(Anna
Camps, 2002)
Síntesi i reflexió:
Al llarg d’aquesta
lectura es mostra el llenguatge oral com a un element directament lligat amb
altres vies de comunicació com: el llenguatge escrit o la lectura. Totes elles
estan connectades i les unes fan créixer i desenvolupar a les altres.
No a tots els llocs del
món el llenguatge oral té una mateixa funció. El llenguatge escrit, així com
saber llegir-lo i reproduir-lo, enriqueix el llenguatge oral. El llenguatge
escrit atorga més possibilitats al llenguatge oral, requereix noves maneres
d’expressió.
El llenguatge ens permet
fer representacions mentals i moure’ns en l'espai i el temps només amb
paraules. Amb el llenguatge podem parlar i explicar el propi llenguatge. La llengua
és creació, però s’ha d’ensenyar i aprendre per saber com fer-la servir.
També podem veure com
segons el context on ens trobem, el vocabulari que utilitzem és diferent.
Adeqüem les nostres paraules al lloc on ens trobem i les persones a les quals ens
dirigim. Però, segons al lloc del món on et trobis la varietat de registres en
la llengua oral serà més o menys rica i variada.
La llengua oral ens
permet comunicar, i una bona comunicació ens permet resoldre dubtes i
conflictes. Per tant, podem dir que com més eines comunicatives tinguem com a individus pertinents a una
societat, millor serà la convivència entre les persones.
Recopilar tots els coneixements
de manera escrita ens permet guanyar temps perquè no ens ho hem d’aprendre de
memòria per transmetre-ho de generació en generació. L’escriptura igual ens fa
treballar menys la memorització però, d’altra banda, ens convida a reflexionar.
Perquè serveix parlar i
escriure sobre el que parlem? El text pot créixer, transformar-se... Potser
surten idees molt interessant Al llarg d’un debat oral poden sorgir idees molt
interessants, però pot ser el text definitiu no acull la idea més potent i com que no ha estat registrada perquè ha sorgit de manera oral, es perd. Aquí podríem
veure la força de la llengua oral i que hem de valorar-la més.
Idees clau:
- El
llenguatge oral i escrit es complementen.
- Aula
com a espai d’intercanvi d’idees, comunicació i creixement personal.
- Adaptar
el llenguatge als diferents contextos.
Preguntes sobre el text:
- No es
parla de l’adquisició del llenguatge quant a la diversitat. Per exemple com
s’adaptaria aquest article per parlar del llenguatge i la comunicació amb
persones amb autisme?
- Perquè
no parles del llenguatge no verbal?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada