L’escola, un sistema viu – Elisabeth Bosch, Berta González i Mia Puig
La lectura ens parla d’un
grups d’infants que volien ser reconeguts i formar part d’un bon món. L’inici
de curs és un moment molt important perquè es propicien l’espai, el temps i les
accions que donaran lloc a les següents relacions i converses amb els altres. A
l’aula totes les activitats són per al desenvolupament, tant personal com
professional, de l’infant i impliquen el creixement. D’aquesta manera vencen
els obstacles i fan noves accions. Els docents tenim el paper d’acompanyament i
d’una atenció individualitzada.
Li donen rellevància a
l’educació corporal, que educa a sentir les emocions per poder interpretar-les
i és escoltar el cos com un tot. És a dir, integrar en la vida diària moments
de respirar, adonar-nos dels moviments que fem, escoltar el cos, etc., fet a
qualsevol moment del dia. A partir d’aquí, fan un diari que els ajuda a educar
la responsabilitat, cooperació i a fugir del judici, amb la qual cosa
distingeixen les situacions i amplien la seva percepció.
A més, a partir d’un grup on
tots es senten pertanyents (2n i 3r de primària), s’han fet un seguit
d’activitat que ajuda a tenir confiança i una relació transparent, per tal de
preguntar-se “Qui sóc?”. S’expliquen com són en l’actualitat, esbrinen el
passat, fan els arbres de família, tenen converses sobre l’antiguitat de
famílies, civilitzacions, animals... tot això amb l’ajuda de les famílies i
decorant les aules. El sentiment de benestar i alegria provoca que vulguin
ensenyar els seus treballs a la comunitat de l’escola fent una exposició. Quan
es respecten i conviuen per un món millor, les energies es multipliquen i es
genera suport mutu, escolta potencial...
Per altra banda, a
l’educació infantil, quan s’acaba la jornada i els pares venen a recollir-los,
no es para la seva activitat, sinó que els expliquen i ensenyen coses
significatives per a ells de l’aula i, alhora, s’afavoreix la comunicació i
coneixement de les famílies. Al parvulari, es comencen a adonar que la mort
existeix i es fan interrogants que els fa voler saber, investigar el passat.
Als cicles més superiors, continua aquesta qüestió que els fa preguntar-se quan
comença la seva història. D’aquesta manera es generen converses a classe de
cada infant i, a més, s’adonen que la vida i la mort van agafades de la mà.
3 idees clau:
-
La relació i ajuda de les famílies és un aspecte clau per l’educació dels
infants. Treballen la psicologia sistèmica i les emocions.
-
Un ambient de confiança, respecte, benestar, etc. a l’aula és
imprescindible per al bon desenvolupament, tant personal com professional, dels
infants.
-
Parlar de determinats aspectes, com la mort, fent-los protagonistes a ells
i a les seves famílies és una molt bona tàctica perquè tindran ganes d’aprendre
i d’ensenyar els resultats als altres.
2 preguntes per l’autor:
-
Què passa amb aquells infants que no tenen pares per explicar-li les coses,
anar a l’escolar, etc.?
-
Quins consells ens donaríeu per tal de crear un bon ambient a classe?
Opinió personal:
És una lectura molt
enriquidora i entenedora, ja que s’expressen clarament i sense anar-se per les
rames. Deixa molt clar que la relació amb les famílies és importantíssima per
el bon desenvolupament dels seus fills i filles i que fent-los a ells partícips
de tot aprendran millor. És a dir, que sentint-se els protagonistes de la
història és la manera de que tinguin ganes d’aprendre i d’ensenyar als altres.
També m’ha agradat el fet
que parli molt de la confiança, el benestar i el respecte a l’aula, ja que
coneixem experiències on aquests tres aspectes no hi són i és molt trist perquè
els infants són persones que van creixent correctament amb aquests tres termes.
A més, té molt present la
psicologia sistèmica i les pròpies emocions, parlant de com combatir-les.
És una molt bona lectura que
recomano i el fet que hagin afegit fotografies és un plus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada