dimarts, 7 de març del 2017

HABLAR EN CLASE, APRENDER LENGUA

En aquesta lectura, l’autora ens introdueix la llengua oral i després ens parla sobre la diversitat i les funcions.
En primer lloc, ens diu que les habilitats lingüístiques no es produeixen de manera aïllada ja que es necessita de totes elles per adquirir aquest aprenentatge. Perquè per fer una presentació oral, per exemple, primer hem de llegir sobre el tema que tractarem, resumir,  contrastar opinions i finalment verbalitzar-lo davant dels companys i companyes.
En segon lloc, ens parla de la llengua oral en una societat alfabetitzada. Trobem que no es pot separar la relació entre el llenguatge oral i l’escrit. Tanmateix, perquè l’ús de l’escriptura canvia les relacions socials i a més a més també influeix en com pensem. Ens posa l’exemple de l’antiga Grècia on per conservar els textos, relats, històries... s’havien de dir oralment i memoritzar. Ara en canvi, tot es pot escriure i guardar de manera permanent.
I en tercer lloc, la llengua té dos aspectes, un primer d’escoltar i després, parlar. I, el primer és molt important. Ens posa exemples de moments on hem d’escoltar: quan llegim i expliquem un conte, quan parla el professor explicant el contingut de la matèria i per últim, la televisió. Alhora, el llenguatge es fa de manera implícita o explícita.
Tot seguit, ens parla  de la diversitat de la llengua oral i de les seves funcions en el context escola. Trobem el parlar per regular la vida social escolar (noves situacions, de vegades formals, diferents punts de vista que s’han de resoldre mitjançant el diàleg, participació); parlar per aprendre i aprendre a pensar ( el diàleg per al desenvolupament conceptual, diàleg de reflexió compartida on es treballa la formació moral dels nens i nenes); parlar per llegir i escriure ( construcció del significat a partir de textos); parlar per aprendre a parlar ( una exposició oral requereix preparació, informació...) un aspecte clau en aquest últim punt és el llenguatge literari o vehiculat a traves de la paraula oral.
Finalment, una altre lectura que parla sobre alguns aspectes com el diàleg, vist en aquesta lectura, es Conversar con los niños de Segarra (2011) on ens diu que el diàleg els permet desenvolupar-se cognitivament.

Idees claus

- Aula com espai on es desenvolupen activitats discursives diverses i interrelacionades. 
- Les habilitats lingüístiques no es produeixen de manera aïllada ja que es necessita de totes elles per adquirir aquest aprenentatge
- Aspecte fonamental en el desenvolupament verbal dels alumnes: el llenguatge literari o vehiculat a través de la paraula oral.

Interrogants que planteja

- Ara hem de memoritzar?
- La majoria de persones pensen que l’oral i l’escrit van separats?

Comentari personal 

Aquesta primera lectura m’ha semblat molt interessant perquè hi havia aspectes que no sabia i d’altres que si però que m’han servit per recordar. D’altra banda, trobo que hi ha un vocabulari complex i frases molt llargues, per tant, hi ha moments que costa seguir el que està explicant. M’ha semblat interessant el punt on ens parla de la diversitat i les funcions en el context escola i com a diferenciat els diferents punts dedicant un paràgraf a l’explicació d’aquest. No obstant, crec que s’hauria d’aprofundir més en els primers punts, inclús posant algun cas en particular de com ha anat succeint, de quin ha estat l’aprenentatge final. Em sobta que li dona molta importància al diàleg, que parlin, que facin debats per tal de reflexionar, pensar, escoltar, compartir opinions i en canvi, en el dia a dia en les escoles el que es troba generalment són classes dirigides pel professor o professora que fa un monòleg. 


Resultat d'imatges de comunicacio



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada