divendres, 31 de març del 2017

LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR

IDEES CLAU:

1.   Hauríem de procurar que l’infant gaudís, no només amb les històries que li expliquem, sinó que gaudís del fet que algú li estigui llegint una història.
2.  Si l’infant es troba en  un context familiar lector, mostrarà més interès per la lectura, en la majoria de casos.
3.  Les interaccions amb persones de l’entorn són un factor clau perquè l’infant s’interessi per aprendre a llegir.

Resultat d'imatges de llegim

RESUM:

El text parla de la importància de la lectura en l’educació infantil.

Els autors es centren en argumentar els diferents factors clau que influeixen als infants a l’hora d’aprendre a llegir i a ser uns bons lectors.

Generalment es considera que els infants no aprenen a llegir fins als 6 anys, però de fet, als infants se’ls ensenya a llegir des que neixen. De ben petits aprenen la lectura manipulativa, experimentant amb diferents sons, lletres i significats, i relacionant paraules al seu significat.
Seguint per la mateixa línia, els autors del text determinen que els elements claus per tal que els infants aprenguin a llegir són les interaccions i el context familiar.

Pel que fa a les interaccions, diem que els infants solen ser més o menys lectors en funció del seu entorn. Per tant, el procés de lectura no es redueix a la tasca individual de descodificació, sinó que també consisteix en compartir el què es llegeix amb els companys. D’aquesta manera, els infants es motiven entre si, esdevenint alhora uns bons lectors, concepte que no té el mateix significat que el què entenem per “saber llegir”.

D’altra banda, en relació a la contribució de les famílies, podem afirmar que un infant té més interès per la lectura si es troba en un entorn familiar lector. A més, per a les famílies que ho necessiten, s’ofereix formació (tertúlies literàries dialògiques, biblioteques tutoritzades o entorns de lectura), per tal que puguin facilitar al seu fill/a entorns estimuladors i lectors a casa des que l’infant neix.

Per tant, com a docents hem d’eliminar tot els prejudicis que ens impedeixen animar a les famílies a participar en el desenvolupament de la lectura en els seus fills/es, ja que, majoritàriament, les famílies estan més interessades en participar amb l’activitat educativa dels seus fills/es del que ens pensem.


PREGUNTES A L’AUTOR/A:

1.       Com s’hauria d’animar a llegir als infants que es troben amb entorns familiars que no estan disposats a crear un clima lector per a ell/a?
2.    Com es podria comprovar si un infant és lector o simplement està simulant estar interessat en la lectura?

OPINIÓ PERSONAL:

M’ha agradat molt el text, ja que considero que poques vegades es dóna importància a la lectura en aquestes edats primerenques quan, de fet, és una de les etapes més importants de la vida.

D’acord amb Maria Montessori, penso que sovint tendim a percebre als infants com a éssers poc capaços de fer coses per si sols/es i, si ens parem a observar-los ni que sigui durant un període curt de temps, podem veure que són persones petites, però plenes d’autonomia i de ganes de descobrir per si sols/es les seves pròpies habilitats, límits i capacitats.

Finalment, trobo interessant el fet de percebre la lectura com a procés col·lectiu, ja que des de sempre s’ha considerat una activitat mecànica i únicament individual, sense parar atenció a la riquesa i a la varietat d’idees i opinions que sorgeixen en una conversa, quan es reflexiona entorn una lectura llegida anteriormet.  


Font de la imatge:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada