diumenge, 12 de març del 2017

Lectura 1 (II): Conversar con los niños




Ruiz-Bikandi, U. (2009) Conversar con los niños. 


Imatge relacionada


Idees clau

1. El docent ha de comprendre la ment dels altres i que aquests els comprenguin; per tant, ha de tenir bones habilitats comunicatives i relacionals. 

2. Els infants aprenen a parlar gràcies a la interacció amb els adults. 

3. L'adult ha de potenciar el desenvolupament del diàleg entre els infants. 


Resum 

La bona comunicació és essencial en el tracte amb infants. Un bon docent ha de saber comunicar i comprendre el que pensa el seu alumnat. Aquest text se centra en la idea que el docent ha de posseir bones habilitats comunicatives i relacionals, que ajuden que els infants puguin desenvolupar-se correctament. 
                                    Resultat d'imatges de maestro explicando

El docent ha de comprendre la ment, el pensament dels altres i s'ha de fer comprendre; a més, aquest té com a funció ensenyar a observar, les normes de comportament, a entendre el que passa al món, a relacionar-se amb els altres... Per tant, l'adult és una persona molt necessària i que ofereix un gran suport per als infants, ja que és un model de llenguatge i conducta. 

L'infant aprèn a parlar gràcies a la interacció amb l'adult, ja que rep informació cultural, aprèn a negociar significats, aprèn a comprendre el llenguatge metafòric, aprèn a adoptar diferents perspectives sobre les coses, aprèn paraules, com dir-les, quan i des de quin punt de vista... Per tant, els adults proporcionen un context als infants, que els facilita a l'hora de situar-se en el seu discurs.  

Per tant, el diàleg és importantíssim per al bon desenvolupament dels infants, ja que els ofereix diferents punts de vista de veure les coses i els ajuda a distingir el seu pensament i conducta del dels altres. 

Podem concloure que la parla es desenvolupa especialment amb adults, ja que promou el desenvolupament cognitiu i discursiu dels infants; per això, és important formar bons docents pel que fa a les habilitats comunicatives i relacionals; d'aquesta manera, tindrem infants que seran competents a l'hora d'estructurar el seu pensament i poder expressar-se bé. 


Preguntes a l'autora 

- Quines activitats proposaries per tal de treballar el diàleg amb infants? 
- A Espanya, a la carrera d'educació, no es contempla gaire el fet de tenir bones habilitats comunicatives i relacionals i penso que és molt important i necessari per tal d'oferir un bon model als infants. Com es poden treballar les habilitats comunicatives i relacionals en docents? 


Reflexió personal 

                                                        Resultat d'imatges de reflexion personal

Disposar de bones habilitats comunicatives és necessari, ja que els docents hem de ser un model de referència per als infants, hem de saber parlar, saber estructurar el nostre discurs. Els infants observen i prenen com a referència tots els models que poden; per tant, necessiten que aquests models siguin fiables i bons. 

Crec que posseir aquestes habilitats és una tasca molt important i sobre la qual s'hi ha de treballar més. Penso que durant l'escolarització, a la carrera, als cicles formatius... s'haurien de treballar més aquestes habilitats, perquè el fet de saber parlar, fer-te comprendre, saber explicar... són trets essencials per tal que els nostres infants ens entenguin i puguin aprendre del que els estem dient. 

Sovint es dóna més importància al temari del curs que no pas a ensenyar a saber realitzar un bon discurs. Penso que el fet de potenciar les habilitats comunicatives i relacionals hauria de fer-se des d'un principi, ja que crec que és un fet que no es pot determinar d'un dia per l'altre, sinó que cal un procés i un treball constant darrera. 

Si el docent és competent en el desenvolupament d'aquestes habilitats, podrà arribar molt lluny amb el seu alumnat i proporcionar-li un llenguatge ric, una bona estructuració del discurs, unes bones habilitats comunicatives i, com a conseqüència, els infants podran relacionar-se millor amb les altres persones, ja que tindran estratègies i recursos per a fer-ho. D'aquesta manera, els infants seran competents i a la mesura que vagin creixent no tindran tantes dificultats, obstacles per a poder realitzar un discurs. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada