Mendebaldea (2016) Una plaça a l’escola, espais per a
tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, 20-24
IDEES
CLAU
1. Els ambients construïts són sempre finestres per a les idees
(Vea vecchi, 2013)
2. L’organització dels espais transmet els objectius de
l’escola.
3. Les innovacions educatives obren noves portes a les escoles
RESUM
L’escola infantil Mendebaldea (Pamplona) ha
decidit fer una transformació dels seus espais. Així doncs ha decidit construir
una plaça, per aconseguir aportar un nou valor: “fer dels espais comuns, espais
de tothom”.
És imprescindible pensar i reflexionar com
organitzar i decorar tots els espais de l’escola, a partir els espais es comuniquen els valors
pedagògics, tal com diu Vea Veacchi, els espais són la targeta de
presentació de les escoles.
Per confeccionar els espais s’ha de tenir present la
identitat de cada grup d’alumnes, de cada zona i no oblidar la identitat que
ofereix el centre.
Per un mestre, examinar la seva feina significa agafar paper i llapis per observar què provoca, documentar-ho en vídeo i exposar-ho públicament per ser analitzat. O detectar errors, reflexionar sobre els materials, matisar el seu rol i a aconseguir la complexitat de l’educació , que permet que, mentre una educadora manté la mirada global d’«helicòpter», l’altra fa «de base» centrada en un nen o en una nena en concret.
*La imatge és la "plaça" de la què tracta el text: Enllaç
*La imatge és la "plaça" de la què tracta el text: Enllaç
PREGUNTES A L’AUTOR
1. Quin era l’antic ús de l’espai abans de convertir-lo en la plaça definida?
2. Si una
escola no té espai físic per crear una plaça com aquesta? Com treballaries
aquesta pedagogia?
REFLEXIÓ:
Cal iniciar la reflexió esmentant que la lectura m’ha sigut
molt difícil d’entendre, perquè crec que les idees estan molt disperses en el
text, i no li he acabat de trobar el lligam entre totes les idees. A més, quan he
parlat al seminari amb els altres companys que també havien llegit aquesta
lectura, ens ha costat poder reflexionar sobre aquesta perquè a cap companya
les idees li havien quedat clares, no sabíem ben bé quina pedagogia volia
transmetre el text ni com era exactament la plaça. Però, cal destacar que hem
arribat a trobar una idea clau, que és la següent: L’espai
és molt important i és motor d’aprenentatge, en la lectura ens donà un bon
exemple d’un espai per a l’aprenentatge.
Per
últim, emfatitzar que com a mestres no podrem ser persones maximalistes, sinó que
ens haurem d’adaptar al context per donar el màxim i arribar a l’objectiu
educatiu que volem transmetre.
En
la posada en comú de la resta de lectures, he vist que la lectura 1 d’aquesta
setmana titulada: L’aventura de pensar
es relaciona amb la lectura del grup 2 de la setmana anterior titulada: Filosofia i escola. Però, no m’ha servit
per ampliar gaire els coneixements perquè en aquesta tampoc es comenten
recursos a seguir per arribar a treballar realment la filosofia 3/18.
La
lectura del grup 3, m’ha semblat molt interessant, la idea inicial d’aquesta
és: que gràcies al fet que els infants interactuïn en petits grups s’afavoreix
la relació i el benestar dels infants, perquè en treballar de forma cooperativa
cada infant pot destacar en allò que millor sap fer i completar-se amb el que
saben fer els seus companys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada