dimecres, 29 de març del 2017

La construcció de la llengua oral - Ruiz-Bikandi, U. (2012)

La construcció de la llengua oral -  Ruiz-Bikandi, U. (2012)

Idees Claus

-         -  No hi ha parla de l’infant, si no hi ha una persona que li parli des de petit.
-         -  Piaget: els infants adquireixen el llenguatge a través d’esquemes.
-         -  Chomsky: el llenguatge que parlarem és innat.

Breu resum

Resultat d'imatges de llenguatge oralEn aquesta lectura l’autora, Uri Ruiz Bikandi, ens parla de la construcció de la llengua oral, com la adquirim des de petits. El procés d’adquisició està carregat d’originalitat, rapidesa i ingeni. En el text, ens cita tres autors diferents: Chomsky, Piaget i Vigotsky. Així doncs, ens parla de l’innatisme, el constructivisme i la socialització.
En primer lloc, fa referencia a la teoria de Chomsky, que ens diu que al néixer venim predeterminats per aprendre un llenguatge natural, qualsevol llengua perquè, segons ell, tenim un mecanisme mental transmès genèticament que ens permet ràpidament fer-nos amb la llengua del nostre entorn immediat. Per tant, la teoria chomskiana fa referència a l’innatisme. No obstant, altres innatistes ens diuen que la intervenció del medi social per al desenvolupament del llenguatge és clau, perquè la presencia de la llengua natural és fonamental per a que aquests mecanismes s’activin. Així doncs, un nen a qui ningú li parla, no parlarà.
Per una altra banda, trobem la teoria de Piaget, ens diu que e llenguatge ens ajuda a entendre’ns amb el nostre entorn, i aquest coneixement està organitzat per esquemes en la nostra ment. Per tant, a mesura que anem creixent i creix la nostra experiència els esquemes també. No obstant, s’ha de produir un conflicte per tal de que generi desequilibri i nosaltres ens afrontem. De tal manera, que fem un procés d’assimilació, acomodació i finalment equilibri. Ens parla també de com anem reorganitzant allò que aprenem, per exemple, diem: “un cotxe”, aquest un compleix diverses funcions que l’infant a partir d’un procés de reorganització podrà diferenciar, de per exemple “dos cotxes, tres cotxes”.
I finalment, la teoria de Vigotsky i que la comparteix amb Bruner, ens diu que l’adquisició del llenguatge es fa mitjançant la interacció amb el nostre entorn més proper. En un principi només són paraules de qui li parla, però poc a poc li servirà per pensar, reflexionar... podrà desenvolupar-se en la ZDP.
En conclussió, el llenguatge es dona des de que som bebès i ens ajuda a reflexionar, pensar, comunicar-nos amb el nostre entorn, entendre... per tant, a desenvolupar-nos. Aquest desenvolupament, tindrà molta importància a l’escola perquè serà allà on els infants adquireixin eines i recursos per perfeccionar-lo. A més a més, l’escola és la responsable per tal de que així sigui.

Preguntes a l’autor/a

-         -  En el cas de ser un infant sord, com l’entorn li ofereix el llenguatge natural?


Reflexió personal

Amb aquesta lectura he pogut refrescar matèria que vam donar l’any passat i a més a més, saber diferenciar les teories, que fins ara les tenia una mica confuses.
D’altra banda, trobo molt interessant els diferents estudis que es fan per poder saber com realment adquirim aquest llenguatge, perquè et donen respostes sobre tú mateix/a, de com t’has anat desenvolupant...

Tanmateix, penso que en la nostra feina com a mestres hem de tenir un llenguatge modèlic i exemplar per tal de que els infants aprenguin a parlar correctament. Sobre aquest tema he trobat un article titulat El lenguaje oral en Educación Infantil de la Montserrat Bigas Salvador, professora de la UAB, escrit a la revista “Glosas didacticas”, que us adjunto a continuació. L’he trobat molt interessant, perquè ens parla de com ha de parlar un mestre, l’espai de l’aula, alguns exemples... I també un altre molt relacionat amb la lectura que té per nom La importancia del lenguaje oral en Educación Infantil.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada