Ruiz-Bikandi, U.
Idees clau:
- Chomsky: l’adquisició del llenguatge és mitjançant
mecanismes innats.
- Piaget: l’adquisició del llenguatge és el resultat
del desenvolupament de la intel·ligència.
- Vigotsky: l’adquisició del llenguatge és mitjançant
la interacció amb els altres (socialització).
Resum:
L’article
“La construcció de la llengua oral”
tracta sobre com els infants
desenvolupen la llengua des dels seus inicis i el complex procés que
segueixen per assolir el mitjà per excel·lència que disposem els humans per
comunicar-nos amb la resta d’individus: el llenguatge.
En
relació amb aquesta idea, l’autor al llarg de l’article fa referència a 3
teòrics que argumenten les seves visions o punts de vista sobre la construcció
de llengua oral.
D’entrada,
al primer teòric que esmenta és Chomsky.
Segons ell, els infants neixen amb la capacitat innata per parlar, és a dir,
són capaços d’aprendre i assimilar estructures comunicatives i lingüístiques. A
partir d'aquesta evidència, Chomsky dedueix que l'adquisició del llenguatge
durant la infància pot ocórrer gràcies a la capacitat que tenim els éssers
humans d’assimilar l’estructura que constitueix l'arrel essencial de qualsevol
idioma, mitjançant un mecanisme mental genèticament transmès. En segon lloc, fa esment de la teoria
constructivista de Piaget. Aquest planteja
una teoria segons la qual l’infant ha de dominar l'estructura conceptual del
seu entorn físic i social per poder adquirir el llenguatge. A mesura que
creixem, la nostra experiència augmenta i, per consegüent, els nostres esquemes
també. Per tant, segons aquest teòric el llenguatge és el resultat del
desenvolupament de la intel·ligència. En darrer lloc, a l’últim autor que esmenta
és Vigotsky. Segon ell, el
desenvolupament del llenguatge es produeix mitjançant processos i transmissió
del coneixement en un medi comunicatiu i social. Així doncs, el llenguatge infantil es
inicialment social i exterior; per després convertir-se en llenguatge
interioritzat, però egocèntric; per finalment convertir-se en un pensament
verbalitzat i interioritzat.
Per
concloure, cal destacar que actualment per adquirir el llenguatge oral, no
únicament té més pes el factor innat o el factor cultural; sinó que ambdós
tenen una forta influència en aquesta construcció de la llengua. Des que
naixem, el llenguatge forma part de les nostres vides i potenciar el seu
desenvolupar és tasca de la família i/o individus que interaccionen amb
l’infant, com també de l’escola, la qual posteriorment ajuda a perfeccionar-lo.
Interrogants:
- Com podríem potenciar el desenvolupament de la llengua oral a un nen/a que presenta algun tipus de discapacitat auditiva? Si fos lleu, hi hauria algun tipus de límit fins on pogués arribar? I si fos molt greu, quins mecanismes podríem emprar?
Comentari personal:
M’ha semblat un article interessant i suggestiu,
perquè, observar les diferents mirades sobre l’adquisició del llenguatge, m’ha
fet adonar-me’n de tots els factors que poden arribar a influir en el
desenvolupament d’aquest. Després de tenir l’oportunitat de treballar amb els
infant i observar alguns dels entorns que els envolten, m’ha fet veure la
increïble capacitat que tenen el infants per desenvolupar una llengua. Crec també
important destacar que quant més riquesa té el context en què es troba l’infant,
més es perfecciona la llengua que està assolint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada