comprendre la ment dels alteres i fer-se comprendre per ells.
  3. La interacció amb els adults és essencial per tal que els infants desenvolupin unes bones habilitats comunicatives.

Preguntes per a l’autor

  1. Estic d’acord en que seria necessari assegurar-se que les persones que estudiem educació ho fem pels motius correctes, però com pots valorar si és així o no?
  2. Com a futura mestra, quines tècniques podria treballar per potenciar les meves habilitats comunicatives?

Reflexió

Mentre llegia l'article cada cop em quedava més clar quin és el valor que se li dóna a Espanya a l'educació, és un àmbit de segona, quan hauria de ser prioritari. Això fa que molts cops els docents hagin de buscar els seus propis recursos per a millorar, innovar i adaptar-se a les necessitats que sorgeixen.

Sabent que les habilitats comunicatives i relacionals són un aspecte essencial de qualsevol mestre jo em pregunto, perquè no s'inclouen com a tema prioritari en la formació dels docents? Penso que a hores d'ara la resposta és evident, al Govern l'importa ben poc si els mestres estan ben preparats per a la pràctica docent tan poc com els i importa l'educació de la població en general.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada