Resum
L'article d'Uri
Ruiz Bikandi titulat Conversar amb els infants comença parlant sobre el poc
valor que se li dóna, a Espanya, a les habilitats comunicatives i relacionals
dels mestres, tenint en compte que és una qualitat indispensable per als
mestres. Explica que els mestres hem d'interessar-nos pels nens per tal de ser
capaços de què siguin el centre de la nostra tasca, hem d'aconseguir entendre
qui és cadascun dels nostres alumnes i treballar per a ells.
L'autor també
explica quina és l'evolució dels infants pel que fa a l'aprenentatge
lingüístic, tot i que abans de fer-ho remarca que aprendre a parlar i aprendre
a pensar estan estretament lligats. Aquest procés d'aprenentatge comença als
nou mesos, quan els nens ja són capaços d'atribuir intencions als altres i poden
començar a participar en "converses". Entre els dos i els tres anys
els nens aprenen a reformular i a comprendre el llenguatge metafòric, el que
els permet fer-se entende independentment del context. Però no és fins als
quatre anys aproximadament, que els infants són capaços de concebre a les
altres persones com a éssers amb intencions i són capaços d'interpretar els
seus estats mentals.
Com a conclusió
diu que els infants són els que recorren aquest camí que és l'aprenentatge
lingüístic, però que si no fos pels adults que els acompanyen i guien en aquest
camí aquest aprenentatge no seria possible. Però el més important és que els
adults tinguin la capacitat de "comunicar bé", el que ell defineix
com a tenir la virtut de saber-se situar en el punt de vista de l'interlocutor.
D'aquesta manera podem contemplar els fets des de la perspectiva dels nens i
habilitar la comunicació, per tal de permetre ajustar el que diem al seu punt
de vista.
Idees clau
- Les habilitats comunicatives i relacionals són un valor fonamental dels mestres.
- Les persones que es dediquen a l’educació han de ser expertes en comprendre la ment dels alteres i fer-se comprendre per ells.
- La interacció amb els adults és essencial per tal que els infants desenvolupin unes bones habilitats comunicatives.
Preguntes per a l’autor
- Estic d’acord en que seria necessari assegurar-se que les persones que estudiem educació ho fem pels motius correctes, però com pots valorar si és així o no?
- Com a futura mestra, quines tècniques podria treballar per potenciar les meves habilitats comunicatives?
Reflexió
Mentre llegia
l'article cada cop em quedava més clar quin és el valor que se li dóna a
Espanya a l'educació, és un àmbit de segona, quan hauria de ser prioritari.
Això fa que molts cops els docents hagin de buscar els seus propis recursos per
a millorar, innovar i adaptar-se a les necessitats que sorgeixen.
Sabent que les
habilitats comunicatives i relacionals són un aspecte essencial de qualsevol
mestre jo em pregunto, perquè no s'inclouen com a tema prioritari en la
formació dels docents? Penso que a hores d'ara la resposta és evident, al
Govern l'importa ben poc si els mestres estan ben preparats per a la pràctica
docent tan poc com els i importa l'educació de la població en general.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada