Idees principals
- Tractament intel·lectual, social i emocional
- Aprenentatge global i transversal
- Crítica a la realitat i aprenentatges en un context
Breu resum
- Tractament intel·lectual, social i emocional
- Aprenentatge global i transversal
- Crítica a la realitat i aprenentatges en un context
Breu resum
El projecte de Filosofia 3/18 es centre concretament en fer reflexionar als infants i que treballa no només el tractament del coneixement a l'escola sinó que també engloba el tractament intel·lectual, social i sobretot emocional.
Filoaofia 3/18 és un projecte que intenta treballar les matemàtiques de manera més humanística, el llenguatge de manera significativa per pensar, resoldre problemes i diàleg i l'art com a eina per conèixer la realitat. A més, intenten que els aprenentatges siguin transversals i amb un enfocament globalitzat.
Aquest projecte es centre en la motivació dels infants, tenint en compte les edats i les possibilitats de cadascú, introduint el diàleg com a mitjà de buscar el sentit al món que els envolta, que està en constant canvi i és molt divers.
Per tant, és un projecte que tot i centrar-se en les matemàtiques, treballen molts altres aspectes importantíssims com el diàleg i la reflexió; un tema actualment molt present a les escoles.
Preguntes
- Per què es fa a través de la filosofia i no una altra assignatura?
- Si els aprenentatges són transversals perquè ho separen per matèries? Seria possible no fer-ho?
- Això s'aplica tal qual a les aules? Es fa una part? És el mateix a infantil i a primària?
Reflexió
En la posada en comú hem comentat que ens ha faltat que l'autora no ho menciona el fet de com portar a la pràctica aquesta reflexió a les aules. Creiem que no ens dóna les eines necessàries per saber com desenvolupar un aprenentatge en la llengua oral.
En el grup hem estat parlant sobre el títol, ja que no enteníem per què l'article només es centrava en la filosofia i no ho portava de manera transversal a altres matèries. Hem tingut la gran sort que la Isabel (companya de l'Ana que venien des de Portugal) ens ha fet reflexionar a través de preguntes, ja que des de fora ens ha vist que no acabàvem d'entendre a què es referia l'article. Gràcies a aquesta petita ajuda, hem arribat a la conclusió que, hem de prendre consciència del que sabem a través de la filosofia, per això utilitzen aquesta matèria per introduir la part més social i emociona dels nostres aprenentatges. Per saber pensar s'ha d'observar, reflexionar i transmetre. La filosofia és com la llengua que està en el nostre dia a dia, ja que filosofar és entendre el món que no acaba en acabar la classe.
A més he trobat en comú que l'article 3, segons ens ha explicat la nostra companya, també parlava de la importància dels espais de diàleg per ser éssers conscients que formen part d'un grup però sense perdre mai la seva individualitat. Això ho treballen a través de preguntes com: Qui sóc? On comença la meva història? Ja que volen saber quin és el seu lloc a la vida.
També he trobat semblances en els continguts que parlava la companya de l'article 4, ja que treballaven amb el racó simbòlic com a aprenentatge global a partir del joc espontani i un cop finalitzat, reflexionen sobre les experiències que han tingut en aquell racó.
Aquí podem demostrar que el llenguatge oral està en tots els àmbits i és la relació que uneix tots els articles que ens hem de llegir les companyes i jo i que sobretot perquè això funcioni s'ha de formar molt bé els mestres.
Per últim, vull ressaltar la relació que he trobat mentre veiem la pel·lícula "Solo es el principio", ja que la mestra feina reflexionar als infants com en l'article que havia llegit prèviament. L'educadora els demanava si eren nens/es o adults, i ells responien de seguida que eren nens/es fet que els obligava a reflexionar indirectament en ells mateixos, i el perquè són petits.
La pregunta final és: les nenes i els nens reflexionen sobre la mort?
Aquí adjunto una pàgina web on ens dóna 10 contes com a recursos per treballar la mort amb els infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada