El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys, Dolors Blanch i Leonor March
Idees clau
1.
Tenint en compte que cada infant és únic i, com a tal, té unes necessitats i
uns interessos concrets, se li ha de brindar un ambient adequat per afavorir el
seu desenvolupament integral.
2.
Oferir a l’infant un material amb el que pugui autocorregir-se l’allibera de la
necessitat constant de rebre l’aprovació de l’adult i això fomenta un tipus de
motivació intrínseca per a ell.
3.
Deixar suficient temps als infants per participar en les activitats per tal de
que aquests puguin repetir accions o millorar els processos resulta essencial
dins l’aula d’infantil.
Resum global
La
lectura parla sobre com es treballa l’aspecte fonamental per la vida dels
infants que és l’autonomia, en les escoles que segueixen la pedagogia de
Montessori. Per fer-ho, l’article exposa diferents apartats on se’ns parla de
diversos aspectes rellevants a tenir en compte en l’aplicació d’aquest tipus de
metodologia i sempre tenint a la vista que l’objectiu principal és fomentar l’autonomia
de cadascun dels infants.
Les
autores ens expliquen, en unes poques pàgines, que cada infant amb què ens
trobem és únic i, com a tal, necessita d’un espai i d’un ambient molt preparat
que s’adeqüi als seus interessos i a les seves necessitats, igual que ho han de
fer les diverses activitats en les que el fem participar. En l’article se’ns
parla de com s’enfoquen les diverses dinàmiques i com es cuiden aspectes
importants com són l’espai i el temps en les escoles Montessori.
La
lectura comença parlant sobre la importància (ja esmentada) de que un infant
sigui autònom en el seu dia a dia. Tot seguit es centra en exemplificar com es
té en compte l’espai per aconseguir fomentar aquest fet: es fa referència a uns
materials molt determinats amb els quals no es fa necessària la intervenció de
l’adult i al fet de deixar a l’abast dels infants objectes diversos per tal d’afavorir
l’experimentació. Se’ns parla, també, de com n’és d’important deixar el temps
suficient a cada nen per participar en cada activitat i de la importància d’adequar
cada treball al moment evolutiu de cada infant.
L’aspecte
més rellevant de l’article, en definitiva, és la importància de cuidar l’entorn
per tal d’afavorir que els infants esdevinguin persones autònomes amb prou
motivació intrínseca per actuar, per ells mateixos, amb ganes i passió.
Preguntes per l’autor
1. En
un tarannà tan autònom a l’aula no és possible que els infants interaccionin
poc entre ells durant les estones de treball?
2. El
paper de la mestra és guiar als infants. Fins a quin punt ens hem de mantenir
al marge en el sentit de limitar-nos a orientar si un infant es mostra poc
participatiu?
Comentari personal
Aquesta
m’ha semblat una lectura molt agradable m’ha resultat molt senzilla de llegir
ja què considero que el llenguatge emprat és proper i que tot l’article està
organitzat d’una manera molt entenedora i intuïtiva.
La
temàtica m’ha semblat molt interessant i m’ha resultat enriquidor saber més de
la metodologia promulgada per Montessori i conèixer exemples de situacions que
es donen en aules on es segueix aquesta pedagogia més científica. Remarco, dins
d’aquestes experiències relatades i tenint en compte el que les autores ens
relaten a l’article, la importància que té deixar llibertat als infants per fer
i desfer, per actuar i equivocar-se, per ser autònoms.
Penso
que l’autonomia en els infants és una temàtica de les quals se’n parla molt
però que sempre es queda una mica curta. En la lectura m’ha passat quelcom
similar: m’ha semblat molt interessant i molt
ben explicat la forma en què les autores argumenten la importància de
fomentar la autonomia en els infants i
com elles intenten fer-ho cada dia a l’escola, però potser m’ha faltat una mica
de detall en el sentit d’esmentar més estratègies o més tècniques que ens
ajudin a promulgar aquesta manera de
fer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada