diumenge, 12 de març del 2017

Hablar en clase, aprender lengua

(Anna Camps, 2002)

Síntesi i reflexió:
Resultat d'imatges de lengua oral dibujoAl llarg d’aquesta lectura es mostra el llenguatge oral com a un element directament lligat amb altres vies de comunicació com: el llenguatge escrit o la lectura. Totes elles estan connectades i les unes fan créixer i desenvolupar a les altres.
No a tots els llocs del món el llenguatge oral té una mateixa funció. El llenguatge escrit, així com saber llegir-lo i reproduir-lo, enriqueix el llenguatge oral. El llenguatge escrit atorga més possibilitats al llenguatge oral, requereix noves maneres d’expressió.

El llenguatge ens permet fer representacions mentals i moure’ns en l'espai i el temps només amb paraules. Amb el llenguatge podem parlar i explicar el propi llenguatge. La llengua és creació, però s’ha d’ensenyar i aprendre per saber com fer-la servir.
També podem veure com segons el context on ens trobem, el vocabulari que utilitzem és diferent. Adeqüem les nostres paraules al lloc on ens trobem i les persones a les quals ens dirigim. Però, segons al lloc del món on et trobis la varietat de registres en la llengua oral serà més o menys rica i variada.  
La llengua oral ens permet comunicar, i una bona comunicació ens permet resoldre dubtes i conflictes. Per tant, podem dir que com més eines comunicatives  tinguem com a individus pertinents a una societat, millor serà la convivència entre les persones. 
Recopilar tots els coneixements de manera escrita ens permet guanyar temps perquè no ens ho hem d’aprendre de memòria per transmetre-ho de generació en generació. L’escriptura igual ens fa treballar menys la memorització però, d’altra banda, ens convida a reflexionar.
Perquè serveix parlar i escriure sobre el que parlem? El text pot créixer, transformar-se... Potser surten idees molt interessant Al llarg d’un debat oral poden sorgir idees molt interessants, però pot ser el text definitiu no acull la idea més potent i com que no ha estat registrada perquè ha sorgit de manera oral, es perd. Aquí podríem veure la força de la llengua oral i que hem de valorar-la més.

Idees clau:
- El llenguatge oral i escrit es complementen.
- Aula com a espai d’intercanvi d’idees, comunicació i creixement personal.
- Adaptar el llenguatge als diferents contextos.

Preguntes sobre el text:
- No es parla de l’adquisició del llenguatge quant a la diversitat. Per exemple com s’adaptaria aquest article per parlar del llenguatge i la comunicació amb persones amb autisme?
- Perquè no parles del llenguatge no verbal?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada