dijous, 30 de març del 2017

LECTURA 1: El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Xavier Fontich

LECTURA 1: El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Xavier Fontich

RESUM:La lectura proposada comença parlant del context escolar com un espai possibilitador de la comunicació i del diàleg. Els nens i nenes milloren la comprensió i la seva forma d’expressar-se. Per tant l’escola i més concretament l’aula ha de ser un espai acollidor i potenciador de la interacció comunicativa, del diàleg i de una parla verbal en la quals els nens hagin de buscar recursos per expressar allò que pensen i senten. Per tant l’important no serà el resultat sinó el procés que hi ha al darrera cada un d’ells per arribar-hi.  Serà influent doncs la cultura i el context que ens envolti en cada cas.Per tant lligat amb la idea anterior l’autor ens apropa a la Zona de Desenvolupament Pròxim de la qual parla Vigotzky. El plantejament concreta que una persona més capacitada possibilita espais a una altra per tal que aquesta acabi adquirint els coneixements necessaris. Per tant possibilita a l’infant el desenvolupament i la descoberta dels seus aprenentatges. Progressivament el suport o bastida es va retirant de manera que l’infant va assolint l’aprenentatge de forma autònoma.  L’autor ens proposarà la Zona de desenvolupament instrumental; la relació o interacció ja no és entre un subjecte capacitat i un que no, sinó que és entre un grup d’iguals. Dins del grups flueix la interacció perquè tots estan connectats i tenen el mateix objectiu fet que afavoreix que tots participin.Finalment, ens parla de la Parla exploratòria que consisteix en proposar una problemàtica o temàtica a resoldre i d’aquesta manera s’iniciï un diàleg entre ells. En cas de conflicte, el mestra s’espera a que els alumnes comunicativament el resolguin. Tot i això és una estratègia que explícitament requereix que els alumnes proposin unes normes inicials i això fa que no es donin situacions en les que l’adult s’hagi de plantejar la seva intervenció.  La metodologia acostuma a permetre escoltar totes les opinions i idees on tothom pot expressar la seva manera de pensar.

IDEES CLAUS:·         L’escola com a context educatiu ha de proporcionar eines i metodologies a través de les quals els nens i nenes aprenguin a ordenar les idees quan volen explicar alguna cosa o mantenir una conversa.
·         L’expressió oral és fonamental treballar-la a l’escola, ja que es un espai on es donen moltes relacions i moments de mediació i conflicte entre els iguals.
·         La bastida i la parla exploratòria com a tècniques que ens permeten enriquir-nos de coneixements explicatius, reflexius i significatius.

PREGUNTES A L’AUTOR/A:·         Quines habilitats o destreses hauria de tenir un docent dins l’aula per portar a terme totes aquestes estratègies? Hi ha algun element o eina educativa que el pogués ajudar?
·         Quin tipus de dinàmiques creus que serien interessants desenvolupar dins l’aula per tal de que els alumnes practiquessin la parla exploratòria en edats de 3 a 5 anys?
 REFLEXIÓ:Ambdues metodologies em semblen molt interessants, de fet, la comunicació i el diàleg són elements que em criden l’atenció per si sols, en totes les edats. Com a estratègia educativa i treballada en les edats de 3 a 5 any, la de la parla exploratòria, només hi veig dos elements que no m’agraden prou; el primer és que no veig que sense la intervenció de ‘adult puguin arribar a participar tots els nens, i en segon lloc que no veig nenes d’edats tant petites puguin mantenir diàlegs llargs en gran grup de llarga durada. Jo per aquestes edats proposaria estratègies més enfocades a la pregunta, a través d’un conte, un vídeo o una cançó, propiciant la participació e tots. L’idea de la bastida em sembla educativament molt adequada en tots els sentits. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada