dilluns, 13 de març del 2017

Lectura IV: EL DIÀLEG DE L’AULA DES DE LA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL


1. Resum de la lectura


En aquesta lectura, l'autor ens explica la importància de l'entorn en l'aprenentatge. Així doncs, l'aprenentatge és un procés de socialització i no es pot entendre en sabers independents. Per tant, és imprescindible tenir un entorn ric i estimulant per poder interaccionar i intercanviar coneixements, i d'aquesta manera, construir el propi aprenentatge. És per aquest motiu que s'entén l'escola com a un context discursiu on es fa servir el llenguatge com a signe mediador.

D'aquesta manera hi ha una necessitat de que les pràctiques educatives puguin arribar més enllà de la instrucció directa i permetin a l'alumne ser un agent actiu que aprèn pel propi descobriment i la interacció amb unes altres persones. 

Resultat d'imatges de interaccion entre personas

Així doncs, se'ns presenta la zona de desenvolupament intermental (ZDI) on el mestre es plantejarà com objectiu un discurs compartit entre ell mateix i els seus alumnes. Per tal de dur-ho a terme, se'ns presenten dues estratègies:
-La bàstida: l'instructor proporciona diferents tipus d'ajut. A més, correspon amb tres moments: la contingència on l'instructor es corespon amb el nivell de l'alumne, la retirada gradual de suport i la transferència de responsabilitat i la promoció de l'autonomia.
-La parla exploratòria: a partir d'un debat es busca que tothom participi i argumenti la seva posició. A més, finalment s'intenta arribar a un resultat comú entre tot el grup a partir de totes les opinions que s'han anat exposant.


2. Idees claus
-Hi ha una necessitat de que les pràctiques educatives vagin més enllà de la instrucció directa.
-És important tenir un bon entorn per tal de poder anar descobrint i interaccionat i arribar al propi aprenentatge.
-La bastida i la parla exploratòria són dues estratègies que afavoreixen el discurs compartit entre els mateixos alumnes i entre els alumnes i els mestres.


3. Preguntes a l'autor
-Aquestes estratègies a partir de quina edat es poden dur a terme?
-És important el número dels participants dins d'aquestes dues idees que se'ns proposa?


COMENTARI PERSONAL
M'ha semblat una lectura molt interessant, ja que m'ha presentat un seguit de conceptes que fins al moment no coneixia. Així doncs, crec que llegir-la ha estat molt enriquidora per mi i pels meus coneixements sobre el llenguatge. 
Tot i això, al principi de la lectura tenia la impressió de que no estava entenet gaire bé res, però a mida que va anar avançant he pogut entendre perfectament el que l'autor volia donar a conèixer.

Trobo molt enriquidor els seminaris per tal d'acabar d'entendre el contingut de les lectures i veure diferents visions sobre aquestes. Així doncs, entre el grup d'experts he pogut explicar el que havia entès i acabar de solidificar aquells conceptes que no m'havien quedat clars, fet que probablement no hagués succeït en un grup molt nombrós.

El moment d'explicar-nos les diferents lectures entre les companyes l'he trobat molt positiu i enriquidor, ja que a través de les meves companyes he pogut conèixer altres aspectes que no coneixia d'una manera més indirecta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada