RESUMEN: Pilar Alonso (2002) Aula de Infantil (versión electrónica)
IDEES CLAU:
- Els adults planifiquen, guien, regulen i potencien les conductes dels infants.
- A través del joc i la relació amb la mare, el nen aprèn a anticipar-se, a prendre iniciativa.
- El conte té un paper molt important en el desenvolupament dels infants.
- S’ha de tenir en compte que hi ha diferències entre el context escolar i el familiar.
L’objectiu principal d’aquest article és retrobar el sentit i la funcionalitat de la interacció comunicativa avançada que els infants estableixen amb els adults. Moltes vegades no es tenen en compte els moments de comunicació en un aula i no es treballa com hauria de ser en tots els moments i no només en uns específics.
Els adults que es troben propers als infants, desenvolupen conjuntament conductes comunicatives i per tant, es facilita el desenvolupament comunicatiu i lingüístic i es realitza a través de l’adaptació de les capacitats lingüístiques dels nens, generant així capacitats més elaborades i complexes.
Per aconseguir afecte i proximitat, el bebé disposa de conductes que afavoreixen el contacte amb altres persones. Ex: somriures. A més, els petits rituals com poden ser l’hora del bany i els jocs de falda,... funcionen com a diàlegs.
12-15 mesos: la mare dona molta informació al nen utilitzant frases descriptives.
18-24 mesos: les mares demanen més participació als nens a través de preguntes més complexes.
18-24 mesos: les mares demanen més participació als nens a través de preguntes més complexes.
S’ha de tenir en compte que hi ha diferències entre el context escolar i el familiar, ja que al familiar moltes vegades s’entén al nen sense que ell s’esforci per comunicar-se.
Criteris i pautes d’intervencions:
- Detectar el millor moment en l’horari lectiu per potenciar la comunicació.
- Moments com el canvi de bolquers solen ser els més educatius ja que s’assemblen als moments familiars.
- Les conductes comunicatives tenen relació directa amb el desenvolupament comunicatiu, emocional i socioafectiu.
- El conte té un paper molt important en el desenvolupament dels infants ja que estimulen i animen als nens i nenes a adoptar un esquema més complex en la comunicació.
PREGUNTES A L’AUTORA:
- Que ha passat quan s’han posat en pràctica les tècniques que ens donen a l’article?
- Quans cassos s’han estudiat per tal d’afirmar tots els aspectes esmentats a l’article?
COMENTARI PERSONAL:
A través de la posada en comú de les diferents lectures al seminari m’he adonat que a la lectura 1 no li dona tanta importància a l’entorn de l’infant com en aquesta lectura i defensen més la llibertat i l’autonomia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada