dijous, 30 de març del 2017

La construcció de la llengua oral

Ruiz-Bikandi, U.

Idees clau:
- Chomsky: l’adquisició del llenguatge és mitjançant mecanismes innats.
- Piaget: l’adquisició del llenguatge és el resultat del desenvolupament de la intel·ligència.
- Vigotsky: l’adquisició del llenguatge és mitjançant la interacció amb els altres (socialització).

Resum:
L’article “La construcció de la llengua oral” tracta sobre com els infants  desenvolupen la llengua des dels seus inicis i el complex procés que segueixen per assolir el mitjà per excel·lència que disposem els humans per comunicar-nos amb la resta d’individus: el llenguatge.
En relació amb aquesta idea, l’autor al llarg de l’article fa referència a 3 teòrics que argumenten les seves visions o punts de vista sobre la construcció de llengua oral.
D’entrada, al primer teòric que esmenta és Chomsky. Segons ell, els infants neixen amb la capacitat innata per parlar, és a dir, són capaços d’aprendre i assimilar estructures comunicatives i lingüístiques. A partir d'aquesta evidència, Chomsky dedueix que l'adquisició del llenguatge durant la infància pot ocórrer gràcies a la capacitat que tenim els éssers humans d’assimilar l’estructura que constitueix l'arrel essencial de qualsevol idioma, mitjançant un mecanisme mental genèticament transmès.  En segon lloc, fa esment de la teoria constructivista de Piaget. Aquest planteja una teoria segons la qual l’infant ha de dominar l'estructura conceptual del seu entorn físic i social per poder adquirir el llenguatge. A mesura que creixem, la nostra experiència augmenta i, per consegüent, els nostres esquemes també. Per tant, segons aquest teòric el llenguatge és el resultat del desenvolupament de la intel·ligència. En darrer lloc, a l’últim autor que esmenta és Vigotsky. Segon ell, el desenvolupament del llenguatge es produeix mitjançant processos i transmissió del coneixement en un medi comunicatiu i social.  Així doncs, el llenguatge infantil es inicialment social i exterior; per després convertir-se en llenguatge interioritzat, però egocèntric; per finalment convertir-se en un pensament verbalitzat i interioritzat.

Per concloure, cal destacar que actualment per adquirir el llenguatge oral, no únicament té més pes el factor innat o el factor cultural; sinó que ambdós tenen una forta influència en aquesta construcció de la llengua. Des que naixem, el llenguatge forma part de les nostres vides i potenciar el seu desenvolupar és tasca de la família i/o individus que interaccionen amb l’infant, com també de l’escola, la qual posteriorment ajuda a perfeccionar-lo.

Interrogants:
  • Com podríem potenciar el desenvolupament de la llengua oral a un nen/a que presenta algun tipus de discapacitat auditiva? Si fos lleu, hi hauria algun tipus de límit fins  on pogués arribar? I si fos molt greu, quins mecanismes podríem emprar?

Comentari personal:
M’ha semblat un article interessant i suggestiu, perquè, observar les diferents mirades sobre l’adquisició del llenguatge, m’ha fet adonar-me’n de tots els factors que poden arribar a influir en el desenvolupament d’aquest. Després de tenir l’oportunitat de treballar amb els infant i observar alguns dels entorns que els envolten, m’ha fet veure la increïble capacitat que tenen el infants per desenvolupar una llengua. Crec també important destacar que quant més riquesa té el context en què es troba l’infant, més es perfecciona la llengua que està assolint.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada