dilluns, 27 de març del 2017

Lectura IV: Una experiència d’hort escolar ecològic

Idees clau:
  • Com l’escola fomenta l’aproximament de l’alumnat a l’observació i l’experimentació de la naturalesa partint del treball a l’hort.
  • El tractament de la informació, el recull, selecció, redacció, edició, etc, forma part de la cerca i descoberta de l’hort ecològic.
  • Conscienciar als alumnes de la responsabilitat de tothom respecte al medi ambient a través de l’hort.
  • Conèixer els aliments de l’hort i fomentar una alimentació saludable.
  •  Aprenentatge entre iguals.  

Resum:

A l’escola d’educació infantil O Areal, situada al costat de la platja d’Aladeira, al municipi de Baiona, ens presenten el seu projecte: l’hort escolar ecològic.
Durant el curs 2014-2015, neix la idea de transformar l’hivernacle d’ampolles reciclades que havien construït anteriorment a l’escola, per dur a terme el projecte de l’hort ecològic.
Aquest projecte no només compta amb un treball de camp pràctic, sinó que ve vinculat dins la programació de tots els equips del centre (biblioteca, les TIC, normalització lingüística, les sortides, etc).  
La metodologia d’experimentació que fomenten a l’escola és amb l’objectiu de generar nous coneixements amb els que ja tenien, en aquest cas, de l’hort i les seves característiques. A més a més, adapten la metodologia a les necessitats dels infants, sent flexibles als imprevistos que puguin passar. El treball a l’hort avarca  la investigació dins i fora de l’aula.
Una altra idea clau que fomenta l’escola amb aquest projecte, és la consciencia, respecte i cura per el medi ambient. Els docents explicant als infants les conseqüències que ha patit el medi ambient a causa d’accions negatives fetes per l’esser humà.
Quan els infants planten els aliments i obtenen aliments saludables de la terra, dona la possibilitat de parlar dels aliments saludables per al nostre dia a dia.
En resum, el centre dona gran importància al coneixement de la natura, saber gaudir de la bellesa que ens envolta, les possibilitats artístiques que ofereix, els hàbits nutricionals saludables, el treball en equip i l’experimentació i la investigació. Aquests són els aspectes que es tracten de manera més globalitzada en aquest projecte.



Per altra banda, dintre de la seva comunitat escolar i de l’entorn més immediat, representants de diverses associacions i empreses vinculades al medi ambient han ajudat a realitzar el projecte. Així com pares i mares que s’han responsabilitat de aportar materials reciclats per facilitar la construcció de l’hort.
Per avaluar el projecte, l’escola ha decidit tenir presents tres aspectes: valorar el treball del professorat, valorar el projecte, i per últim valorar als seus alumnes.

Preguntes:
  • ·  En cas de tenir algun alumne amb necessitats educatives especials, es portaria a terme un pla individualitzat?
  •   Rebeu subvencions o ajudes per obtenir els recursos que necessiteu per dur a terme el projecte?

Reflexió:

El projecte educatiu de l’hort, engloba moltes areas d’aprenentatge, a través de diferents besants. Per una banda, comptem amb tota una part exploratòria vivencial, on els infants tenen contacte amb els aliments de l’hort, són conscients de tot el cercle de creixement d’aquests, i manipulen els estris per tenir cura de l’hort, també adquireixen responsabilitat de regar i mantenir aquest hort, perquè creixin les fruites i vegetals. Per altra banda, hi ha un treball intrínsec de recerca, selecció i edició de tota aquella informació vinculada amb l’hort. Aquest dos paradigmes es troben dins de totes les competències bàsiques dels infants en l’etapa infantil.

Per tant, el projecte està pensat i realitzat de manera molt positiva per els aprenentatges dels infants, però s’ha de tenir en compte els desavantatges que poden sorgir en el procés i que el text no esmenta en cap moment. Coordinar el treball a l’hort, els torns, i la organització d’alumnes de 3, 4 i 5 anys no sempre és una tasca fàcil, i més quan s’ha de tenir molta cura i responsabilitat amb el que poses al seu abast. Els mestres no només han de protegir i vetllar per l’autonomia dels infants, sinó que han de cobrir les seves necessitats bàsiques i ser flexibles amb els imprevistos que puguin sorgir. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada