Breu resum
En aquest text es parla sobre una
unitat de programació enfocada en un racó de joc simbòlic, que es va portar a
terme dins d’una aula d’infants entre 2 i 3 anys. Aquesta tracta totes les
àrees curriculars i amb aquesta pretenen que l’infant experimenti de manera
lliure i espontània amb la mínima participació per part del docent, amb la
finalitat de crear nous aprenentatges.
El que pretenen amb aquesta
distribució de l’aula per racons de joc és, partint de la base que el joc és
una eina d’aprenentatge, que els infants puguin reproduir la seva realitat més
propera a través del joc.
Dins del joc simbòlic, aquesta
classe va veure adient incorporar un de nou: el supermercat. Ho van fer, ja que
els infants d’aquesta aula sortien al supermercat més proper de l’escola i així
podrien simbolitzar això dins la seva pròpia aula. A més, aquest joc va
proporcionar diverses estratègies d’aprenentatge: poder evocar experiències,
fer joc de simulació, fer un joc organitzat, utilitzar alguns materials
concrets, recollir el racó, etcètera.
La realització d’aquests racons,
però, necessitarà una part prèvia per part de l’educador/a i seguir unes
orientacions, com són: la selecció del tipus de joc dins del racó, la
organització de l’espai, la organització dels materials, el temps de joc
destinat i la permanència dels racons.
Per últim, a través de la
realització d’aquest racó, els docents van poder fer una avaluació dels
infants, tant prèvia (partint dels coneixements d’aquests i les seves
necessitats), durant el procés (per saber que millorar o potenciar) com final
(saber quins aprenentatges han realitzat els petits).
Idees Claus
· El joc és una eina bàsica d’aprenentatge
· Gràcies al joc simbòlic, l’infant pot representar la seva realitat més
pròxima
· Amb aquest tipus d’activitats el paper principal de l’educador és d’observador
i a través d’aquest poder avaluar a cada
infant de manera individual.
Interrogants
· Si treballem amb una metodologia per racons de joc, és
convenient anar canviant els materials de dins dels racons? O és interessant
canviar la posició dels racons?
Comentari
personal
Aquesta ha sigut una lectura molt
més amena i que a més, ha sigut un tema que ja he tractat amb anterioritat i
que per tant, ha sigut més fàcil llegir-la. El tema del joc simbòlic és molt
interessant, i personalment, penso que és el joc on els infants més aprenen, ja
que amb aquest posen en pràctiques situacions molt quotidianes que viuen i
tenen a l’abast en el seu dia a dia. Per tant, m’ha semblat una lectura molt
bonica i que tothom hauria de llegir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada