divendres, 10 de març del 2017

Lectura 1- Habitar l'aula quan la comunicació és esssencial


Resum
Els primers paràgrafs de l’artícle fan referència a l’importancia que s’ha donat en aquestes últimes dècades  a no només atendre a una llengua dins l’aula a nivell escrit, és a dir , que es treballi la llengua de tal manera que s’afavoreixi al desenvolupament de les quatre habilitats comunicatives ( parlar , escoltar , llegir i escriure ). Sobre aquesta postura , Anna defensa que dins l’aula , durant el procés d’ensenyament - aprenentatge , la interrel·lació entre els diferents membres i elements de l’aula ja afavoreix al desenvolupament d’aquestes habilitats comunicatives envers a la llengua que s’estigui utilitzant .

A continuació ens parla de com la llengua oral al llarg dels anys s’ha “fusionat “ amb la escrita, de tal manera que tot el que afecta a una afecta a l’altre , i ens les societats alfabetitzades ja és quasi impossible separar ambdues. També es parla de les dues facetes que té la llengua oral , parlar i escoltar- aquesta última implica interpretació i comprensió .

Per finalitzar l’artícle es classifiquen les diferents funcions de la llengua oral dins l’àmbit escolar . La primera classificació és “parlar per regular la vida social escolar”, i fa referència als usos específics del llenguatge que es generen a través de les relacions entre persones. La segona és “parlar per aprendre i aprendre per pensar “ i es parla sobre la importància del diàleg en evidenciar els conceptes relacionats amb un contingut , per tal de poder fer una reflexió compartida entre alumnes i professors. La tercera funció és “parlar per llegir i escriure”
i es refereix a com la llengua oral s’integra en la escrita per tal d’enriquir-la, és a dir , la llengua oral és considera un instrument essencial per la construcció del llenguatge escrit. Per últim està: “parlar per parendre a parlar “. En aquest últim parla de la complexa preparació que requereix un ús formal de la llengua , el qual es basa en la planificació i estructuració d’un ús freqüent d’aquesta.En aquest mateix punt també parla de l’importancia del llenguatge literari oral ( narracions , contes , etc ) essencial per óptim desenvolupament verbal dels alumnes.

Idees claus

  • El llenguatge està adequat al context ( no és el mateix el que s’utilitza a l’escola, que amb la familia …)
  • Hi ha hagut una transformació de l’aprenentatge ( del individual al col·lectiu) que també ha afectat al llenguatge i al desenvolupament de les habilitats comunicatives.
  • El llenguatge oral ens permet reflexionar sobre el que està escrit , i el llenguatge escrit ens permet emmagatzemar tota les reflexions fetes per via oral . Tot aquest procés ens permet avançar/evolucionar.

Preguntes

  • Basant l’aprenantatge en la reflexió oral col·lectiva ,  pot ser que aprenguem menys que amb l’aprenentatge individual a través dels llibres ?
  • Què és allò que ens  fa canviar el tipus de comunicació segons el context en el qual estem?
Reflexió

El text m’ha semblat  interessant i digne de reflexió, la part que he entès. És cert que no he dedicat potser el temps que hauria al text , però encara així , crec que el meu interès es va perdre a partir del segon full de l’artícle . Tot això crec que és degut a que el text necessita un pròleg sinó entens del tema, o com a mínim, un glossari per entendre alguns dels conceptes que exposa.  On realment em va semblar interessant els assumptes que es tracten al text és a l’aula, amb la discussió entre companys i la posterior aportació de les idees del professor. En aquest moment vaig veure de manera més clara la interrelació de la llengua oral i escrita.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada