Ruiz-Bikandi, U. (2009) Conversar con los niños.
IDEES CLAU
1. Qui
es dedica a l’educació ha de ser expert en comprendre a la resta i fer-se
comprendre.
2.
L’ensenyament ha de partir de cadascun dels infants.
3. Els infants aprenen mitjançant el diàleg.
RESUM
L’habilitat de comunicació és
la que permet ajustar-se el que s’intenta dir al punt de vista dels altres.
Aquest fet d’ajustar la comunicació als altres, és un requisit indispensable
per un bon aprenentatge. És imprescindible oferir llenguatge als
infants, perquè a partir d’ell aprenguin tot el que els envolta.
A tall d’exemple, a Finlàndia
les habilitats comunicatives en els docents tenen molt pes. En canvi, regions
com la nostra, aquestes habilitats no són un requisit tan important, no obstant
això, actualment s’està impulsant una bona competència lingüística en els
docents.
El desenvolupament
del llenguatge, s’uneix al desenvolupament cognitiu: aprendre a pensar i
aprendre a parlar estan en estreta relació.
En l’aprendre a parlar, els infants no únicament
reben informació cultural, sinó que intentant reconèixer les intencions dels
adults, aprenen a adoptar diferents perspectives, categoritzar i utilitzar
formes rellevants de la seva cultura. No obstant això, cal destacar que les
paraules no s’aprenen fora del seu context natural, per tant és imprescindible
el diàleg. A més, aprendre a parlar està estretament lligat a un procés d’assaig-error.
Aprendre a comunicar-se bé amb els nens
requereix escoltar-los i ajustar el propi comportament a les seves necessitats
de comprensió i de discurs. Pels que tenen la tasca d’educar, el desenvolupament de les habilitats
comunicatives és essencial per un creixement professional.
PREGUNTES A L’AUTOR
1. Has avaluat algun cop les teves habilitats i competències comunicatives?
2. Creus que et van oferir un aprenentatge, utilitzant el llenguatge, tal
com el que descrius en el teu article?
REFLEXIÓ PERSONAL:
Era conscient del
necessari que és tenir una excel·lent competència lingüística dins l’àmbit
educatiu, i més estant en el camí per arribar a ser mestra.
Prèviament a la
lectura era conscient de l’important que era saber desenvolupar-se en la
llengua i la parla, perquè serà el mecanisme més emprat en la meva funció com a
docent. Posteriorment a la lectura he reflexionat i me adonat que saber parlar
no vol dir ser competent, que l’aprenentatge va més enllà de saber
desenvolupar-me en una llengua, és a dir, he de saber explicar, entendre,
reflexionar, pensar, etc.
Després de l'intercanvi i reflexió entre les diverses
lectures de la sessió 1, he extret una reflexió i ha estat què en cap de les
lectures es parla de la comunicació no verbal, i penso que en el món educatiu
té gran importància. No obstant això, les lectures entre elles es complementaven
i tenien diversos punts en comú. Com per
exemple, cal destacar que en la lectura: Segarra, M.
(2011) Habitar l’aula quan la comunicació és essencial. Guix, 372, 55-61. L’autor donava gran importància a la
comunicació oral dins l’aula per tal de desenvolupar capacitats lingüístiques i
aprendre conjuntament. I en la lectura: Fontich, X. (2011) El diàleg a l’aula
des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla
exploratòria. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura, 54, 68-75.
L’autor també dóna valor al diàleg dins l’aula i defineix l’escola com un
context de socialització, diàleg i parla.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada