Les interaccions són la clau per aprendre a llegir, Marta Soler
Idees clau
1. Igual
que ho fan amb altres coses, els infants poden manipular i experimentar amb les
lletres, els sons i les paraules escrites en el cicle de 0-3. Cal introduir la
lectura en edats primerenques.
2. Una
de les claus perquè un infant esdevingui lector és la interacció amb altres
persones: per ser lector no només has de saber llegir sinó que també t’ha d’agradar
fer-ho i has de compartir-ho amb altres persones.
3. Els
infants procedents de famílies que llegeixen sovint solen demanar llegir. Això
no es dona perquè aquests siguin més intel·ligents sinó perquè han viscut més
interaccions en aquest sentit.
Resum global
L’article
d’aquesta setmana parla sobre la importància que tenen les interaccions amb
altres persones per convertir-nos en lectors. Per fer-ho, la Marta Soler respon
a les preguntes d’unes entrevistadores que van enfocades a la temàtica de la
lectura en edats primerenques i en quins son els elements clau per afavorir-la.
L’entrevista
comença plantejant la qüestió bàsica de quina és l’edat en la que se li ha
d’ensenyar a llegir a un infant. Aquesta pregunta genera que la persona
entrevistada parli sobre la importància que un infant es familiaritzi amb les
lletres i les grafies i en la de centrar-nos i basar-nos, constantment, en
l’interès i la motivació que cada infant senti per aquest tema. Aquest interès
i aquesta motivació, explica la Marta, venen donats, en gran mesura, per la
postura que adopta l’entorn de l’infant en qüestions de lectura: està demostrat
que infants amb famílies lectores es mostren més interessats per aprendre a
llegir que els que no la tenen i d’aquí
esdevé, doncs, la necessitat de fomentar en els pares i en les mares el gust
per la lectura. Existeixen, avui dia, molts programes i serveis que intenten
pal·liar aquest fet i a la lectura se’ns citen i se’ns exemplifiquen uns quants
que tenen un fil comú: formar a les famílies per a que esdevinguin lectores i
així fonamentar unes bases més solides per a que els infants també ho siguin.
En
definitiva i com a conclusió, la Marta ens parla de com és d’important la
interacció amb els altres per ser lectors i de la necessitat d’oferir
estratègies a les famílies per a que s’adeqüin a aquesta realitat així com de
desmentir la idea de que no és massa factible incorporar la lectura en edats
primerenques.
Preguntes per l’autor
1. Se’ns
parla de la importància de fer partícip a l’infant quan se li explica un conte;
com podem donar-li un paper actiu en aquests moments del dia a un infant de,
per exemple, menys d’un any d’edat?
2. Els
serveis adreçats a les famílies dels quals es parla en l’entrevista estan
presents a totes les escoles del país? Tots son gratuïts i qualsevol persona hi
pot accedir?
Comentari personal
Aquesta
lectura m’ha cridat l’atenció positivament ja què la temàtica que engloba no
m’acabava de convèncer però, després de llegir-la completament, la meva visió
ha canviat. Aquest fet té a veure amb la idea que, a nivell personal, sempre he
cregut que la lecto-escriptura s’inculca a les escoles en edats molt
primerenques i que, segurament, això es contraproduent. Després de llegir les
idees de la persona entrevistada i de donar-li voltes a tots els punts de vista
que planteja, he arribat a la conclusió que la lecto-escriptura, igual que
d’altres moltes coses, formen part de la vida diària de les persones i que és
més que possible que siguin els propis infants els que, per qualsevol motiu,
ens demanin ajuda per apropar-los a aquest món que els hi pot cridar l’atenció.
Si els infants que ens rodegen, a més, estan envoltats per persones a les quals
els hi interessa la lectura i la gaudeixen, aquestes possibilitats
s’incrementen possiblement. Sent així i sorgint de l’interès de cada nen em
plantejo, finalment, que no es tan mala idea introduir la lectura en edats
primerenques i fomentar les ganes no només dels infants sinó també de les seves
famílies per esdevenir lectors entesos no només com a persones capaces de
llegir sinó també com a persones que gaudeixen de la lectura i que, en constant
interacció els uns amb els altres, la comparteixen.