IDEES CLAU:
1. Hauríem de procurar que l’infant gaudís, no
només amb les històries que li expliquem, sinó que gaudís del fet que algú li
estigui llegint una història.
2. Si
l’infant es troba en un context familiar
lector, mostrarà més interès per la lectura, en la majoria de casos.
3. Les
interaccions amb persones de l’entorn són un factor clau perquè l’infant s’interessi
per aprendre a llegir.
RESUM:
El text parla de la importància de la lectura en l’educació infantil.
Els autors es centren en argumentar els diferents factors clau que
influeixen als infants a l’hora d’aprendre a llegir i a ser uns bons lectors.
Generalment es considera que els infants no aprenen a llegir fins als
6 anys, però de fet, als infants se’ls ensenya a llegir des que neixen. De ben
petits aprenen la lectura manipulativa, experimentant amb diferents sons, lletres
i significats, i relacionant paraules al seu significat.
Seguint per la mateixa línia, els autors del text determinen que els
elements claus per tal que els infants aprenguin a llegir són les interaccions
i el context familiar.
Pel que fa a les interaccions, diem que els infants solen ser més o
menys lectors en funció del seu entorn. Per tant, el procés de lectura no es
redueix a la tasca individual de descodificació, sinó que també consisteix en
compartir el què es llegeix amb els companys. D’aquesta manera, els infants es
motiven entre si, esdevenint alhora uns bons lectors, concepte que no té el
mateix significat que el què entenem per “saber llegir”.
D’altra banda, en relació a la contribució de les famílies, podem afirmar
que un infant té més interès per la lectura si es troba en un entorn familiar
lector. A més, per a les famílies que ho necessiten, s’ofereix formació (tertúlies
literàries dialògiques, biblioteques tutoritzades o entorns de lectura), per
tal que puguin facilitar al seu fill/a entorns estimuladors i lectors a casa
des que l’infant neix.
Per tant, com a docents hem d’eliminar tot els prejudicis que ens impedeixen
animar a les famílies a participar en el desenvolupament de la lectura en els
seus fills/es, ja que, majoritàriament, les famílies estan més interessades en
participar amb l’activitat educativa dels seus fills/es del que ens pensem.
PREGUNTES A L’AUTOR/A:
1. Com
s’hauria d’animar a llegir als infants que es troben amb entorns familiars que
no estan disposats a crear un clima lector per a ell/a?
2. Com es podria comprovar si un infant és
lector o simplement està simulant estar interessat en la lectura?
OPINIÓ PERSONAL:
M’ha agradat molt el text, ja que considero que poques vegades es dóna
importància a la lectura en aquestes edats primerenques quan, de fet, és una de
les etapes més importants de la vida.
D’acord amb Maria Montessori, penso que sovint tendim a percebre als
infants com a éssers poc capaços de fer coses per si sols/es i, si ens parem a
observar-los ni que sigui durant un període curt de temps, podem veure que són
persones petites, però plenes d’autonomia i de ganes de descobrir per si
sols/es les seves pròpies habilitats, límits i capacitats.
Finalment, trobo interessant el fet de percebre la lectura com a
procés col·lectiu, ja que des de sempre s’ha considerat una activitat mecànica
i únicament individual, sense parar atenció a la riquesa i a la varietat d’idees
i opinions que sorgeixen en una conversa, quan es reflexiona entorn una lectura
llegida anteriormet.
Font de la
imatge:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada