dimecres, 15 de març del 2017

L'escola, un sistema viu - Elisabeth Bosch, Berta González, Mia Puig

Resum:
Aquest article tracta sobre com l'escola i l'aula són uns espais que impliquen creixement, un lloc on els infants poden vèncer els obstacles i emprendre accions noves com indagar sobre els seus avantpassats i tractar temes que els facin saber qui són ells.


Un dels temes dels quals tracta és el del paper que hem de tenir els mestres en aquestes situacions com escoltar com és el context d'aquests infants, acompanyar-los amb respecte per tal que estiguin sempre en contacte amb la seva individualitat emocional i racional. D'aquesta manera confiem en les oportunitats que tenen els nostres alumnes i deixem que siguin ells qui avancin en el seu aprenentatge. Això és possible als plantejaments que se'ls hi fan moltes vegades a l'aula com "qui són?" o "quan comença la seva història?". Aquestes preguntes provoquen que els alumnes descobreixin més sobre relacions de la seva família i que intentin comprendre com succeeixen els anys i com es configura el temps passat.

D'altra banda, també comenten que hem de fer atenció al nostre cos com un tot per tal de poder sentir les nostres emocions i poder-les interpretar. Per tant, els infants expliquen vivències pròpies per la qual cosa ajuda a fer que construeixin una interacció empàtica amb els altres fet que implica que els infants observin cada dia què passa a l'aula i d'aquesta manera s'educa la responsabilitat, la cooperació i a tenir un judici crític. També, comenten el tema de la mort a l'aula. Aquest tema provoca que els infants manifestin emocions intenses a l'aula, però per un altre costat també provoca que indaguin sobre els seus propis avis. L'aula és un espai d'història i de reconeixement on els alumnes comparteixen les seves experiències i vivències de la seva família. Així mateix, els infants evidencien de manera espontània que la vida i la mort van agafades de la mà.

Per últim, tornen a enfocar el punt de vista de la pedagogia sistemàtica on poden veure la vida a l'aula com un punt de confluència d'alumnes immersos en la seva xarxa familiar que es posen al servei de l'aprenentatge.

Idees clau:
- La mirada de la pedagogia sistemàtica ens ha portat a enfocar el creixement i l'èxit de l'alumnat integrat en el seu sistema familiar i estar atents al seu desenvolupament íntim essencial.

Resultat d'imatges de frases educació- Hem d'acompanyar als infants en el seu procés d'aprenentatge i oferir-los un espai agradable i participatiu per tal que provoqui que els infants vulguin ensenyar els seus treballs a la comunitat de l'escola.

- L'aula ha de ser un espai de comunicació i que doni l'oportunitat als infants de compartir amb els membres de la seva família el que ha estat més significatiu de la jornada.

Preguntes a les autores:
- Penseu que totes les famílies estarien d'acord en tractar el tema de la mort a classe?


- Pots educar en les emocions sense tenir una consciència pròpia del mateix cos?

Comentari personal:
Considero que aquesta lectura és força enriquidora i més ràpida de llegir que l'anterior d'Anna Camps.

M'ha semblat molt interessant el fet d'explicar la pedagogia sistemàtica a partir d'exemples, ja que t'ajuda a comprendre de què tracta. La manera com eduquen en les emocions a partir d'experiències personals que comparteixen entre tots i fan que els infants investiguin sobre els seus avantpassats i, a part de conèixer més les seves relacions familiars, ser conscients del pas del temps i com està regulat.

Respecte a alguna semblança amb les altres lectures que han llegit la resta de companyes puc dir que no he vist gaire semblança amb aquesta, ja que la de Ruiz-Bikandi (2009) parlava més sobre la importància del silenci per deixar el temps necessari als infants perquè es puguin expressar, és a dir, pensar com portar-ho a l'oral allò que volen dir.Per altra banda, la de De Puig (2009) tractava el tema de la filosofia, la idea més important que transmet l'article és que l'infant des que neix està filosofant, ja que s'ho qüestiona tot. Això em fa pensar que, com a mestres, hem de potenciar més aquesta part filosòfica dels infants, és a dir, crear curiositat per millorar el seu aprenentatge. I per últim, l'article de Vega (1991) tractava sobre treballar en un sol racó en concret, en aquest cas el del supermercat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada