pequeniosfilosofos.blogspot.com.es
Resum:
Matthew Lipman argumenta que tant els infants
com els joves són filòsofs innats perquè busquen respostes a les preguntes que
es plantegen sobre les coses noves, ja que tenen totes les capacitats per
desenvolupar un pensament raonable. Per aquest motiu pensa que a través de la
filosofia es pot fer una reforma educativa. Comenta que els infants i els joves
tenen necessitat d’entendre, de situar-se i orientar-se. Per això és important
que organitzin tota la informació per tal d’actuar per iniciativa pròpia,
d’aquesta forma s’evita que reprodueixin els estereotips imposats per la
societat.
Trobem que la tasca del filòsof és posar
nom a les coses per explicar el món, per tant l’infant a través del llenguatge
pot dir i experimentar situacions noves i exterioritzar-les per tal
d’aconseguir seguretat.
Una de les tasques que l’escola es proposa
fer és estimular la capacitat de reflexió, ja que cal que aprenguin a dubtar
per tal que es puguin plantejar preguntes. Trobem que l’educador o el formador
és qui ajuda a aprendre a reflexionar, discutir les evidències i a malfiar-se
de les certeses. Aprendre a filosofar amb els
infants és una pràctica nova que va sorgir arran dels diferents àmbits de
corrents.
La filosofia és útil a primària perquè
aprenen a pensar per un mateix, educar per una ciutadania reflexiva, fer que
l’infant es desenvolupi, facilitar la competència en llengua oral a través del
diàleg i saber conceptualitzar.
Finalment, sorgeix el grup IREF que va
traduir i adaptar part del currículum internacional Philosophy for Children,
que consisteix a enfortir la capacitat reflexiva a través d’un conjunt de
programes. Per aquest motiu és important oferir espais de diàleg aportant
espais de comunicació perquè aprenguin a parlar, escoltar, fer preguntes, etc.
de manera espontània.
Tres idees claus del
text:
- La filosofia i l’escola no estan massa
allunyades, ja que els infants són filòsofs innats perquè es pregunten per tot
allò que és nou per a ells.
- A través de la filosofia s’aconsegueix que
tant els infants com els joves facin reflexions per tal de trobar resposta a
les preguntes que es plantegen.
- El que es pretenen amb la filosofia és
aconseguir que els infants i els joves siguin millors ciutadans, més reflexius,
més responsable i més autònoms.
Dues preguntes que
formularíeu a l'autor o autora:
- Com es pot treballar
la filosofia en l'educació infantil?
- Quins avantatges pot aportar la filosofia
en les etapes d'infantil?
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada