Idees clau:
- Com l’escola fomenta l’aproximament de l’alumnat a l’observació i l’experimentació de la naturalesa partint del treball a l’hort.
- El tractament de la informació, el recull, selecció, redacció, edició, etc, forma part de la cerca i descoberta de l’hort ecològic.
- Conscienciar als alumnes de la responsabilitat de tothom respecte al medi ambient a través de l’hort.
- Conèixer els aliments de l’hort i fomentar una alimentació saludable.
- Aprenentatge entre iguals.
Resum:
A l’escola d’educació
infantil O Areal, situada al costat de la platja d’Aladeira, al municipi de
Baiona, ens presenten el seu projecte: l’hort escolar ecològic.
Durant el curs
2014-2015, neix la idea de transformar l’hivernacle d’ampolles reciclades que
havien construït anteriorment a l’escola, per dur a terme el projecte de l’hort
ecològic.
Aquest projecte no només
compta amb un treball de camp pràctic, sinó que ve vinculat dins la programació
de tots els equips del centre (biblioteca, les TIC, normalització lingüística,
les sortides, etc).
La metodologia
d’experimentació que fomenten a l’escola és amb l’objectiu de generar nous coneixements
amb els que ja tenien, en aquest cas, de l’hort i les seves característiques. A
més a més, adapten la metodologia a les necessitats dels infants, sent
flexibles als imprevistos que puguin passar. El treball a l’hort avarca la investigació dins i fora de l’aula.
Una altra idea clau
que fomenta l’escola amb aquest projecte, és la consciencia, respecte i cura
per el medi ambient. Els docents explicant als infants les conseqüències que ha
patit el medi ambient a causa d’accions negatives fetes per l’esser humà.
Quan els infants
planten els aliments i obtenen aliments saludables de la terra, dona la
possibilitat de parlar dels aliments saludables per al nostre dia a dia.
En resum, el centre
dona gran importància al coneixement de la natura, saber gaudir de la bellesa
que ens envolta, les possibilitats artístiques que ofereix, els hàbits nutricionals
saludables, el treball en equip i l’experimentació i la investigació. Aquests
són els aspectes que es tracten de manera més globalitzada en aquest projecte.
Per altra banda, dintre
de la seva comunitat escolar i de l’entorn més immediat, representants de
diverses associacions i empreses vinculades al medi ambient han ajudat a
realitzar el projecte. Així com pares i mares que s’han responsabilitat de
aportar materials reciclats per facilitar la construcció de l’hort.
Per avaluar el
projecte, l’escola ha decidit tenir presents tres aspectes: valorar el treball
del professorat, valorar el projecte, i per últim valorar als seus alumnes.
Preguntes:
- · En cas de tenir algun alumne amb necessitats educatives especials, es portaria a terme un pla individualitzat?
- Rebeu subvencions o ajudes per obtenir els recursos que necessiteu per dur a terme el projecte?
Reflexió:
El projecte
educatiu de l’hort, engloba moltes areas d’aprenentatge, a través de diferents besants.
Per una banda, comptem amb tota una part exploratòria vivencial, on els infants
tenen contacte amb els aliments de l’hort, són conscients de tot el cercle de
creixement d’aquests, i manipulen els estris per tenir cura de l’hort, també adquireixen
responsabilitat de regar i mantenir aquest hort, perquè creixin les fruites i
vegetals. Per altra banda, hi ha un treball intrínsec de recerca, selecció i edició
de tota aquella informació vinculada amb l’hort. Aquest dos paradigmes es
troben dins de totes les competències bàsiques dels infants en l’etapa infantil.
Per tant, el projecte
està pensat i realitzat de manera molt positiva per els aprenentatges dels
infants, però s’ha de tenir en compte els desavantatges que poden sorgir en el procés
i que el text no esmenta en cap moment. Coordinar el treball a l’hort, els
torns, i la organització d’alumnes de 3, 4 i 5 anys no sempre és una tasca
fàcil, i més quan s’ha de tenir molta cura i responsabilitat amb el que poses
al seu abast. Els mestres no només han de protegir i vetllar per l’autonomia
dels infants, sinó que han de cobrir les seves necessitats bàsiques i ser
flexibles amb els imprevistos que puguin sorgir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada