RESUM
A partir dels dos o tres anys, s’implementen racons de joc simbòlic a la
classe per a què els alumnes puguin reproduir situacions de la seva realitat
propera i donar-les forma. D’aquesta manera es possibilita la seva autonomia
personal i diferents tipus d’activitats, tant com potenciar l’adquisició de
diversos aprenentatges i el desenvolupament global dels infants.
En una classe munten el racó del supermercat i es troben amb un grup
homogeni amb el qual busquen: evocar experiències, comprar a un comerç real, realitzar
joc lliure al supermercat, joc de simulació i/o joc organitzat, crear
activitats derivades, construir i manipular els diferents materials implicats i
reposar-lo, aprendre la noció de quantitat... I quan acabi l’activitat,
recollir el racó de joc.
Per portar a terme un racó com aquest, els educadors hem de tenir present
de quins coneixements parteix el nostre grup classe per saber de què podem
disposar i de què no. A més, s’ha d’organitzar l’espai, de manera que els
infants puguin distribuir-se per sí mateixos. També l’exposició del material és
molt important per a aconseguir que l’activitat sigui suficientment atractiva
per als infants.
IDEES PRINCIPALS
- Els racons de joc simbòlic aporten aprenentatges molt variats i ajuden
als infants a situar-se en un context real.
- La manera d’organitzar un racó determina molt com funcionarà l’activitat.
És important tenir cura de la manera com presentem aquest tipus de joc per a
poder aconseguir que els infants es mostrin participatius i en disposició
d’aprenents.
- El paper del mestre ha de ser d’observador i des d’aquesta perspectiva ha
d’avaluar el desenvolupament de l’activitat i el que aquest racó aporta a cada
infant individualment. Però també pot intervenir, només en cas de que sigui
estrictament necessari.
PREGUNTES
- Com s'adapta un racó de joc simbòlic a un infant amb necessitats educatives específiques?
- És correcte tenir tots els objectes que utilitzaràs fabricats amb el mateix material (Plàstic, per exemple)? En cas negatiu, amb quins altres tipus de materials es podria aconseguir fer el mateix racó sense canviar els seus elements?
COMENTARI PERSONAL
Ha estat una lectura bastant interessant per a poder donar la importància
que realment tenen els racons de joc simbòlic. A més, s’ha de trobar un
equilibri entre el que dirigeixes i el que deixes que facin lliurement. No tot
pot ser dirigit, ni tot ha de ser tant al gust de cadascú. Si volem que hi hagi
un aprenentatge, s’ha de saber com preparar cada racó, no es pot fer de
qualsevol manera.
En relació amb les lectures de les altres companyes, he pogut relacionar-la
amb la lectura del grup 1, pel que fa a l’adquisició del llenguatge. A vegades
passa que un infant diu alguna cosa malament a casa i com és un context en el
qual l’entenen, no se’l corregeix. Potenciar les relacions horitzontals entre
infants ajudaria a aquesta correcció. I els racons de joc són molt fructífers
en aquest sentit. Però, a més, s’han de tenir en compte els silencis i
respectar-los, perquè això li permet tenir temps per a pensar a la persona que
vol dir alguna cosa. D’aquesta manera també s’estimula el desenvolupament del
llenguatge.
També he trobat una certa relació amb la lectura del grup 3, en el sentit
de que es parla d’educació emocional i de que compartir experiències fa que s’expressin
millor. Els racons de joc potencien aquesta realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada