dijous, 16 de març del 2017

Lectura 2

LECTURA: ¿LENGUA ORAL FORMAL EN LA EDUCACIÓN INFANTIL?
Autora: Uri Ruiz Bikandi
Any de publicació: 2002



RESUM:

El text parla sobre els usos formals de la llengua oral, és a dir, de la importància de la forma o de com diem les coses, amb quins gestos o amb quin to. A més, proposa que depenent dels factors extralingüístics, sobretot dels contextuals, utilitzem un registre o un altre.

Per una altra banda, l'autor, parla sobre que l'aula és un espai públic o semipúblic i que entre el/la professor/a i els alumnes hi ha una relació jeràrquica però alhora hi ha llaços afectius, els quals trenquen la distància. Tot i això, la parla de l'aula no és familiar sinó que, els infants, s'inicien a la vida pública, fet que exigeix que, des de l'escola, se'ls apropi a formes allunyades de les formes més locals o privades.

Segons el punt de vista de l'autor la llengua escrita és molt important per a dominar el llenguatge oral. Això és degut al fet que la llengua escrita té un grau elevat de planificació i, per tant, hi ha unes normes estriques pel que fa a l'ordre i la manera i, per això, proposa que els infants han de tenir diàriament propostes relacionades amb la llengua escrita. A més, també proposa que com a diferència entre aquests dos espais, la parla a casa és més inespecífica i es tendeix a comprendre el que l'infant vol dir, ja que l'entorn és familiar.

Per una altra banda, proposa que el desenvolupament comunicatiu de cada infant no és igual. Els docents, segons l'autor, fan de guia i de controladors i tendeixen a imposar la seva perspectiva. A més, fa referència al fet que, normalment, a les converses en Educació Infantil es dóna una interlocució radial (infant-docent-infant), fet que suposa un obstacle. Per aquesta raó, l'autor, proposa que si el docent reformula i contesta a totes les intervencions de l'infant impedeix que desenvolupi la sensibilitat davant de les necessitats de l'interlocutor.

IDEES CLAUS:

·             És important que el docent no reformuli i contesti a totes les intervencions dels infants per evitar impedir el desenvolupament comunicatiu i per donar a tots els infants l’oportunitat d’expressar les seves idees i opinions.

·             Relació entre la llengua escrita i l’ús formal de la llengua oral.

PREGUNTES O REFLEXIONS PER A L’AUTORA:

·             No es té en compte altres aspectes de la comunicació (seguretat, vincles, emocions...).

·             Com es pot crear aquest espai de seguretat?



REFLEXIÓ PERSONAL:

Al seminari vam parlar sobre diferents aspectes. Per una banda, vam remarcar que ens semblava una lectura molt densa i que, al final, semblava que deia moltes coses repetitivament. Un altre aspecte que vam comentar és que, l’autora, no tenia en compte altres aspectes necessaris a l’hora de dur-se a terme la comunicació, com ara la seguretat, els vincles afectius, les emocions i, totes estàvem d’acord que era un aspecte fonamental.


Per una altra banda, també vaig trobar similituds amb les altres lectures que havien fet les companyes. Per exemple, De Puig (2009) parlava de la importància de fer-los reflexionar, pensar i debatre per aconseguir que sàpiguen fer bones reflexions i que puguin entendre les posicions dels altres, encara que no les comparteixin. A més, la Bosch (2012) parlava de generar espais de diàleg, on els infants es sentissin respectats, per a garantir una convivència positiva i un bon ambient de treball.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada