La construcció de la llengua oral - Ruiz-Bikandi, U. (2012)
Idees Claus
- - No hi ha parla de l’infant, si no hi ha una persona que li parli des de
petit.
- - Piaget: els infants adquireixen el llenguatge a través d’esquemes.
- - Chomsky: el llenguatge que parlarem és innat.
Breu resum
En aquesta lectura l’autora, Uri Ruiz
Bikandi, ens parla de la construcció de la llengua oral, com la adquirim des de
petits. El procés d’adquisició està carregat d’originalitat, rapidesa i ingeni.
En el text, ens cita tres autors diferents: Chomsky, Piaget i Vigotsky. Així
doncs, ens parla de l’innatisme, el constructivisme i la socialització.
En primer lloc, fa referencia a la
teoria de Chomsky, que ens diu que al néixer venim predeterminats per aprendre
un llenguatge natural, qualsevol llengua perquè, segons ell, tenim un mecanisme
mental transmès genèticament que ens permet ràpidament fer-nos amb la llengua
del nostre entorn immediat. Per tant, la teoria chomskiana fa referència a l’innatisme.
No obstant, altres innatistes ens diuen que la intervenció del medi social per
al desenvolupament del llenguatge és clau, perquè la presencia de la llengua natural
és fonamental per a que aquests mecanismes s’activin. Així doncs, un nen a qui
ningú li parla, no parlarà.
Per una altra banda, trobem la teoria de
Piaget, ens diu que e llenguatge ens ajuda a entendre’ns amb el nostre entorn,
i aquest coneixement està organitzat per esquemes en la nostra ment. Per tant,
a mesura que anem creixent i creix la nostra experiència els esquemes també. No
obstant, s’ha de produir un conflicte per tal de que generi desequilibri i
nosaltres ens afrontem. De tal manera, que fem un procés d’assimilació, acomodació
i finalment equilibri. Ens parla també de com anem reorganitzant allò que
aprenem, per exemple, diem: “un cotxe”, aquest un compleix diverses funcions
que l’infant a partir d’un procés de reorganització podrà diferenciar, de per
exemple “dos cotxes, tres cotxes”.
I finalment, la teoria de Vigotsky i que
la comparteix amb Bruner, ens diu que l’adquisició del llenguatge es fa
mitjançant la interacció amb el nostre entorn més proper. En un principi només
són paraules de qui li parla, però poc a poc li servirà per pensar,
reflexionar... podrà desenvolupar-se en la ZDP.
En conclussió, el llenguatge es dona des
de que som bebès i ens ajuda a reflexionar, pensar, comunicar-nos amb el nostre
entorn, entendre... per tant, a desenvolupar-nos. Aquest desenvolupament,
tindrà molta importància a l’escola perquè serà allà on els infants adquireixin
eines i recursos per perfeccionar-lo. A més a més, l’escola és la responsable
per tal de que així sigui.
Preguntes a l’autor/a
- - En el cas de ser un infant sord, com l’entorn li ofereix el llenguatge
natural?
Reflexió personal
Amb aquesta lectura he pogut refrescar
matèria que vam donar l’any passat i a més a més, saber diferenciar les
teories, que fins ara les tenia una mica confuses.
D’altra banda, trobo molt interessant
els diferents estudis que es fan per poder saber com realment adquirim aquest
llenguatge, perquè et donen respostes sobre tú mateix/a, de com t’has anat
desenvolupant...
Tanmateix, penso que en la nostra feina
com a mestres hem de tenir un llenguatge modèlic i exemplar per tal de que els
infants aprenguin a parlar correctament. Sobre aquest tema he trobat un article
titulat El lenguaje oral en Educación
Infantil de la Montserrat Bigas Salvador, professora de la UAB, escrit a la
revista “Glosas didacticas”, que us adjunto a continuació. L’he trobat molt
interessant, perquè ens parla de com ha de parlar un mestre, l’espai de l’aula,
alguns exemples... I també un altre molt relacionat amb la lectura que té per nom La importancia del lenguaje oral en Educación Infantil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada