dijous, 9 de març del 2017

"Filosofia i escola", I. de Puig

Resum global:

Els conceptes: filosofia i escola estan interrelacionats, ja que als nens se’ls considera filòsofs innats i a la filosofia com la matèria per desenvolupar aquest diàleg interpersonal que els permet pensar i interessar-se per tot el que els envolten.

Cal dir que en els joves es troba la necessitat de comprendre per actuar. Així doncs, és la filosofia la matèria que els empeny a comprendre i actuar, emprant com eina el llenguatge que els facilita aquest procés.

El fet d’introduir la filosofia a l’escola és una nova pràctica pròpia de l’educació moderna. No obstant això, a primària i a secundària, s’ha d’entendre la filosofia escolar com un espai de pensament o de diàleg. D’aquesta manera, els infants adquiriran una capacitat de reflexió lliure, crítica i independent que els farà esdevenir persones i ciutadans crítics, capaços de jutjar, qüestionar i discernir.

A més, cal justificar la utilitat de la filosofia en l’educació més primerenca, com ara la primària, ja que treballar-la aporta diferents habilitats: en primer lloc, aprendre a pensar per un mateix; en segon lloc, educar per una ciutadania reflexiva; en tercer lloc, desenvolupar les capacitats de l’infant o jove; en quart lloc, treballar la competència lingüística oral mitjançant el diàleg; i en cinquè i últim lloc, saber conceptualitzar.

Així, els infants aconseguiran augmentar aquesta capacitat reflexiva expressada al currículum internacional “Philosophy of Children”, la qual difon constantment el Grup IREF.

A tall de conclusió, cal dir que la filosofia és una proposta ètica, políticament fonamentada i psicològicament possible com per portar-la a les aules. Aconseguint així, ciutadans reflexius, responsables i autònoms disposats a impulsar les bones pràctiques (útils i eficaces) durant el seu dia a dia.


Tres idees clau que destacaríeu del text

1.     A l’escola és necessària la filosofia per formar persones crítiques
2.     La filosofia ajuda als infants a comprendre per actuar
3.     S’ha d’oferir un espai de diàleg on es desenvolupi un pensament lliure, crític i independent


Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació

1.     En posar en marxa aquest projecte, els objectius han estat assolits? S’ha aconseguit el que es proposava?
2.     Quines eines ha de tenir la docència per introduir aquest projecte a les aules?



COMENTARI PERSONAL

Aquest article d’Irene de Puig, per mi ha estat un nou descobriment, ja que desconeixia aquesta nova mirada tan oberta de l’educació i no era conscient de la importància de la filosofia a les aules de primària.

Des de batxillerat, personalment tenia una idea equívoca de la filosofia, ja que per mi era simplement entendre els pensaments de diferents autors. No obstant això, aquesta nova concepció m’ha fet veure la filosofia com una matèria molt més àmplia i aprofitable. Així doncs, mitjançant la creació d’un espai de diàleg a les aules els infants podran desenvolupar aquesta capacitat crítica que tant m’hagués agradat adquirir a mi en la meva infantesa.

Per tant, espero que aquest projecte pugui impulsar-se amb força i que en un futur sigui valorat com una assignatura base, reconeixent així la seva importància dins el món educatiu.



Us recomano que feu una ullada a la web que he inserit anteriorment com a font de la imatge. Correspon al blog d’en Josep M. Carbó, un filòsof modern. En aquest espai parla sobre la filosofia i temes relacionats amb la reflexió. Sembla molt interessant!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada