Idees principals
- Els infants creïn centres
d'interessos ells mateixos
- Participació de les famílies
- Globalització i transversalitat
dels aprenentatges
Breu resum
En l’article, en José Manuel Roás
exposa un projecte de l’escola CP ESCRITS ALFONSO GROSSO de Sevilla. Ens diu
que aquest centre té una metodologia on centre l'aprenentatge en els interessos
dels infants.
Seguidament ens explica un cas on
els pares i mestres van escollir el tema dels "pirates" per treballar
amb els infants, però van veure que els infants no els interessava massa (ja
que no havia sortit d'ells) però que en canvi, estaven molt interessats pels
insectes. A partir d'aquí, els mestres van revisar la programació i van
comparar les idees que tenien amb el que tenien marcat en el currículum.
Finalment van intentar treballar aquest aspecte que cridava l'atenció als
infants de manera global a partir d'un tema central que era animals.
Per aconseguir-ho van demanar
concretament als infants què és el que volien saber dels animals i que en
farien de la informació que aconseguissin. A partir d'aquí van proposar que
cada infant exposés una fitxa de l'animal escollit prèviament i ho compartís
amb tots els companys perquè aprenguessin coses de tots els animals. Cada
infant tindria la seva fitxa per no comparar-se entre ells (respectant els
ritmes i nivells d'aprenentatges de cada infant).
Amb aquest projecte es volia
treballar l'autonomia de l'infant (cadascú escollia l'animal), la lectura
(buscar informació de l'animal), l'expressió oral (amb l'exposició) i a més, hi
havia un aprenentatge significatiu.
Un cop exposats els animals es
tractava de fer una reflexió conjunta en forma d'assemblea per valorar i opinar
de l'experiència.
Perquè aquest projecte tirés
endavant, era imprescindible la participació de les famílies perquè ajudessin
als infants en la recerca de la informació i així implicar-la en l'escola.
Preguntes
- Tots els pares estaran
disposats a implicar-se a un projecte així? Tenen mitjans? Tenen temps? Tenen
ganes?
- Pot fer-ho un nen/a sol? Hi ha
algun altre mitjà?
- Quadernet molt marcat?
Reflexió
En la nostra reunió totes les
membres del grup hem estat d'acord que és una manera molt original de treballar
la llengua oral, ja que com que està centrat amb l'infant, la motivació i les
ganes faciliten aquest treball.
Els dubtes que se'ns han general
han estat que si aquesta manera de treballar la llengua oral, actualment en una
escola pública de Cerdanyola, per exemple, es podria posar en pràctica? Donaria
resultats? Hi hem estat reflexionant, i tot i pensar que realment les mestres i
els mestres intenten que tot el que fan motivi als infants, realment el que
treballen no surt directament d'ells. És a dir, els plantegen coses que els
motiva però sense sortir del centre d'interès de l'infant.
Vull destacar que aquest text
m'ha agradat molt, i sobretot la part final on ells mateixos busquen les coses
positives el projecte i les coses a millorar. Es veu que han hagut de fer una
reflexió del projecte, que no l'han fet per fer sinó que els importa el que els
ha sortit bé i el que poden millorar. Crec que aquesta pràctica reflexiva no
només s'ha d'aplicar als infants sinó que és molt important que la facin tots
els mestres per cada activitat, per assegurar que el que estan fent dona els
resultats que esperaven o no i que poden millorar o mantenir.
Per últim, la reunió amb les
altres membres del grup que havien llegit altres textos he trobat alguns
aspectes que anaven relacionats amb la meva lectura. Una de les lectures ens
parlava de la importància de la socialització dels infants, fet que crec que és
molt important, ja que per crear el centre d'interès dels insectes del meu
article, els infants van haver d'interactuar entre ells per decidir i
interactuar amb l'entorn per veure que el que els interessava eren els animals,
concretament els insectes. A més, en la meva lectura també podem dir que
treballar per centres d'interès també és treballar per aconseguir més autonomia
dels infants, relacionat amb una altra lectura de les companyes que se centrava
a potenciar aquesta autonomia.
Per últim, jo crec que és molt
important que es treballi a partir dels interessos dels infants, ja que així
t'assegures que és un aprenentatge significatiu, ja que és una cosa que a ells
els crida l'atenció i neix en ells la necessitat de saber-ne coses, però també
penso que a les escoles, com estan estructurades i com funcionen actualment és
una mica complicat fer projectes d'aquest tipus sense una bona formació als
mestres i anys de pràctica. Crec que aquesta nova manera de treballar a les
aules no s'aprèn d'un dia per un altre.
He trobat un video que parla sobre l'adquisició de la lectoescriptura i resumeix alguns conceptes claus:
https://www.youtube.com/user/AMEILectoescritura
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada