divendres, 17 de març del 2017

Lectura lll (ll) Una plaça a les'cola, espais per a tothom i projecte de centre

Mendebaldea (2016) Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, 20-24

IDEES CLAU
1. Els ambients construïts són sempre finestres per a les idees (Vea vecchi, 2013)
2. L’organització dels espais transmet els objectius de l’escola.
3. Les innovacions educatives obren noves portes a les escoles

RESUM
L’escola infantil Mendebaldea (Pamplona) ha decidit fer una transformació dels seus espais. Així doncs ha decidit construir una plaça, per aconseguir aportar un nou valor: “fer dels espais comuns, espais de tothom”.
És imprescindible pensar i reflexionar com organitzar i decorar tots els espais de l’escola, a partir els espais es comuniquen els valors pedagògics, tal com diu Vea Veacchi, els espais són la targeta de presentació de les escoles.
Per confeccionar els espais s’ha de tenir present la identitat de cada grup d’alumnes, de cada zona i no oblidar la identitat que ofereix el centre.
Per un mestre, examinar la seva feina  significa agafar paper i llapis per observar què provoca, documentar-ho en vídeo i exposar-ho públicament per ser analitzat. O detectar errorsreflexionar sobre els materials, matisar el seu rol i a aconseguir la complexitat de l’educació , que permet que, mentre una educadora manté la mirada global d’«helicòpter», l’altra fa «de base» centrada en un nen o en una nena en concret.
                                                          *La imatge és la "plaça" de la què tracta el text: Enllaç 

PREGUNTES A L’AUTOR
1. Quin era l’antic ús de l’espai abans de convertir-lo en la plaça definida?
2. Si una escola no té espai físic per crear una plaça com aquesta? Com treballaries aquesta pedagogia?

REFLEXIÓ:
Cal iniciar la reflexió esmentant que la lectura m’ha sigut molt difícil d’entendre, perquè crec que les idees estan molt disperses en el text, i no li he acabat de trobar el lligam entre totes les idees. A més, quan he parlat al seminari amb els altres companys que també havien llegit aquesta lectura, ens ha costat poder reflexionar sobre aquesta perquè a cap companya les idees li havien quedat clares, no sabíem ben bé quina pedagogia volia transmetre el text ni com era exactament la plaça. Però, cal destacar que hem arribat a trobar una idea clau, que és la següent: L’espai és molt important i és motor d’aprenentatge, en la lectura ens donà un bon exemple d’un espai per a l’aprenentatge.
Per últim, emfatitzar que com a mestres no podrem ser persones maximalistes, sinó que ens haurem d’adaptar al context per donar el màxim i arribar a l’objectiu educatiu que volem transmetre.

En la posada en comú de la resta de lectures, he vist que la lectura 1 d’aquesta setmana titulada: L’aventura de pensar es relaciona amb la lectura del grup 2 de la setmana anterior titulada: Filosofia i escola. Però, no m’ha servit per ampliar gaire els coneixements perquè en aquesta tampoc es comenten recursos a seguir per arribar a treballar realment la filosofia 3/18.
La lectura del grup 3, m’ha semblat molt interessant, la idea inicial d’aquesta és: que gràcies al fet que els infants interactuïn en petits grups s’afavoreix la relació i el benestar dels infants, perquè en treballar de forma cooperativa cada infant pot destacar en allò que millor sap fer i completar-se amb el que saben fer els seus companys. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada