diumenge, 26 de març del 2017

FITXA DE LECTURA 3: Mendebaldea (2016) Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre, Guix d'infantil, 88

IDEES CLAU

- Els espais de l'escola han de ser multifuncionals, per tal d'ajudar als infants a desenvolupar-se en ambients rics, a més també es treballa a partir dels espais comuns en els quals els infants de diferents edats interaccionen i aprenen uns dels altres.

- La plaça és un lloc de trobada, no només dels infants sinó de tots els agents que participen en la comunitat educativa (educadors/es, pares i mares, infants, altres familiars...).

- El projecte de la plaça porta a les persones que el creen a un procés de reflexió individual i col·lectiva sobre l'organització dels espais escolars i la seva utilització, per tal d'aprofitar-lo al màxim i per poder donar als infants l'oportunitat d'aprendre de diverses maneres.

- La plaça és un factor que defineix la identitat de l'escola Mendebaldea i de les persones que la formen, és a dir, tots els agents que participen en la comunitat educativa. És clar que cada individu té la seva identitat però és del tot cert que com a escola s'ha de crear una identitat conjunta.

- He creat el concepte de la coresponsabilitat harmònica per a fer referència a l'ús que es fa de la plaça. Tothom qui l'utilitzi ha de tenir cura de fer-lo servir en concordança amb la identitat col·lectiva de l'escola, no només fent referència a l'ús dels materials sinó també a l'ús que es fa de l'espai com a tal, tot cercant una harmonia en el conjunt de la plaça.


RESUM

Resultat d'imatges de espacios reggio emilia
En l'article es recull la idea d'un projecte d'escola centrat en la transformació de l'espai, per tal que aquest es converteixi en l'eix vertebrador del centre.

L'aspecte més important, sobre el que l'escola Mendebladea ha centrat tota la seva atenció, és el lloc de trobada, concebut amb el nom de plaça, incloent-ne l'ús que se'n fa dins del seu projecte pedagògic.


Així podem veure com es dóna molta importància a l'ambientació i la creació de l'espai, cercant la identitat de cada grup o zona i la del centre en si mateix, dotant-lo d'un matís personal que el caracteritza i el fa únic. Aquest espai ha de representar l'eix central de l'escola, essent versàtil, visible i acollidor per a tots els públics (infants, famílies, grups mixtos...). Ha de propiciar el moviment espontani i el joc lliure respectant la coresponsabilitat harmònica creada de manera conjunta, donant temps a tot allò que es mou en el seu interior.

Per concloure, veiem com aquest projecte educatiu dóna llibertat a tot aquell que hi estigui implicat, beneficiant al món educatiu amb la idea que la mirada dels educadors també pot estar guiada per la dels infants, i que aquesta última no condueix a mal port sinó tot el contrari.


PREGUNTES A L'AUTOR O AUTORA

- En el moment de crear aquest projecte s'han fet assemblees en què les famílies de l'escola han pogut participar lliurement? S'ha tingut en compte la seva opinió en tot moment?

- Quins són els passos bàsics a seguir per a dur a terme aquest projecte de la manera més òptima possible?

- En cas que no es disposi d'espai el projecte de la plaça es pot desenvolupar igualment?

- En quins autors us heu inspirat per a crear aquest projecte educatiu? Heu seguit alguna línia pedagògica en concret?


OPINIÓ PERSONAL

Aquest article m'ha semblat una bona aportació al món educatiu per part de l'escola Mendebaldea, pel fet que la plaça és un espai molt interessant per treballar amb els infants, en un ambient harmònic i responsable, en què el joc i el moviment són lliures i dinàmics, tot treballant des de la quotidianitat i les dificultats diàries, amb les que es pot trobar qualsevol centre.


Imatge relacionada

La inspiració en les teories de Loris Malaguzzi  i Pikler aporten un gran component innovador en aquest el projecte d'escola, puix que ambdós autors treballen per canviar el pensament estàtic de diversos col·lectius educatius, oferint una visió més dinàmica de tot plegat i obrint-se a nous horitzons i possibilitats. Però tot hi així crec que no estaria de més reforçar aquest projecte d’escola amb altres teories, com la de les intel·ligències múltiples de Gardner, que pot ajudar en el moment de tractar la diversitat a la plaça.


D’altra banda, en referència a les lectures que han llegit les meves companyes, cal dir que van molt lligades a l'article presentat, ja que mostren idees que cassen d'allò més bé amb els temes tractats fins al moment. En una de les lectures es recull la idea de dur la filosofia a les aules, per aprendre a justificar i argumentar allò que diem, tot ajudant als infants a reflexionar i a crear la seva versió dels fets. En un altre dels articles s'observa el treball conjunt, sense separació per edats, com una oportunitat d'interacció i aprenentatge conjunt, fet que també es treballa en aquest projecte, ja que la plaça és un espai comú. En el darrer dels articles s'explica un altre projecte d'escola, que en aquest cas es basa en la creació d'un hort per part d'infants que viuen en una zona urbanita.

Per acabar, m’agradaria fer una petita reflexió del que vam parlar al llarg del seminari, ja que em van semblar interessant: vam debatre sobre com els infants són capaços de pensar i reflexionar sobre temes abstractes i com nosaltres, en moltes ocasions, els tallem les ales i no els deixem volar lliures. I és que diàriament veiem com ells són capaços i nosaltres els incapacitem. Amb projectes com els de la plaça, els ajudem a mantenir l’interès i els oferim un espai d’aprenentatge ric i de qualitat. A continuació deixo un enllaç en què es veu a un infant reflexionar sobre la vida que porta, això es recull en un curtmetratge que es diu "Mis zapatos"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada