Com no vaig
assistir a la sessió que va impartir l’Ana Costa, he fet una reflexió en funció
del que més m’ha cridat l’atenció sobre el document que va utilitzar per portar
la sessió.
La
diferència més gran que he trobat entre el nostre sistema educatiu i el de
Portugal és l’organització.
Em semblen
molt curioses les edats que comprenen cada etapa educativa. Igual que nosaltres,
l’edat preescolar a Portugal compren del 0-6 anys i és no obligatòria i
gratuïta. A partir del 6 anys tot canvia. Per a nosaltres l’educació primària només
abarca dels 6 fins als 12 anys en canvia a Portugal l’edat d’educació bàsica s’allarga
fins als 14. D’igual manera, l’educació secundària a Espanya va des dels 13
fins als 16 i en canvi a Portugal abarca del 15 als 17 anys. Això implica que a
Portugal els infant estan obligats a anar a l’escola fins als 18 i no fins als
16 com aquí a Espanya i per tant la seva adhesió al món laboral sembla produir-se
més tard.
Això em
suscita moltes preguntes a les quals, de moment, no he trobat una resposta
certa, ja que no he pogut preguntar a ningú que realment em pugui respondre.
Per exemple: que l’educació secundària acabi als 18 i no als 16 augmenta o
disminueix l’índex de fracàs escolar? El fet que comencin més tard la vida
laboral, suposa algun avantatge? Els infants estan més preparats
curricularment?
Com no
conec com funciona el sistema educatiu portuguès, totes les reflexions que
pogués fer al respecte serien meres suposicions sense base sòlida. Per tant la
reflexió anirà enfocada a respondre les preguntes que hem faig, com si l’organització
escolar d’Espanya fos com la de Portugal.
Considero
que si aquí tenint en compte que la ESO només dura fins als 16 i ja hi ha molts
infants que no l’acaben, si a sobre l’edat d’ensenyament obligatori augmenta
fins als 18 anys molts més d’aquest adolescents que no tenen gaire clar que
volen estudiar i a que es volen dedicar deixin d’estudiar molt abans. A més,
crec que si l’ensenyament superior comença als 18 anys els infants no hauran
tingut l’oportunitat de cursar abans per exemple una FP i per tant no hauran
realitzat cap estudi que els prepari per exercir un ofici, ja que el que aquí
és la ESO i el batxillerat només t’ensenya cultura general i no et prepara pel
món laboral. Realment no se si ha Portugal el sistema funciona, tot i que si no
es canvia suposo que tan malament no va, però si que crec que a Espanya
actualment aquest sistema educatiu no seria gens eficient.
Finalment
dir que el que més m’ha em sorprès és què tenint en compte que ambdós països comparteixen
frontera, cadascun tingui la seva pròpia organització del seu sistema educatiu.