dilluns, 13 de març del 2017

Filosofia i escola, Irene de Puig (2009)




pequeniosfilosofos.blogspot.com.es

Resum:
Matthew Lipman argumenta que tant els infants com els joves són filòsofs innats perquè busquen respostes a les preguntes que es plantegen sobre les coses noves, ja que tenen totes les capacitats per desenvolupar un pensament raonable. Per aquest motiu pensa que a través de la filosofia es pot fer una reforma educativa. Comenta que els infants i els joves tenen necessitat d’entendre, de situar-se i orientar-se. Per això és important que organitzin tota la informació per tal d’actuar per iniciativa pròpia, d’aquesta forma s’evita que reprodueixin els estereotips imposats per la societat.
Trobem que la tasca del filòsof és posar nom a les coses per explicar el món, per tant l’infant a través del llenguatge pot dir i experimentar situacions noves i exterioritzar-les per tal d’aconseguir seguretat.
Una de les tasques que l’escola es proposa fer és estimular la capacitat de reflexió, ja que cal que aprenguin a dubtar per tal que es puguin plantejar preguntes. Trobem que l’educador o el formador és qui ajuda a aprendre a reflexionar, discutir les evidències i a malfiar-se de les certeses. Aprendre a filosofar amb els infants és una pràctica nova que va sorgir arran dels diferents àmbits de corrents.
La filosofia és útil a primària perquè aprenen a pensar per un mateix, educar per una ciutadania reflexiva, fer que l’infant es desenvolupi, facilitar la competència en llengua oral a través del diàleg i saber conceptualitzar.
Finalment, sorgeix el grup IREF que va traduir i adaptar part del currículum internacional Philosophy for Children, que consisteix a enfortir la capacitat reflexiva a través d’un conjunt de programes. Per aquest motiu és important oferir espais de diàleg aportant espais de comunicació perquè aprenguin a parlar, escoltar, fer preguntes, etc. de manera espontània.

Tres idees claus del text:
- La filosofia i l’escola no estan massa allunyades, ja que els infants són filòsofs innats perquè es pregunten per tot allò que és nou per a ells.
- A través de la filosofia s’aconsegueix que tant els infants com els joves facin reflexions per tal de trobar resposta a les preguntes que es plantegen.
- El que es pretenen amb la filosofia és aconseguir que els infants i els joves siguin millors ciutadans, més reflexius, més responsable i més autònoms.

Dues preguntes que formularíeu a l'autor o autora:
- Com es pot treballar la filosofia en l'educació infantil?
- Quins avantatges pot aportar la filosofia en les etapes d'infantil?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada