dissabte, 18 de març del 2017

Lectura 3 - Una experiència d'hort escolar ecològic

    IV.       Freire, T. (2016) Una experiència d’hort escolar ecològic, Guix d’infantil, 85, 38-40

RESUM


Aquest article ens parla sobre una escola d’Educació Infantil situada al costat de la platja d’A Ladeira, al municipi de Baiona, en la qual es va portar a terme una experiència d’hort ecològic amb l’objectiu d’aconseguir una experiència d’aprenentatge per a tota la comunitat. Aquest centre disposa d’uns 56 alumnes, la majoria d’ells viuen al nucli urbà del municipi, per tant l’autora ens explica que aquesta experiència va ser molt atractiva per a ells i elles.

Treballant a l'hort. (Imatge agafada de l'article.)
Aquesta escola proporciona diverses activitats i estratègies que permeten millorar i ampliar el contacte dels alumnes amb l’entorn i la natura, alhora que ajuden a potenciar l’educació ambiental.  El fet de poder tenir un hort a l’escola ofereix la possibilitat d’ajudar als nens i les nenes a prendre consciència de la importància de conèixer i protegir els diversos ecosistemes naturals valorant l’esforç i la responsabilitat personals. A més a més, fent referència al llenguatge, l’escola va proposar realitzar una exposició en la qual cada classe havia d’explicar el que anaven fent a l’hort, per tal de fomentar el llenguatge oral i tots i totes s’anaven familiaritzant amb el vocabulari, les eines i la cura dels conreus.
L’autora, ens explica que aquest hort ecològic es té en compte en la programació de tots els equips del centre: des de la biblioteca; on s’envien contes i material sobre el tema, des de la normalització lingüística, des de l’equip de les TIC; on es realitzen entrades a la pàgina del centre, i des d’activitats complementàries i extraescolars.
D’altra banda, la metodologia utilitzada està basada en l’experimentació, amb una sessió per setmana destinada a treballs específics de l’hort. El que més m’ha sorprès és que a l’hora dels esbarjos treballen amb grups mixtos (infants de 3, 4, 5 anys). Aquest fet aporta una sèrie d’estratègies gratificants i úniques per a l’alumnat i permet fer-lo servir per treballar amb alumnes de diferents edats i en diferents àrees curriculars. A més els hi ajuda a aprendre a pensar, i adquirir un domini de les habilitats socials a través de l’experimentació.
En aquesta experiència, es desenvolupen diversos valors, com per exemple: el coneixement de la naturalesa i el respecte cap a ella, les possibilitats artístiques que ofereix, els hàbits nutricionals saludables, el treball en equip i l’experimentació.


Finalment, dir que a l’hora de fer  l’avaluació, no només es centren en el procés dels infants sinó que duen a terme tres tipus d’avaluació: del professorat, del projecte i de l’alumnat. Penso que l’avaluació és important com  millora tant per part dels docents, com de les metodologies que es porten a terme per tal de proposar millores o corregir errors.

IDEES CLAU

-L’hort ecològic aporta una sèrie d’experiències gratificants i enriquidores adaptades a tots els nivells i interessos dels alumnes.

-L’hort proporciona als infants una educació mediambiental, basada en la cura, respecte i defensa de la natura.

-És un bon recurs didàctic per potenciar una alimentació sana i ecològica des de l’escola.

PREGUNTES A L'AUTOR

-En el moment que treballen l’hort a l’esbarjo, quina metodologia utilitzen amb els grups mixtos (infants de 3, 4, 5 anys)?

-Quins criteris d’avaluació s’utilitzen per avaluar al professorat, el projecte i als infants?


COMENTARI PERSONAL

Penso que aquesta experiència d’aprenentatge ha de ser gratificant per a tota la comunitat escolar. El fet de poder un hort a l’escola és molt enriquidor, ja que es poden treballar molts aspectes amb els infants, des de la importància d’una alimentació saludable fins a la cura del medi ambient.
És una experiència que ajuda als infants a explorar, provocar canvis, observar el procés de creixement de les plantes i a  observar les característiques dels diversos elements que en formen part d’aquest ecosistema, treballant la responsabilitat i la sensibilitat que han de tenir envers l’entorn.
Finalment, fent referència a l’avaluació em sembla bé que valorin tant l’alumnat com el projecte i ells mateixos, ja que d’aquesta manera podran potenciar els aspectes positius i corregir els negatius. Per tant, per tal d’identificar els obstacles i els errors i trobar camins per superar-los s’hauria de fer una reflexió de l’activitat, anticipant i planificant l’acció per portar a terme la tasca.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada