dimarts, 7 de març del 2017

Lectura 1. Fontich, 2011. El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural.

Resum de la lectura:

Primerament es fa una introducció, plantejant de quina manera l’escola hauria de funcionar per tal que fos un context discursiu de qualitat, deixant de banda les pràctiques merament instructives per donar pas a l’activitat exploradora dels propis alumnes. L’escola és un espai privilegiat per a que es doni l’aprenentatge, però el plantejament per part dels docents ha de permetre que els alumnes puguin desenvolupar les seves habilitats de parla i raonament. És des de l’escola on s’ha d’ajudar als alumnes a descobrir que el procés d’aprenentatge és un fet social i no individual. Es relaciona la perspectiva social de l’ensenyament amb la zona de desenvolupament pròxim de Vigotsky, i va mes enllà, planteja el concepte de zona de desenvolupament intermental.
A continuació ens parla sobre els processos d’ajut o bastida (andamiaje), en el context escolar. Aquesta estratègia es desenvolupa de manera que l’alumne vagi assolint els aprenentatges primerament amb un acompanyament per part d’un instructor, i anar retirant aquest acompanyament gradualment fins que l’alumne te interioritzats els aprenentatges.
Seguidament es presenta el coneixement de principis contra el coneixement ritual. Mitjançant el coneixement de principis es busca potenciar la descoberta per part de l’aprenent, i no tant esperar el patró de inici (professor) - resposta (alumne) - retorn (professor).
S’exposa un possible model de bastida (basat en la idea que els docents més efectius confien en l’alumnat i creuen en les seves capacitats de desenvolupar estratègies i idees en xarxa si se’ls ofereix la possibilitat) i es fa una explicació sobre en què consisteix la parla exploratòria, la base de la qual es fonamenta en que hi hagi interacció entre alumnes per poder raonar i pensar, però que, paradoxalment no es dóna en gran mesura aquesta possibilitat a les aules. Els docents més receptius a utilitzar aquestes metodologies sovint permeten que hi hagi un diàleg entre els aprenents, però sovint les seves expectatives es veuen truncades perquè els resultats de conversa no són els esperats. Sovint el docent s’espera un diàleg com més assembleari, més de grup, més col·laboratiu, i es troba amb un diàleg individualista, competitiu i amb poca crítica constructiva.
Finalment l’autor parla de la importància d’aquest model de parla exploratòria i conclou puntualitzant que, encara que, la funció de l’escola és fer de guia, no es pot esperar que els alumnes desenvolupin per si mateixos la tendència a utilitzar el diàleg d’una manera més raonada, sinó que ha de facilitar el contacte dels alumnes amb aquest tipus de diàleg. “L’escola ha de situar els alumnes en contacte amb usos discursius dels quals potser en la seva experiència diària no han pres consciència.” 

Les tres idees clau que destacaria d’aquest text són les següents:
* Aprendre no vol dir assolir una sèrie de sabers, sinó que es tracta d’un procés de socialització
* El coneixement de principis es caracteritza per ser explicatiu i reflexiu i per no estar lligat a patrons específics d’acció.
El rol del professor com a guia que usa el diàleg i no tant com a instructor.


Les preguntes que jo plantejo a l’autor són les següents:
*Podries especificar més detalladament quina és la diferència entre Zona de Desenvolupament Proper i Zona de Desenvolupament intermental?

*Com ha de fer un docent per tal de generar una conversa entre alumnes, a través de la qual en pugui sorgir un tema de discussió que vagi en línia amb un objectiu determinat? (Normalment els alumnes es posen a parlar de temes com ara el videojoc que esta de moda, o bé quin cromo els falta per acabar la col·lecció). Aleshores s’ha de generar una conversa d’alguna manera atractiva per tal que els alumnes tinguin ganes d’aportar les seves idees sobre aquell tema. Hi ha algun recurs, alguna eina que permeti que sorgeixin temes amb una mica de fonament.



Comentari personal:
Considero que la conversa a l’escola ha de ser una pràctica normalitzada i freqüent. Les aules, en moltes ocasions semblen un auditori on es duen a terme monòlegs, i com a “monologuista principal” tenim sempre un professor. La idea de reflexionar, debatre idees, constatar si l’altre pensa igual que jo, etc. sembla, a vegades, impensable a les escoles. Moltes vegades s’inverteix molt més temps en que els alumnes memoritzin “el teorema de pitàgores”, que no pas en ajudar-los a adquirir habilitats comunicatives o en generar espais de conversa a l’aula. Crec que, per tal que hi hagi persones “que pensen més”, que reflexionen, és important que a les aules es promocioni l’ús reflexiu de la conversa. És per això que he trobat interessant aquest model de “parla exploratòria”.
S’hauria de promoure més l’assemblea a l’aula ja des dels inicis de l’ensenyament,  deixar que els nens i nens expressin les seves idees, i que es puguin donar intercanvis d’impressions. Crec que és una pràctica molt enriquidora, i que fa que els infants desenvolupin, a més de les habilitats comunicatives, la confiança i la seguretat en si mateixos.















font: https://soniaeducadorainfantil.wordpress.com/category/asamblea/ 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada