divendres, 17 de març del 2017

PRESENTACIÓ DE L'ANA LUÍSA COSTA


El passat 10 de març, vam tenir l’oportunitat d’escoltar l’experiència de l’Ana Luísa Costa, una professional del món de l’educació, que actualment dóna classes a la universitat del seu país d’origen: Portugal.


Durant la xerrada, vam poder veure diverses similituds amb el nostre sistema educatiu, però per contra, ens va explicar moltes d’altres diferències. Per una banda, l’etapa d’Educació Infantil no és obligatòria a Portugal, i igual que passa a aquí, és molt poc valorada socialment. La mestra ens explicava que la professió d’educadora està poc considerada, i en especial, les mestres d’infantil, i no només a escala de reconeixement social, sinó que també econòmicament. És un factor que a totes nosaltres ens indigna, perquè sabem que és una etapa fonamental per als nens i les nenes i que és la base per al seu bon desenvolupament com a individus.

D’altra banda, veiem la primera diferència a l’hora de cursar els estudis necessaris per assolir el grau d’Educació Infantil. A Portugal es requereixen tres anys de grau, i en finalitzar-lo, has de fer un màster de tres semestres per a especialitzar-te en algun aspecte en concret.

A més a més, va compartir amb nosaltres les idees principals del sistema educatiu portuguès. En primer lloc, va fer referència l’infant com a protagonista dels seus aprenentatges, i com a ésser capaç que ha de tenir veu en aquest procés. Tot i així, ens diu que, malauradament, a moltes escoles del país no és així, ja que continuen essent massa tradicionals.

Per últim, ens va fer agafar consciència sobre la importància de la llengua oral i el gran pes que té als primers anys de vida dels infants. És per això, que com a educadores, hem d’extreure el millor de cada nen o nena, i hem de potenciar el bon ús de l’oralitat. Com bé deia l’Ana, l’infant té consciència lingüística, i ho veiem a través de l’ús de les irregularitats verbals: “no cabo”.

Per a acompanyar aquesta explicació, ha tingut el detall de portar-nos un llibre titulat “Una Candela Amarela”. Aquest pot servir per afavorir aquesta llengua oral en els més petits, ja que és un llibre que presenta diverses històries amb continguts matemàtics integrats conscientment amb la intenció de divertir als infants alhora que aprenen.

Finalment, m’agradaria agrair la seva visita, ja que sempre és interessant conèixer el sistema educatiu d’altres països, i en aquest cas, un molt proper a nosaltres. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada