3 idees principals:
-
Hem
d’aconseguir que llegir i escriure sigui plaent i gratificant, que tingui un
sentit per a ells i que ho interioritzin fent allò seu.
-
Els
moments quotidians són clau i molt importants, inclús més que les fitxes, per a
què els infants aprenguin i s’interessin per la lectura i l’escriptura.
-
A
tots els pot agradar la lectura, únicament hem de trobar amb el seu què, com,
quan i qui. Si es diverteix i gaudeix és que hem encertat.
Resum de 300 paraules:
Com bé sabem, hi ha moltes classes de
famílies, entre elles a les que les agrada llegir amb els seus fills i altres
que no han vist mai un llibre. També sabem que té més probabilitats de ser més
bona lectora aquella nena que ha compartit moments de lectura a la família.
Comencem amb els contes: primer amb
imatges i després va augmentant la dificultat segons l’edat de l’infant. A la
vegada estem treballant l’escriptura, inclús en moments molt rutinaris, com
escriure la llista de la compra, una nota, un correu, etc., i el fill es fixa.
Això li crea una motivació per saber el que posa. Fer fitxes una vegada rere
altre pot tenir un efecte rebot, és a dir, que no s’aprengui res o menys que en
aquests moments quotidians que tenen un sentit per a ells, ho poden
interioritzar.
Al llegir un conte, hem de posar
entusiasme perquè sinó el nen no s’anima ni aprèn, no l’escolta amb il·lusió.
Per tant, són molt importants els gestos, les mirades, els somriures, la veu
expressiva... Hem d’estar atents a les reaccions de l’interlocutor. Per tant,
l’important no és llegir el llibre fins al final, sinó que l’infant participi
realment, que es fiqui en el conte.
Així doncs, les situacions quotidianes són
bàsiques i importants per aprendre. Per exemple, com he dit anteriorment, fer la llista de la compra: li
podem demanar que ens ajudi o simplement dir-li el què estem escrivint.
És important tenir una part del dia per
dedicar-te a la lectura amb el teu fill, ja que així veurà que hi ha un interès
i és una estimulació quotidiana. No únicament contes i lectures, sinó com he
dit anteriorment, en qualsevol moment del dia, com dir-li la marca del cotxe
que li agrada, senyals del carrer, noms als telèfons mòbils... L’important és
que no siguin uns “deures” que han de fer ni una obligació, sinó alguna cosa
divertida. No únicament poden participar els pares, sinó que també avis/es,
germans/es...
Hem de saber què llegir, quan, qui i com
fer-ho. Si es diverteix i gaudeix és que hem encertat.
2 preguntes per l’autora:
-
Si
haguessis de triar una part del dia per dedicar-li a la lectura amb el teu
fill/a, quina seria? Per què?
-
Si
creem aquesta quotidianitat amb els infants quan són petits, creus que en un
futur, quan ells creixin i tinguin fills, també ho faran?
Valoració personal:
És una de les lectures que més m’ha
agradat perquè penso exactament com l'autora. No hem de tractar la lectura i
l’escriptura com si fossin una obligació o uns deures que han de fer, sinó com
una cosa normal que fem perquè ens agrada i gaudim amb ella. Han de passar-ho
bé quan llegeixen, no sentir-se amb la mirada fixe de l’adult per si
s’equivoca. Fixar-nos més en el que fa bé i no en el que fa malament, ja que la
majoria de vegades ho fem al revés.
A més, el fet que posi casos pràctics o
situacions que et poden ajudar, com l’ultima part del text on diu alguns casos
on els nens demostren que no tenen interès o gust per la lectura i dóna algunes
solucions, m’ha semblat molt enriquidor, ja que, com dic sempre, no únicament
ens quedem amb la “teoria”, sinó que passant-ho a la pràctica és com realment
s’aprèn.
És una lectura que recomano al 100% i la
qual haurien de llegir-se TOTS els pares i mares perquè la lectura és una cosa
molt important, no solament per la vida dels infants i dels adults, sinó que
desenvolupa moltíssim la creativitat, la imaginació, les ganes d’escriure, és
una activitat divertida i amb la que es pot gaudir més que fent una altra...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada