Alonso, P.
(2012) Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil:
criterios y pautas de actuación, Aula de
infantil, 10, 1-4
1.
Tres idees clau que destacaríeu del text
-La importància de la lectura de contes per
potenciar la comunicació. A més, el fet de preguntar mentre es comparteix el
conte fa que s’interessin pels textos i s’iniciïn en el procés de comprensió.
-La companyia i l’afecte són aspectes molt
importants i necessaris per a l’infant. Així doncs, són una condició molt
favorable pel desenvolupament de la comunicació del nen/a.
-L’infant des de molt d’hora es veu necessitat per
mantenir una interacció amb els seus, i aquest fet ajuda a preparar el camí per
una comunicació més plena i eficient, i posteriorment pel desenvolupament del
llenguatge.
2.
Resum global i al màxim detallat possible
però de només 300 paraules
La lectura se centra en la comunicació dels
infants d’ençà que neixen, i passant pel primer cicle de l’educació infantil.
Les persones som ésser socials. Així doncs, la
companyia i l’afecte de les altres persones és un element essencial en el
desenvolupament de l’infant. La lectura ens diu que per aconseguir aquests dos
aspectes, els nadons tenen unes conductes que afavoreixen el contacte amb els
altres, com per exemple fer ganyotes. I els adults interpreten aquestes
conductes donant-les un significat.
Durant el desenvolupament de la lectura, es pot
observar que se li dóna molta importància a l’estil maternal de parlar, ja que
és un important sistema de suport en l’adquisició del llenguatge. Així doncs,
defensa que en el context escolar s’hauria de crear un clima d’interaccions el
més proper al que s’estableix al context familiar.
Per acabar, ens dóna una sèrie de criteris i
pautes d’intervenció. La primera és que qualsevol moment de l’horari escolar és
bo per potenciar la comunicació. També, que els moments “assistencials” són
molt importants per reforçar la comunicació. Una altra pauta és el fet de
preguntar durant la lectura d’un conte, d’aquesta manera els infants s’inicien
en el procés de comprensió. I finalment, la proximitat i el contacte directe,
afectuós, són una condició molt favorable.
Des del meu punt de vista, és un text que dóna
molta èmfasi a l’estratègia de la lectura de contes per potenciar la
comunicació dels infants. Però, penso que hi ha moltes més eines que són igual
de rellevants que els contes.
3.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1- Quina proposta d’actuació es podria portar
l’aula?
2- A part dels contes, quina altra estratègia es
podria utilitzar per potenciar la comunicació?
4.
Comentari personal
És una lectura molt teòrica que ens parla de la
comunicació dels infants. Considero que falta que l’autora faci referència a la
part pràctica de tot el que ens intenta explicar. Així doncs, m’hauria agradat
veure quines intervencions es poden fer per potenciar la comunicació dels
infants, a part de la lectura de contes que com es por veure li dóna molta émfasi.
Vull destacar que és la primera lectura que fa
lloc a les necessitats educatives especials. Tot i que no parla molt i no dóna
estratègies per desenvolupar i posar a la pràctica amb infants amb aquestes
necessitats especials.
Per finalitzar el meu comentari, vull dir que el
punt en comú que he trobat amb les quatre lectures d’avui és el llenguatge i la
seva importància.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada