En aquesta lectura, l’autora ens introdueix la
llengua oral i després ens parla sobre la diversitat i les funcions.
En primer lloc, ens diu que les habilitats
lingüístiques no es produeixen de manera aïllada ja que es necessita de totes
elles per adquirir aquest aprenentatge. Perquè per fer una presentació oral,
per exemple, primer hem de llegir sobre el tema que tractarem, resumir, contrastar opinions i finalment
verbalitzar-lo davant dels companys i companyes.
En segon lloc, ens parla de la llengua oral en una
societat alfabetitzada. Trobem que no es pot separar la relació entre el
llenguatge oral i l’escrit. Tanmateix, perquè l’ús de l’escriptura canvia les
relacions socials i a més a més també influeix en com pensem. Ens posa
l’exemple de l’antiga Grècia on per conservar els textos, relats, històries...
s’havien de dir oralment i memoritzar. Ara en canvi, tot es pot escriure i
guardar de manera permanent.
I en tercer lloc, la llengua té dos aspectes, un
primer d’escoltar i després, parlar. I, el primer és molt important. Ens posa
exemples de moments on hem d’escoltar: quan llegim i expliquem un conte, quan
parla el professor explicant el contingut de la matèria i per últim, la
televisió. Alhora, el llenguatge es fa de manera implícita o explícita.
Tot seguit, ens parla de la diversitat de la llengua oral i de les
seves funcions en el context escola. Trobem el parlar per regular la vida
social escolar (noves situacions, de vegades formals, diferents punts de vista
que s’han de resoldre mitjançant el diàleg, participació); parlar per aprendre
i aprendre a pensar ( el diàleg per al desenvolupament conceptual, diàleg de
reflexió compartida on es treballa la formació moral dels nens i nenes); parlar
per llegir i escriure ( construcció del significat a partir de textos); parlar
per aprendre a parlar ( una exposició oral requereix preparació, informació...)
un aspecte clau en aquest últim punt és el llenguatge literari o vehiculat a traves
de la paraula oral.
Finalment, una altre lectura que parla sobre
alguns aspectes com el diàleg, vist en aquesta lectura, es Conversar con los niños de Segarra (2011) on ens diu que el diàleg
els permet desenvolupar-se cognitivament.
Idees claus
- Aula com espai on es desenvolupen activitats
discursives diverses i interrelacionades.
- Les habilitats lingüístiques no es produeixen de
manera aïllada ja que es necessita de totes elles per adquirir aquest
aprenentatge
- Aspecte fonamental en el desenvolupament verbal
dels alumnes: el llenguatge literari o vehiculat a través de la paraula oral.
Interrogants que
planteja
- Ara hem de memoritzar?
- La majoria de persones pensen que l’oral i l’escrit
van separats?
Comentari personal
Aquesta primera lectura m’ha semblat molt
interessant perquè hi havia aspectes que no sabia i d’altres que si però que m’han
servit per recordar. D’altra banda, trobo que hi ha un vocabulari complex i
frases molt llargues, per tant, hi ha moments que costa seguir el que està
explicant. M’ha semblat interessant el punt on ens parla de la diversitat i les
funcions en el context escola i com a diferenciat els diferents punts dedicant
un paràgraf a l’explicació d’aquest. No obstant, crec que s’hauria d’aprofundir
més en els primers punts, inclús posant algun cas en particular de com ha anat
succeint, de quin ha estat l’aprenentatge final. Em sobta que li dona molta importància
al diàleg, que parlin, que facin debats per tal de reflexionar, pensar,
escoltar, compartir opinions i en canvi, en el dia a dia en les escoles el que
es troba generalment són classes dirigides pel professor o professora que fa un
monòleg.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada