IDEES CLAUS:· L’escola com a context educatiu ha de proporcionar eines i metodologies a través de les quals els nens i nenes aprenguin a ordenar les idees quan volen explicar alguna cosa o mantenir una conversa.
"If you can look into the seeds of time and say which grain will grow and which will not speak then to me." (Macbeth, Act 1, Scene 3)
dijous, 30 de març del 2017
LECTURA 1: El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Xavier Fontich
LECTURA 1: El diàleg a l’aula des de la perspectiva
sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Xavier Fontich
RESUM:La lectura
proposada comença parlant del context escolar com un espai possibilitador de la
comunicació i del diàleg. Els nens i nenes milloren la comprensió i la seva
forma d’expressar-se. Per tant l’escola i més concretament l’aula ha de ser un
espai acollidor i potenciador de la interacció comunicativa, del diàleg i de
una parla verbal en la quals els nens hagin de buscar recursos per expressar
allò que pensen i senten. Per tant l’important no serà el resultat sinó el
procés que hi ha al darrera cada un d’ells per arribar-hi. Serà influent doncs la cultura i el context
que ens envolti en cada cas.Per tant lligat amb
la idea anterior l’autor ens apropa a la Zona de Desenvolupament Pròxim de la
qual parla Vigotzky. El plantejament concreta que una persona més capacitada
possibilita espais a una altra per tal que aquesta acabi adquirint els
coneixements necessaris. Per tant possibilita a l’infant el desenvolupament i
la descoberta dels seus aprenentatges. Progressivament el suport o bastida es
va retirant de manera que l’infant va assolint l’aprenentatge de forma
autònoma. L’autor ens proposarà la Zona
de desenvolupament instrumental; la relació o interacció ja no és entre un
subjecte capacitat i un que no, sinó que és entre un grup d’iguals. Dins del
grups flueix la interacció perquè tots estan connectats i tenen el mateix
objectiu fet que afavoreix que tots participin.Finalment, ens
parla de la Parla exploratòria que consisteix en proposar una problemàtica o
temàtica a resoldre i d’aquesta manera s’iniciï un diàleg entre ells. En cas de
conflicte, el mestra s’espera a que els alumnes comunicativament el resolguin.
Tot i això és una estratègia que explícitament requereix que els alumnes
proposin unes normes inicials i això fa que no es donin situacions en les que
l’adult s’hagi de plantejar la seva intervenció. La metodologia acostuma a permetre escoltar
totes les opinions i idees on tothom pot expressar la seva manera de pensar.
IDEES CLAUS:· L’escola com a context educatiu ha de proporcionar eines i metodologies a través de les quals els nens i nenes aprenguin a ordenar les idees quan volen explicar alguna cosa o mantenir una conversa.
·
L’expressió oral és fonamental
treballar-la a l’escola, ja que es un espai on es donen moltes relacions i
moments de mediació i conflicte entre els iguals.
·
La bastida i la parla exploratòria
com a tècniques que ens permeten enriquir-nos de coneixements explicatius,
reflexius i significatius.
PREGUNTES A
L’AUTOR/A:·
Quines habilitats o destreses
hauria de tenir un docent dins l’aula per portar a terme totes aquestes
estratègies? Hi ha algun element o eina educativa que el pogués ajudar?
·
Quin tipus de dinàmiques creus que
serien interessants desenvolupar dins l’aula per tal de que els alumnes
practiquessin la parla exploratòria en edats de 3 a 5 anys?
REFLEXIÓ:Ambdues
metodologies em semblen molt interessants, de fet, la comunicació i el diàleg
són elements que em criden l’atenció per si sols, en totes les edats. Com a
estratègia educativa i treballada en les edats de 3 a 5 any, la de la parla
exploratòria, només hi veig dos elements que no m’agraden prou; el primer és
que no veig que sense la intervenció de ‘adult puguin arribar a participar tots
els nens, i en segon lloc que no veig nenes d’edats tant petites puguin
mantenir diàlegs llargs en gran grup de llarga durada. Jo per aquestes edats
proposaria estratègies més enfocades a la pregunta, a través d’un conte, un
vídeo o una cançó, propiciant la participació e tots. L’idea de la bastida em
sembla educativament molt adequada en tots els sentits.
IDEES CLAUS:· L’escola com a context educatiu ha de proporcionar eines i metodologies a través de les quals els nens i nenes aprenguin a ordenar les idees quan volen explicar alguna cosa o mantenir una conversa.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada