Seguidament, es remarca el fet
que ensenyar a pensar no només és
l’adquisició de certes capacitats o habilitats, sinó que es va més enllà
tal com ho fa Matthew Lipman, el
qual dóna gran importància al fet que la
filosofia ha d’impregnar tot el món, ha de poder obrir-se pas fins a arribar
a fora de les aules. La filosofia és
saber escoltar i reflexionar per després transmetre, i a través d’aquesta es treballa el “sentir” emocional, intel·lectual i social, puix que la filosofia ajuda
a descobrir el món i a sentir-lo, donant a l’infant la capacitat d’ésser crític, esdevenint un subjecte capaç. A més, també es reflexiona sobre la capacitat de
canvi i transformació de la societat, fet que deriva en què no hi ha cap coneixement que sigui
perdurable ni estàtic, tot es mou cap a la innovació i el canvi constant.
A continuació, es recull la idea
que en l’educació hi ha d’haver un triangle
interactiu, en constant moviment, entre el professor, l’alumne i el coneixement.
Sempre apostant per l’intercanvi de papers entre aquests perquè contrastin
opinions i idees, fent ús de l’empatia, l’escolta, el respecte, etc., tot fent que el fruit de l’educació sigui més ric i
elaborat. Per últim, en aquest mateix apartat, es dóna rellevància a la motivació que està plenament vinculada amb el món emocional de l’infant,
que es treballa i exercita a través de la filosofia.
TRES IDEES
CLAU
- Ensenyar a pensar no només és
l’adquisició d’habilitats i competències. A través de la filosofia es pot
treballar el “sentir” intel·lectual, el social i l’emocional, ja que filosofant
es descobreix el món i se sent, fent que l’infant tingui capacitat crítica i
esdevingui un subjecte capaç. Tot duent la filosofia fora de les aules i
impregnant tota la societat.
- A través del projecte Filosofia 3/18 es dóna l’oportunitat
d’aprendre, millorar i raonar a tots els integrants de la comunitat educativa,
no només als receptors de l’educació, sinó també els mestres. Veient, d’aquesta
manera, que el coneixement, l’alumnat i el professorat formen un triangle interactiu
necessari per dur a terme amb èxit aquest model d’ensenyament-aprenentatge,
donant una gran importància a la motivació, tant sigui per escoltar, per
reflexionar com per transmetre.
- En aquest procés filosòfic cal
deixar clar que totes les idees són vàlides, així tots els participants estan
igualats en el moment de trobar sentit al món divers i canviant en què vivim,
tot veient com les idees també canvien junt amb les persones que les pensen,
tal com ho fa el món.
PREGUNTES A
L’AUTOR O AUTORA / OPINIÓ PERSONAL
- La idea m’ha semblat molt bona, però penso que potser no s’ha detallat del tot com dur a terme aquest projecte. Per això la meva pregunta és: Quins passos o principis hauria de seguir per tal d’aplicar aquesta metodologia amb èxit a la meva aula?
- Crec que, en certa manera, s’ha deixat a les famílies i a l’entorn
de l’escola de banda, ja que no se n’ha parlat amb massa detall i, des del meu
parer, les famílies i el context tenen un paper fonamental en el dia a dia de
l’escola. Per aquest motiu, em qüestiono el següent: De quina manera es pot
incloure a les famílies de la comunitat educativa i l’entorn de l’escola en aquest procés
filosòfic?
Per últim vull dir que l’article és molt interessant i obre portes a un nou concepte d’educació
que no només es queda a les aules sinó que arriba a la societat. En un inici,
vaig pensar si no es podria treballar el mateix a través d’una altra
assignatura, però un cop he pensat sobre el contingut del text, he vist que la
filosofia és l’única que ajuda a “sentir” tots aquells aprenentatges sensorials
(intel·lecte, societat, emocions), que no són continguts materialitzats, i a
descobrir el món a través de l’escolta, la reflexió i la transmissió. A més, en
relació a altres textos comentats a l’aula, m’he adonat que el projecte
Filosofia 3/18 pot incorporar-se dins de tots els temes que si tracten en els
altres, ja que és una manera de fer i sentir que ajuda a evolucionar en el
procés d’aprenentatge, com en el tractament del joc simbòlic a les aules o de
les relacions entre les persones quan una d’elles marxa per sempre. També vull deixar un enllaç en relació a la incorporació de la filosofia a les aules, però en aquest cas és un experiment que es fa amb joves que tenen diversos problemes en relació a l'estudi. Els resultats d'aquest experiment es recullen en el film "Entre maestros".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada