dilluns, 13 de març del 2017

Lectura 1. Fontich, X. (2011) El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria.

1)BREU RESUM

En un inici, aquesta lectura transmet la idea que el procés d'aprenentatge és un fet social. Així doncs, des de l'escola s'ha de propiciar la interacció verbal a través del diàleg, que és un signe mediador i socialitzador. 

A continuació, la lectura planteja dos tipus de coneixement. Freqüentment, quan pensem en  l'aprenentatge que es produeix en el context escolar tendim a pensar en la teoria vigotskiana del desenvolupament, que es basa en la interacció de l'aprenent amb l'adult o amb algú amb més capacitats. Fontich, però, destaca una alternativa a aquesta visió jeràrquica. Es tracta del desenvolupament intermental, que potencia un saber significatiu i metacognitiu per a l'alumne.
L'escola, doncs, hauria de promoure un discurs compartit entre docent i alumnes sense restar importància al discurs entre els propis discents. Tot i seguint aquesta concepció, per tal que l'aprenentatge intermental tingui cabuda als centres escolars, cal que els docents superin els models restrictius que es basen en rituals per a que els alumnes puguin arribar a la resposta correcta i se centrin en altres mètodes com per exemple el coneixement de principis i  la parla exploratòria. 

Finalment, l'autor incideix en la importància de promoure aquest tipus de discurs exploratori en el desenvolupament de l'aprenentatge dels alumnes. Aquest tipus de parla permet la crítica constructiva de les idees dels altres i l'elaboració de possibles alternatives. Així doncs, per tal de fomentar-la és necessari dissenyar activitats de treball en grup que donin lloc a la reflexió i a la parla com a eina per a raonar col·laborativament.

2) TRES IDEES CLAU
  • L'ensenyament dialògic promou l'accés compartit entre docent i alumnes i entre alumnes.
  • El procés de bastida  consisteix en una retirada gradual de suport i transferència de responsabilitat i promoció de l'autonomia.
  • La parla exploratòria és un tipus de parla que promou que les idees puguin ser considerades de manera col·lectiva, a través d'aquesta els participants s’impliquen críticament però constructivament amb les idees dels altres.

3) PREGUNTES QUE PLANTEJARIA A L'AUTOR/A
  • Com podem propiciar que els infants puguin pensar sobre el seu propi procés d'aprenentatge?
  • La zona de desenvolupament intermental complementa o substitueix a la zona de desenvolupament pròxim?
  • Creus que és possible que un docent que sempre ha emprat un discurs monologat pugui deixar pas en les seves classes a la parla exploratòria?

4)REFLEXIÓ PERSONAL
http://www.eduglobal.cl/wp-content/uploads/fotos/blog111.jpg 
Trobo que aquesta lectura és innovadora perquè proposa alternatives als models del desenvolupament de l'aprenentatge preestablerts en el sistema educatiu. Penso que és cabdal per al canvi en les aules que hi hagi informes escrits sobre qüestions com la parla exploratòria, un tipus de discurs que permet que l'alumne sigui un personatge actiu en el seu propi procés d'aprenentatge. Des del meu punt de vista d'alumna, mai ningú m'havia demanat que pensés, tampoc m'he sentit encoratjada per aixecar la mà i dir la meva opinió (i tenia moltíssimes coses a dir), ni que comentés amb els meus companys i companyes alguna qüestió que se'ns proposava. Tot els missatges que havia rebut fins ara són: sigues individualista, pensa això, sent això, no miris la feina dels altres, no valoris als altres, al final només importa que escriguis el que vull llegir. Així doncs, m'ha resultat molt interessant llegir un document on tot això es qüestionava, tot i que, des del meu punt de vista, seria molt més clar si aquesta lectura hagués inclós alguns exemples de parla exploratòria. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada