dimarts, 28 de març del 2017

EXPERIÈNCIA DE TREBALL A PARTIR DELS CENTRES D’INTERÈS. PAUTES TRANSFERIBLES A ALTRES CONTEXTOS EDUCATIUS



Idees principals
- Els infants creïn centres d'interessos ells mateixos
- Participació de les famílies
- Globalització i transversalitat dels aprenentatges

Breu resum
En l’article, en José Manuel Roás exposa un projecte de l’escola CP ESCRITS ALFONSO GROSSO de Sevilla. Ens diu que aquest centre té una metodologia on centre l'aprenentatge en els interessos dels infants.
Resultat d'imatges de bebe leyendo
Seguidament ens explica un cas on els pares i mestres van escollir el tema dels "pirates" per treballar amb els infants, però van veure que els infants no els interessava massa (ja que no havia sortit d'ells) però que en canvi, estaven molt interessats pels insectes. A partir d'aquí, els mestres van revisar la programació i van comparar les idees que tenien amb el que tenien marcat en el currículum. Finalment van intentar treballar aquest aspecte que cridava l'atenció als infants de manera global a partir d'un tema central que era animals.
Per aconseguir-ho van demanar concretament als infants què és el que volien saber dels animals i que en farien de la informació que aconseguissin. A partir d'aquí van proposar que cada infant exposés una fitxa de l'animal escollit prèviament i ho compartís amb tots els companys perquè aprenguessin coses de tots els animals. Cada infant tindria la seva fitxa per no comparar-se entre ells (respectant els ritmes i nivells d'aprenentatges de cada infant).
Amb aquest projecte es volia treballar l'autonomia de l'infant (cadascú escollia l'animal), la lectura (buscar informació de l'animal), l'expressió oral (amb l'exposició) i a més, hi havia un aprenentatge significatiu.
Un cop exposats els animals es tractava de fer una reflexió conjunta en forma d'assemblea per valorar i opinar de l'experiència.
Perquè aquest projecte tirés endavant, era imprescindible la participació de les famílies perquè ajudessin als infants en la recerca de la informació i així implicar-la en l'escola.

Preguntes
- Tots els pares estaran disposats a implicar-se a un projecte així? Tenen mitjans? Tenen temps? Tenen ganes?
- Pot fer-ho un nen/a sol? Hi ha algun altre mitjà?
- Quadernet molt marcat?
Reflexió
En la nostra reunió totes les membres del grup hem estat d'acord que és una manera molt original de treballar la llengua oral, ja que com que està centrat amb l'infant, la motivació i les ganes faciliten aquest treball.
Resultat d'imatges de niños leyendo
Els dubtes que se'ns han general han estat que si aquesta manera de treballar la llengua oral, actualment en una escola pública de Cerdanyola, per exemple, es podria posar en pràctica? Donaria resultats? Hi hem estat reflexionant, i tot i pensar que realment les mestres i els mestres intenten que tot el que fan motivi als infants, realment el que treballen no surt directament d'ells. És a dir, els plantegen coses que els motiva però sense sortir del centre d'interès de l'infant.
Vull destacar que aquest text m'ha agradat molt, i sobretot la part final on ells mateixos busquen les coses positives el projecte i les coses a millorar. Es veu que han hagut de fer una reflexió del projecte, que no l'han fet per fer sinó que els importa el que els ha sortit bé i el que poden millorar. Crec que aquesta pràctica reflexiva no només s'ha d'aplicar als infants sinó que és molt important que la facin tots els mestres per cada activitat, per assegurar que el que estan fent dona els resultats que esperaven o no i que poden millorar o mantenir.
Per últim, la reunió amb les altres membres del grup que havien llegit altres textos he trobat alguns aspectes que anaven relacionats amb la meva lectura. Una de les lectures ens parlava de la importància de la socialització dels infants, fet que crec que és molt important, ja que per crear el centre d'interès dels insectes del meu article, els infants van haver d'interactuar entre ells per decidir i interactuar amb l'entorn per veure que el que els interessava eren els animals, concretament els insectes. A més, en la meva lectura també podem dir que treballar per centres d'interès també és treballar per aconseguir més autonomia dels infants, relacionat amb una altra lectura de les companyes que se centrava a potenciar aquesta autonomia.
Per últim, jo crec que és molt important que es treballi a partir dels interessos dels infants, ja que així t'assegures que és un aprenentatge significatiu, ja que és una cosa que a ells els crida l'atenció i neix en ells la necessitat de saber-ne coses, però també penso que a les escoles, com estan estructurades i com funcionen actualment és una mica complicat fer projectes d'aquest tipus sense una bona formació als mestres i anys de pràctica. Crec que aquesta nova manera de treballar a les aules no s'aprèn d'un dia per un altre.
 He trobat un video que parla sobre l'adquisició de la lectoescriptura i resumeix alguns conceptes claus:
https://www.youtube.com/user/AMEILectoescritura

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada