diumenge, 12 de març del 2017

FITXA DE LECTURA 2: De Puig, I. (2009) Filosofia i escola, Guix, 353

RESUM

Com a introducció, s’explica què ha aportat a l’educació de l’escola “El Puig” d’Esparreguera l’ús d’aquest mètode educatiu. A més, se situa al lector pel que fa a el projecte “Filosofia 3/18”, tot dient-ne l’objectiu i deixant clara la importància d’ensenyar a pensar als infants i a tota la comunitat educativa, ja que cal integrar i involucrar a tothom en aquest moviment de canvi cap a la millora de l’educació, tots podem aprendre, millorar o raonar.

Seguidament, es remarca el fet que ensenyar a pensar no només és l’adquisició de certes capacitats o habilitats, sinó que es va més enllà tal com ho fa Matthew Lipman, el qual dóna gran importància al fet que la filosofia ha d’impregnar tot el món, ha de poder obrir-se pas fins a arribar a fora de les aules. La filosofia és saber escoltar i reflexionar per després transmetre, i a través d’aquesta es treballa el “sentir” emocional, intel·lectual i social, puix que la filosofia ajuda a descobrir el món i a sentir-lo, donant a l’infant la capacitat d’ésser crític, esdevenint un subjecte capaç. A més, també es reflexiona sobre la capacitat de canvi i transformació de la societat, fet que deriva en què no hi ha cap coneixement que sigui perdurable ni estàtic, tot es mou cap a la innovació i el canvi constant.

A continuació, es recull la idea que en l’educació hi ha d’haver un triangle interactiu, en constant moviment, entre el professor, l’alumne i el coneixement. Sempre apostant per l’intercanvi de papers entre aquests perquè contrastin opinions i idees, fent ús de l’empatia, l’escolta, el respecte, etc., tot fent que el fruit de l’educació sigui més ric i elaborat. Per últim, en aquest mateix apartat, es dóna rellevància a la motivació que està plenament vinculada amb el món emocional de l’infant, que es treballa i exercita a través de la filosofia.


TRES IDEES CLAU

- Ensenyar a pensar no només és l’adquisició d’habilitats i competències. A través de la filosofia es pot treballar el “sentir” intel·lectual, el social i l’emocional, ja que filosofant es descobreix el món i se sent, fent que l’infant tingui capacitat crítica i esdevingui un subjecte capaç. Tot duent la filosofia fora de les aules i impregnant tota la societat.

- A través del projecte Filosofia 3/18 es dóna l’oportunitat d’aprendre, millorar i raonar a tots els integrants de la comunitat educativa, no només als receptors de l’educació, sinó també els mestres. Veient, d’aquesta manera, que el coneixement, l’alumnat i el professorat formen un triangle interactiu necessari per dur a terme amb èxit aquest model d’ensenyament-aprenentatge, donant una gran importància a la motivació, tant sigui per escoltar, per reflexionar com per transmetre.

- En aquest procés filosòfic cal deixar clar que totes les idees són vàlides, així tots els participants estan igualats en el moment de trobar sentit al món divers i canviant en què vivim, tot veient com les idees també canvien junt amb les persones que les pensen, tal com ho fa el món.


PREGUNTES A L’AUTOR O AUTORA / OPINIÓ PERSONAL

- La idea m’ha semblat molt bona, però penso que potser no s’ha detallat del tot com dur a terme aquest projecte. Per això la meva pregunta és: Quins passos o principis hauria de seguir per tal d’aplicar aquesta metodologia amb èxit a la meva aula?

- Crec que, en certa manera, s’ha deixat a les famílies i a l’entorn de l’escola de banda, ja que no se n’ha parlat amb massa detall i, des del meu parer, les famílies i el context tenen un paper fonamental en el dia a dia de l’escola. Per aquest motiu, em qüestiono el següent: De quina manera es pot incloure a les famílies de la comunitat educativa i l’entorn de l’escola en aquest procés filosòfic?

Per últim vull dir que l’article és molt interessant i obre portes a un nou concepte d’educació que no només es queda a les aules sinó que arriba a la societat. En un inici, vaig pensar si no es podria treballar el mateix a través d’una altra assignatura, però un cop he pensat sobre el contingut del text, he vist que la filosofia és l’única que ajuda a “sentir” tots aquells aprenentatges sensorials (intel·lecte, societat, emocions), que no són continguts materialitzats, i a descobrir el món a través de l’escolta, la reflexió i la transmissió. A més, en relació a altres textos comentats a l’aula, m’he adonat que el projecte Filosofia 3/18 pot incorporar-se dins de tots els temes que si tracten en els altres, ja que és una manera de fer i sentir que ajuda a evolucionar en el procés d’aprenentatge, com en el tractament del joc simbòlic a les aules o de les relacions entre les persones quan una d’elles marxa per sempre. També vull deixar un enllaç en relació a la incorporació de la filosofia a les aules, però en aquest cas és un experiment que es fa amb joves que tenen diversos problemes en relació a l'estudi. Els resultats d'aquest experiment es recullen en el film "Entre maestros"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada