Mendebaldea (2016) Una plaça a l’escola, espais per a
tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, 20-24
IDEES
CLAU
1. Els ambients construïts són sempre finestres per a les idees
(Vea vecchi, 2013)
2. L’organització dels espais transmet els objectius de
l’escola.
3. Les innovacions educatives obren noves portes a les escoles
RESUM
L’escola infantil Mendebaldea (Pamplona) ha
decidit fer una transformació dels seus espais. Així doncs ha decidit construir
una plaça, per aconseguir aportar un nou valor: “fer dels espais comuns, espais
de tothom”.

Per confeccionar els espais s’ha de tenir present la
identitat de cada grup d’alumnes, de cada zona i no oblidar la identitat que
ofereix el centre.
Per un mestre, examinar la seva feina significa agafar paper i llapis per observar què provoca, documentar-ho en vídeo i exposar-ho públicament per ser analitzat. O detectar errors, reflexionar sobre els materials, matisar el seu rol i a aconseguir la complexitat de l’educació , que permet que, mentre una educadora manté la mirada global d’«helicòpter», l’altra fa «de base» centrada en un nen o en una nena en concret.
*La imatge és la "plaça" de la què tracta el text: Enllaç
*La imatge és la "plaça" de la què tracta el text: Enllaç
PREGUNTES A L’AUTOR
1. Quin era l’antic ús de l’espai abans de convertir-lo en la plaça definida?
2. Si una
escola no té espai físic per crear una plaça com aquesta? Com treballaries
aquesta pedagogia?
REFLEXIÓ:
Cal iniciar la reflexió esmentant que la lectura m’ha sigut
molt difícil d’entendre, perquè crec que les idees estan molt disperses en el
text, i no li he acabat de trobar el lligam entre totes les idees. A més, quan he
parlat al seminari amb els altres companys que també havien llegit aquesta
lectura, ens ha costat poder reflexionar sobre aquesta perquè a cap companya
les idees li havien quedat clares, no sabíem ben bé quina pedagogia volia
transmetre el text ni com era exactament la plaça. Però, cal destacar que hem
arribat a trobar una idea clau, que és la següent: L’espai
és molt important i és motor d’aprenentatge, en la lectura ens donà un bon
exemple d’un espai per a l’aprenentatge.
Per
últim, emfatitzar que com a mestres no podrem ser persones maximalistes, sinó que
ens haurem d’adaptar al context per donar el màxim i arribar a l’objectiu
educatiu que volem transmetre.
En
la posada en comú de la resta de lectures, he vist que la lectura 1 d’aquesta
setmana titulada: L’aventura de pensar
es relaciona amb la lectura del grup 2 de la setmana anterior titulada: Filosofia i escola. Però, no m’ha servit
per ampliar gaire els coneixements perquè en aquesta tampoc es comenten
recursos a seguir per arribar a treballar realment la filosofia 3/18.
La
lectura del grup 3, m’ha semblat molt interessant, la idea inicial d’aquesta
és: que gràcies al fet que els infants interactuïn en petits grups s’afavoreix
la relació i el benestar dels infants, perquè en treballar de forma cooperativa
cada infant pot destacar en allò que millor sap fer i completar-se amb el que
saben fer els seus companys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada