
A continuació, es recull la idea
que en l’educació hi ha d’haver un triangle
interactiu, en constant moviment, entre el professor, l’alumne i el coneixement.
Sempre apostant per l’intercanvi de papers entre aquests perquè contrastin
opinions i idees, fent ús de l’empatia, l’escolta, el respecte, etc., tot fent que el fruit de l’educació sigui més ric i
elaborat. Per últim, en aquest mateix apartat, es dóna rellevància a la motivació que està plenament vinculada amb el món emocional de l’infant,
que es treballa i exercita a través de la filosofia.
TRES IDEES
CLAU
- Ensenyar a pensar no només és
l’adquisició d’habilitats i competències. A través de la filosofia es pot
treballar el “sentir” intel·lectual, el social i l’emocional, ja que filosofant
es descobreix el món i se sent, fent que l’infant tingui capacitat crítica i
esdevingui un subjecte capaç. Tot duent la filosofia fora de les aules i
impregnant tota la societat.
- A través del projecte Filosofia 3/18 es dóna l’oportunitat
d’aprendre, millorar i raonar a tots els integrants de la comunitat educativa,
no només als receptors de l’educació, sinó també els mestres. Veient, d’aquesta
manera, que el coneixement, l’alumnat i el professorat formen un triangle interactiu
necessari per dur a terme amb èxit aquest model d’ensenyament-aprenentatge,
donant una gran importància a la motivació, tant sigui per escoltar, per
reflexionar com per transmetre.
- En aquest procés filosòfic cal
deixar clar que totes les idees són vàlides, així tots els participants estan
igualats en el moment de trobar sentit al món divers i canviant en què vivim,
tot veient com les idees també canvien junt amb les persones que les pensen,
tal com ho fa el món.
PREGUNTES A
L’AUTOR O AUTORA / OPINIÓ PERSONAL
- La idea m’ha semblat molt bona, però penso que potser no s’ha detallat del tot com dur a terme aquest projecte. Per això la meva pregunta és: Quins passos o principis hauria de seguir per tal d’aplicar aquesta metodologia amb èxit a la meva aula?
- Crec que, en certa manera, s’ha deixat a les famílies i a l’entorn
de l’escola de banda, ja que no se n’ha parlat amb massa detall i, des del meu
parer, les famílies i el context tenen un paper fonamental en el dia a dia de
l’escola. Per aquest motiu, em qüestiono el següent: De quina manera es pot
incloure a les famílies de la comunitat educativa i l’entorn de l’escola en aquest procés
filosòfic?
Per últim vull dir que l’article és molt interessant i obre portes a un nou concepte d’educació
que no només es queda a les aules sinó que arriba a la societat. En un inici,
vaig pensar si no es podria treballar el mateix a través d’una altra
assignatura, però un cop he pensat sobre el contingut del text, he vist que la
filosofia és l’única que ajuda a “sentir” tots aquells aprenentatges sensorials
(intel·lecte, societat, emocions), que no són continguts materialitzats, i a
descobrir el món a través de l’escolta, la reflexió i la transmissió. A més, en
relació a altres textos comentats a l’aula, m’he adonat que el projecte
Filosofia 3/18 pot incorporar-se dins de tots els temes que si tracten en els
altres, ja que és una manera de fer i sentir que ajuda a evolucionar en el
procés d’aprenentatge, com en el tractament del joc simbòlic a les aules o de
les relacions entre les persones quan una d’elles marxa per sempre. També vull deixar un enllaç en relació a la incorporació de la filosofia a les aules, però en aquest cas és un experiment que es fa amb joves que tenen diversos problemes en relació a l'estudi. Els resultats d'aquest experiment es recullen en el film "Entre maestros".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada