Com és l'educació a Portugal?
- Des de l’administració, la societat o el govern central la visió que hi ha a Portugal de l’educació infantil és la mateixa que a Espanya. Aquest punt de vista, és una concepció de l’etapa com un espai més assistencial i de cura i no tan educatiu; és per això que l’etapa 0-3 no és obligatòria i es creu que els professionals que s’hi dediquen no necessiten gaire formació.
- S’ha passat d’un model de joc lliure que no va funcionar a una escolarització basada en fitxes. Ara s’està intentant tornar a canviar.
- Existeix un canvi molt brusc entre infantil i primària: Hem d’aconseguir que infantil no s’escolaritzi, sinó que primària s’assembli més al tipus d’aprenentatge dels 0 als 6 anys.
- És molt important que els infants siguin el subjecte de l’aprenentatge i que, per tant, es valori la seva opinió i ells en siguin conscients.
- Com a educadors hem d’estimular, crear i promoure experiències de diàleg perquè desenvolupin aquesta capacitat en diferents contextos. Hem de trencar amb la creença que per aprendre el llenguatge oral no cal fer-hi res. Aquest aprenentatge de l’oral ha de ser significatiu i per això ha de partir de l’interès de l’infant i que s’hi vegi capaç.
- Importància d'encavalcar capacitats i competències: Llibres que treballin altres aspectes a banda del llenguatge.
Il·lustració de les intel·ligències múltiples. |
La xerrada ha estat molt interessant i
hem pogut aprendre moltes coses d’una professional que coneix l’educació de
Portugal de primera mà. Un dels aspectes que més m’ha cridat l’atenció, a banda
de les característiques anomenades anteriorment, és el llibre que ens ha
presentat. Aquest àlbum il·lustrat titulat Uma
cadela Amarela incorpora el llenguatge matemàtic dins una història i permet
treballar matemàtiques i llengua en una mateixa activitat.
Exemple d'una pàgina del llibre |
Finalment, em quedo amb una frase que
ha dit l’Ana Costa per resumir el seu pensament i la seva visió crítica de l’educació,
que en molts aspectes comparteixo amb ella:
“No hem d’escolaritzar la part d’infantil,
sinó canviar la de primària”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada