dimarts, 28 de març del 2017

Lectura 3: "Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre" - Mendebaldea (2016)



Territori
Aquest text dut a terme per l’escola infantil Mendebaldea, parla de com la re-definició d’un espai comú, al qual van acabar per anomenar plaça, va significar un canvi definitiu i significant al centre.


Focus
L’ús de la plaça per part de tot el centre, essent aquest espai el punt central i vertebrador de l’escola, va provocar un canvi en la visió pedagògica de la llar, de les educadores i de les famílies.

Aquest punt de trobada és, avui dia, del que més orgullós se sent el centre Mendebaldea i un dels trets més versàtils, importants i auto-definitoris de l’escola.

Resultat d'imatges de plaza escuela mendebaldea pamplona
Plaça de l'escola infantil municipal Mendebaldea

Desenvolupament
La plaça que hem estat anomenant abans està dotada d’uns materials, una estructura, unes parets, un paviment, uns colors, un mobiliari i una ambientació que l’omplen de personalitat i la caracteritzen. La manera de viure-la com si fos de pròpia és el que marca la diferència. Tot espai té infinitat de possibilitats i aspiracions, el que cal és saber veure-les i obrir-nos a elles.

En edificis com l’escola infantil municipal Mendebaldea de Pamplona, aquests factors els tenen molt clars i conceben els seu centre de manera que la part principal i més important és la sala que hi ha a l’entrada. Aquesta sala, que la pròpia escola anomena plaça, és d’una dimensió considerable i és el punt neuràlgic del centre, allà on totes les estances comuniquen, i aquella que primer veuen tots aquells que decideixen entrar al centre.

S’utilitza el nom de plaça, concepte de la pedagogia Reggio Emilia, per referir-se a aquesta sala ja que per al centre és un lloc de trobada. Així, la plaça no pertany a cap de les estances, no hi ha un propietari, puix que és un espai de tothom i per a tothom.

Resultat d'imatges de frases celebres de piklerA mesura que es va desenvolupar el projecte, l’escola va crear delimitacions ajustables i mutables per a oferir més seguretat i propiciar els moments clau de l’estada dels infants i les famílies a la llar. La plaça, alhora, serveix per suplir necessitats que les estances tinguin degut a la seva estructura definida i limitadora (un menjador addicional, un taller...).

D’aquesta manera, en el centre es regeixen pels consells de Reggio Emilia i Pikler a l’hora de dur a terme qualsevol canvi i sospesen tots els pros i contres de manera col·lectiva i mirant per qualsevol persona relacionada amb la llar.

Altrament, també reutilitzen estructures i van canviant la composició de la plaça per a que canviïn també els jocs dels infants i la comoditat de les famílies sigui encara més accentuada. Tenen molt en compte la decoració, els colors, les informacions que pengen... car que conceben la plaça com l’espai que obre l’escola a les famílies.


Conclusió
Aquest espai implica un món nou de possibilitats per a moltes escoles encara desconegut. La seva efectivitat es troba recolzada per pedagogies molt ben valorades i la funcionalitat expressada pel centre Mendebaldea es ratifica de manera taxativa i contundent. Sense dubte és un projecte que cal prendre de mica en mica i de manera extremadament conscient, però que, si es duu a terme de la manera correcta, és beneficiós per a tots els infants, educadors i educadores i famílies.


Idees clau

Resultat d'imatges de frases celebres de corresponsabilidad educativaLa plaça és un projecte que defineix la identitat del centre, una porta constantment oberta que convida a entrar i passar temps de manera temptadora, una finestra sense vidre que permet veure i conèixer la llar de manera càlida i còmode.

Per a dur a terme aquest projecte cal entendre la coresponsabilitat de l’espai, entendre que és de tots i per a tots i que el seu èxit depèn de prendre decisions raonades, sospesades i col·lectives.









Preguntes a l’autor
Hi ha hagut problemes a l’hora de delimitar els espais de la plaça?
La plaça va ser ben rebuda per tothom?


Reflexió
El projecte dut a terme per l’escola Mendebaldea i que és d’origen reggià, em sembla una manera molt calidoscòpica de veure i viure la realitat i el dia a dia d’un centre educatiu.
Es tracta, sense dubte per part meva, d’una idea i un espai molt interessant i amb infinitat d’aspiracions i possibilitats, optimitzat al màxim i gaudit pel major nombre de persones possible. He acabat per concebre la plaça com una obertura i un indret multidireccional per a totes les persones que formen part del context educatiu de l’escola.
Opino que calen més projectes unificadors i col·lectius com aquest per tractar de fer de l’educació dels infants un tema que, com es pot respirar i viure a la plaça de l’escola Mendebaldea, ens influeix i ens concern a tots.

Resultat d'imatges de frases celebres de corresponsabilidad educativa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada