dilluns, 13 de març del 2017

Lectura 2. Un rincón del juego simbólico: el supermercado. Silvia Vega

UN RINCÓN DEL JUEGO SIMBÓLICO: EL SUPERMERCADO

RESUM:

Aquesta lectura fa referència a la importància que té organitzar i planificar una activitat, que en aquest cas és el supermercat, amb la finalitat d’enriquir el joc dels infants i crear noves situacions d’aprenentatge.

També explica que el joc és el mitjà més idoni per realitzar el procés educatiu segons les necessitats dels nens i nenes amb la intenció que juguin i aprenguin espontàniament. Especifiquen que aproximadament als dos anys apareix el joc simbòlic on els infants tenen l’oportunitat de reproduir situacions que formen part de la seva realitat pròxima.

A més a més, li donen importàncies a l’observació de l’avaluació del joc per poder ajudar als mestres a com intervenir, a organitzar l’activitat, introduir o retirar materials ja que els informava de quins eren els interessos dels infants.

És important que els infants comuniquin i recordin les experiències anteriors que han tingut relacionat amb l’activitat, així els educadors poden tenir idees sobre els materials que es podrien utilitzar als racons.

Durant l’activitat, es pot observar la distribució de rols, el joc de simulació (què vols comprar?), activitats que deriven del joc simbòlic... Cal remarcar, que abans de començar el joc sempre estableixen unes normes entre els infants, com establir torns o diàlegs. Per una banda, explica que l’organització dels materials és important i especifica que hi hagi  suficients materials que estiguin en bones condicions. Per una altra banda, parla de l’organització espacial que condicionen molt el treball que puguin fer els nens i nenes ja que ha de permetre la lliure circulació, a més, els elements de decoració han d’ajudar a crear un ambient confortable.

Per últim, parla de l’avaluació que hem de realitzar sobre aquestes activitats. Ofereix recursos per avaluar, com l’observació o els diàlegs que tenen, i fa referència a la importància de tenir constància de les experiències que han viscuts els infants.

En relació a les altres lectures per aquesta sessió, destacaria Escola, un sistema viu ja que es podria relacionar amb aquest article perquè ambdós donen importància a crear espais de diàleg i  consideració perquè estan conscienciats que treballen en grup, per exemple, els infants estableixen normes per poder interactuar en un clima de respecte. A més a més, aquesta lectura podria estar relacionada amb la pedagogia sistèmica on els pares i mares estan involucrats en el projecte educatiu i tenen molt present que per poder continuar, han de fer un viatge al passat, concretament a aquesta lectura, els infants parlen de les experiències anteriors als supermercats per poder relacionar el racó del supermercat amb el dia que va a fer la compra amb el pare o la mare.



IDEES CLAUS:

  • -          Per realitzar racons de joc simbòlic hem de tenir present que els infants hagin tingut contacte amb aquella situació real i pugui relacionar l’activitat amb la situació real que ha viscut anteriorment.


  • -          És important una bona organització espacial, material, el temps del joc i  l’avaluació, entre d’altres, per poder fer una activitat d’aquest tipus i que sigui enriquidora pels infants


  • -          No busquen jugar per jugar, sinó que li volen proporcionar un sentit a fer un racó de supermercat. També és important la primera introducció dels materials ja que  primer van introduint els materials perquè els nens puguin conèixer què són i posteriorment es va creant els espais de joc simbòlic. Pel que fa als materials, és important tenir cura dels espais i materials, i intentar introduir materials reals i no de plàstic ja que els nens no poden descobrir quin és el pes reals de les fuites si juguen amb fuites de plàstic, per exemple.



PREGUNTES A L’AUTOR:

  • -          Durant la lectura no parla molt dels infants amb necessitats educatives especials, i m’agradaria saber com l’autora adaptaria aquests espais amb aquests nens i nenes. A més a més, em sembla una idea molt bona poder fer sortides amb els infants abans de fer el racó perquè puguin veure un supermercat real, però amb nens i nenes molt petits i amb la ràtio tan alta d’infants, considero que és un poc difícil fer una sortida a un mercat. Encara que hem parlat durant el seminari que una possible solució és realitzar la sortida a un petit comerç del barri de l’escola.


  • -          No indaga en el llenguatge ni en el diàleg que els infants realitzen durant el joc simbòlic i m’hagués agradat saber com es comuniquen els infants amb alguns exemples.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada