RESUM
En una societat alfabetitzada no es pot separar clarament el llenguatge
oral i l’escrit. A més, s’ha demostrat que l’ús de l’escriptura canvia
totalment les relacions socials i els usos culturals i també incideix en les
formes de pensament ja que l’escriptura ha permès l’acumulació de coneixement i
ha donat com a conseqüència altres formes de viure i de relacionar-se.
L’aula és un espai on es desenvolupa l’aprenentatge de la llengua oral i la
llengua escrita simultàniament i les diverses activitats discursives es troben
constantment interrelacionades. És a dir, que per interpretar una obra cal
llegir i parlar; per fer una exposició oral cal preparar-la mitjançant
l’escriptura, un resum, etc. i després explicar-la oralment. Per tant, les
diferents habilitats lingüístiques no es produeixen aïlladament ni es poden
aprendre de manera separada.
També és important deixar clar que el llenguatge oral es basa en parlar i
també escoltar. Aquesta escolta implica comprendre i interpretar la paraula
oral (ja sigui en escoltar un conte, una explicació d’un mestre o la informació
que transmeten els mitjans audiovisuals).
Hi ha quatre punts de vista que poden ajudar en la reflexió sobre
l’ensenyament de la llengua oral. El primer es basa en parlar per regular la
vida social escolar i poder aprendre a resoldre conflictes o compartir opinions
mitjançant activitats dialogals. El segon mostra la importància del parlar per
aprendre i aprendre a pensar i reflexionar, ja que es necessita el diàleg i la
interacció social pel desenvolupament conceptual (tant pel que fa als
coneixements escolars com a la formació personal i moral). Com a tercer punt,
parlar per llegir i per escriure. Dins d’aquest, les investigacions manifesten
que la interacció oral és imprescindible en els processos de lectura i
escriptura perquè els alumnes aprenguin a enfrontar-se per sí mateixos amb la
construcció de significat a través dels textos. Per últim, parlar per aprendre
a parlar consisteix en aprendre mitjançant la pràctica. Inicialment a través
del conte i les cançons i més endavant aprenent a fer una exposició oral, a
presentar un treball, fer una entrevista, una obra de teatre, etc.
1.
En
una societat alfabetitzada no es pot separar clarament el llenguatge oral i
l’escrit i aquesta oralitat es troba totalment influïda per la llengua escrita.
2.
La
llengua oral està present en tot moment dins la vida escolar i té funcions molt
diverses com són: regular la vida social escolar; aprendre i aprendre a pensar
i reflexionar; aprendre a llegir i escriure; i aprendre a parlar.
3.
Hem
d’integrar el llenguatge oral en el currículum escolar.
PREGUNTES
1.
Per
què sempre s’ha tendit a separar el llenguatge oral de l’escrit si realment
estan tant interrelacionats?
2.
Quines
són les millors formes d’integrar el llenguatge oral en el currículum escolar i
com es pot fer a la pràctica?
VALORACIÓ PERSONAL
Crec que aquest ha estat un tema interessant i he après coses noves ja que
mai no m’havia plantejat que existeix aquesta tendència a separar el llenguatge
oral de l’escrit ni que realment estan tant relacionats en qualsevol de les
activitats comunicatives. Però un cop llegit aquest article m’adono que no té
lògica dividir l’oral i l’escrit a l’escola ja que són aprenentatges que es
treballen conjuntament i alhora. A més, cal donar-li més importància a la
llengua oral ja que es troba en la majoria de situacions comunicatives i cada
cop que parlem estem esdevenint models per als infants, que aprendran la
llengua oral amb la influència de com nosaltres la utilitzem durant el dia a
dia en qualsevol moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada