EXPERIENCIA DE TRABAJO A PARTIR DE CENTROS DE INTERÉS. PAUTAS TRANSFERIBLES A OTROS CONTEXTOS EDUCATIVOS - JOSÉ MANUEL ROÁS TRIVIÑO.
Idees claus:
- - S’han
de treballar els temes que els interessi als nens i nenes.
- - Cal
molta dedicació i innovació per treballar temes diversos.
- - Els
infants volen sentir-se part del seu aprenentatge.
- - La cooperació
dels pares és imprescindible.
- - Individualització
del treball amb cada infant.
Síntesi:
Aquest text de José Manuel Roás Triviño ens descriu una experiència de
treball a partir dels centres d’interès dels infants. Aquest projecte va ser
realitzat al CP Escritor Alfonso Grosso, un centre ubicat a un barri perifèric
de Sevilla durant el curs 1998 – 1999.
Concretament, l’autor ens explica la seva pròpia experiència d’una manera
detallada de com s’ha desenvolupat el treball sobre els animals en aquest grup
classe. Primerament, ens diu que el treball es va iniciar gràcies a les
observacions realitzades pel docent, ja que va veure que era una temàtica molt
interessant pels infants i que els aportava curiositat i ganes per aprendre.
Seguidament, ens narra tot el procés que van dur a terme conjuntament les
famílies, els infants i el mestre, i les característiques d’aquesta. Finalment,
ens fa un anàlisi de les conclusions extretes després d’haver realitzat la
pràctica, contemplant els punts a millorar per realitzar-ho una segona vegada
amb un altre grup.
Gràcies a l’explicació d’aquest docent sobre aquest projecte, podem veure
com és d’important fer totalment partícips als infants del desenvolupament del
seu aprenentatge i com aquest fet és realment beneficiós per obtenir uns bons
resultats després.
Com a conclusió, aquest text només és un petit exemple de tot el que podem
arribar a fer amb els nostres alumnes i, per tant, tot el que ells són capaços
de fer conjuntament amb nosaltres si els hi dediquem l’atenció necessària per
descobrir els seus interessos i si tenim prou idea per dur a terme un projecte
com aquest.
Qüestions:
- - Què
hagués fet el professor si els alumnes s’haguessin cansat del projecte abans
que els donés temps a acabar totes les exposicions?
- - Què
passa si una família no vol col·laborar en el projecte del seu fill?
Reflexió
personal:
Penso que aquesta lectura ha estat molt interessant i profitosa per veure
la realitat d’un centre en un projecte concret, és a dir, veure en un escrit
reflectida una pràctica docent amb un grup d’infants explicada de primera mà
per part dels educadors.
M’ha semblat molt bona idea la manera de treballar que ha desenvolupat
aquest professor per ensenyar als infants el tema dels animals, ja que s’ha
centrat principalment en l’interès mostrat per ells cap a aquesta temàtica i, a
més a més, ha sabut portar-la per un camí molt òptim pel que fa a l’aprenentatge
dels petits.
Tot i això, crec que només és l’explicació d’una experiència molt
determinada i que, per aquest motiu, potser aquest projecte només funciona amb
aquest alumnat, encara que això no se sap mai.
Per tant, podríem agafar aquest text com “inspirador” per crear noves
formes d’adquisició d’aprenentatge dels nostres grups d’infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada