Resum
Els primers paràgrafs de
l’artícle fan referència a l’importancia que s’ha donat en aquestes últimes
dècades a no només atendre a una llengua dins l’aula a nivell escrit, és
a dir , que es treballi la llengua de tal manera que s’afavoreixi al
desenvolupament de les quatre habilitats comunicatives ( parlar , escoltar ,
llegir i escriure ). Sobre aquesta postura , Anna defensa que dins l’aula ,
durant el procés d’ensenyament - aprenentatge , la interrel·lació entre els
diferents membres i elements de l’aula ja afavoreix al desenvolupament
d’aquestes habilitats comunicatives envers a la llengua que s’estigui
utilitzant .
A continuació ens parla de
com la llengua oral al llarg dels anys s’ha “fusionat “ amb la escrita, de tal
manera que tot el que afecta a una afecta a l’altre , i ens les societats
alfabetitzades ja és quasi impossible separar ambdues. També es parla de les
dues facetes que té la llengua oral , parlar i escoltar- aquesta última implica
interpretació i comprensió .
Per finalitzar l’artícle es
classifiquen les diferents funcions de la llengua oral dins l’àmbit escolar .
La primera classificació és “parlar per regular la vida social escolar”, i fa
referència als usos específics del llenguatge que es generen a través de les
relacions entre persones. La segona és “parlar per aprendre i aprendre per
pensar “ i es parla sobre la importància del diàleg en evidenciar els conceptes
relacionats amb un contingut , per tal de poder fer una reflexió compartida
entre alumnes i professors. La tercera funció és “parlar per llegir i escriure”
i es refereix a com la
llengua oral s’integra en la escrita per tal d’enriquir-la, és a dir , la
llengua oral és considera un instrument essencial per la construcció del
llenguatge escrit. Per últim està: “parlar per parendre a parlar “. En aquest
últim parla de la complexa preparació que requereix un ús formal de la llengua
, el qual es basa en la planificació i estructuració d’un ús freqüent
d’aquesta.En aquest mateix punt també parla de l’importancia del llenguatge
literari oral ( narracions , contes , etc ) essencial per óptim desenvolupament
verbal dels alumnes.
Idees claus
- El llenguatge
està adequat al context ( no és el mateix el que s’utilitza a l’escola,
que amb la familia …)
- Hi ha hagut
una transformació de l’aprenentatge ( del individual al col·lectiu) que
també ha afectat al llenguatge i al desenvolupament de les habilitats
comunicatives.
- El llenguatge
oral ens permet reflexionar sobre el que està escrit , i el llenguatge
escrit ens permet emmagatzemar tota les reflexions fetes per via oral .
Tot aquest procés ens permet avançar/evolucionar.
Preguntes
- Basant
l’aprenantatge en la reflexió oral col·lectiva , pot ser que
aprenguem menys que amb l’aprenentatge individual a través dels llibres ?
- Què és allò
que ens fa canviar el tipus de comunicació segons el context en el
qual estem?
Reflexió
El text m’ha semblat
interessant i digne de reflexió, la part que he entès. És cert que no he
dedicat potser el temps que hauria al text , però encara així , crec que el meu
interès es va perdre a partir del segon full de l’artícle . Tot això crec que
és degut a que el text necessita un pròleg sinó entens del tema, o com a mínim,
un glossari per entendre alguns dels conceptes que exposa. On realment em
va semblar interessant els assumptes que es tracten al text és a l’aula, amb la
discussió entre companys i la posterior aportació de les idees del professor.
En aquest moment vaig veure de manera més clara la interrelació de la llengua
oral i escrita.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada