dimecres, 29 de març del 2017

VISITA DE L'ANA COSTA



VISITA DE L'ANA COSTA – REFLEXIÓ


L'Ana Costa és una professora d'universitat de Portugal que va venir a visitar-nos divendres passat 10 de març per parlar-nos sobre el sistema educatiu Portuguès. Ella ens va explicar que allà l'educació infantil no és obligatòria ni formal, encara que va destacar el seu paper fonamental per al desenvolupament dels nens i nenes, ja que és la base d'aquest. També ens va dir que s'esforcen per canviar la visió que té l'educació infantil com a guarderia, destinada únicament a la cura dels infants (al seu país s'hi encarreguen d'aquesta els serveis socials i no el ministeri d'educació) i també per revalorar als educadors, que com passa en la nostra societat gaudeixen de poc prestigi i reconeixement.




Deixant tot això a un costat, es va centrar en la importància de l'oralitat en educació infantil com a eina bàsica per estructurar el pensament i aprendre a comunicar-nos i a expressar-nos. A més, va dir una cosa amb la qual estic molt d'acord; va assenyalar la importància de presentar-los als alumnes allò que volem que aprenguin de manera natural i atractiva perquè l'aprenentatge sigui una experiència agradable i significativa. Va comentar que al llarg dels anys, els nens s'interessen de cada vegada menys per l'aprenentatge perquè està massa formalitzat. Penso, igual que ella, que cal buscar estratègies d'aprenentatge que cridin l'atenció dels nens i nenes, tenint en compte que, sobretot en educació infantil, els infants es deixen emportar per interessos diferents i aprenen cadascun a la seva manera i al seu ritme.

Per tot això considero que caldria seguir estratègies i utilitzar metodologies obertes per adaptar-nos a les necessitats i interessos de cada alumne i d'aquesta manera aconseguir que se sentin participis i protagonistes del seu aprenentatge, i que gaudeixin aprenent. Crec que avui dia fer que aprendre sigui una activitat motivadora i atractiva és un dels reptes de l'educació en molts països, inclòs el nostre, en els quals l'educació es troba massa estructurada i és massa rígida. Així, més que una crida a descobrir el món i adaptar-se l'educació a les necessitats dels alumnes, és concebuda com una etapa obligatòria que cal superar i són els estudiants els que s'han d'adaptar a les pautes imposades per un sistema educatiu enfocat exclusivament cap al mercat laboral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada