dissabte, 22 d’abril del 2017

EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL


Paraules clau

Diàleg, treball per projectes, aprenentatge conjunt, pràctica reflexiva i context escolar. 


Resum

Una de les moltes idees que defensa el text és que l'educació ha de fomentar l'experimentació i participació activa dels infants promovent la reflexió conjunta, però sense deixar en segon pla els seus interessos i motivacions, per exemple, ens proposa deixar a les seves mans l’elecció del tema a tractar. També explica que és important mantenir aquelles curiositats en els infants perquè són el motor del seu procés d’aprenentatge, fent d’aquestes les fletxes indicadores de la direcció educativa a seguir, i aprofitar-les per a què siguin persones crítiques i reflexives.

A més a més, les dues autores proposen emprar els projectes de treball per mostrar-nos un exemple de metologia que promou la comunicació, la reflexió i l’autonomia dels infants. Ambdues especialistes coincideixen en què aquest mètode necessita i es basa en la interacció comunicativa dins del grup; aquest aprèn continguts globalitzats a través d’activitats significatives i interactives. Per tant, se’ns presenta el diàleg com a una eina d'aprenentatge molt potent a les aules.


Cal saber que tot projecte de treball s’estructura en 4 fases: la contextualització o elecció del tema, preguntar-nos què volem saber sobre el tema, cerca d’informació i, finalment, la seva presentació. Amb aquestes, podem veure que els projectes de treball persegueixen l’aprenentatge funcional mitjançant la conversació amb els altres i la formulació de preguntes, ja que tots dos processos obren pas a la reflexió sobre el propi coneixement.

Finalment, una altra idea defensada constantment al llarg de la lectura és que la comunicació permet als infants expressar-se, comprendre i desenvolupar les seves habilitats orals, a més d’aprendre a escoltar; de manera que és important entendre l'aula com a un espai comunicatiu, on la lectura i l'escriptura són concebudes com processos reflexius i compartits. 


Per acabar, una de les peticions que podem trobar al text és que els mestres i les mestres han de creure en el gran poder de l’acte comunicatiu en els processos d’ensenyament-aprenentatge. De fet, un dels comentaris que podem trobar-hi és que el canvi en l’eduació requereix del canvi en la perspectiva i en la mirada del professorat. 


Preguntes
  • Com es pot moderar el debat a l’aula perquè tots participin i cap es quedi al marge de l’activitat?
  • Quins criteris fa servir el docent per determinar si un tema proposat pels infants és adequat o no en relació a la seva franja d’edat?


Comentari personal

M'ha semblat molt interessant aquest text perquè defensa una concepció de la lectura i l'escriptura reflexives i compartides, entenent que aquest últim concepte va més enllà de la lectura en veu alta i que, per tant, engloba molts factors com són el debat i l'intercanvi d'opinions. 
A més, aquesta lectura m'ha fet pensar que ser mestres significa saber l'art de formular les preguntes pertinents i de manera adequada als infants per tal que construeixin les seves hipòtesis i el seu aprenentatge. 
Una altra idea, comentada a classe amb la resta de companyes, és que les pràctiques educatives que ofereixen un espai de comunicació entre iguals són més complexes i ocupen més temps però són molt més riques per a ells perquè aprenen moltes coses simultàniament: a compartir idees i argumentar-les, a escoltar-ne d'altres, a expressar-se, a respectar els altres... En definitiva, a aprendre dels altres i amb els altres, ja que conjuntament van creant significats compartits emmascarats en el seu diàleg. 


Enllaç d'interès


Sànchez-Rodríguez, S. i González-Aragón, C. (2016): "La assamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo"


Destaca 5 paraules clau:
1.      Pràctiques a aula.
2.      Competència en comunicació lingüística.
3.      Competència social i cívica.
4.      Interacció a l’aula.
5.      Autonomia moral.


Resum global:
L’assemblea a classe és una bona pràctica educativa per desenvolupar competències en els infants, en especial la social i cívica i la lingüística.

L’hem de considerar com una reunió d’activitat social que genera comunicació compartida on es reflexiona sobre l’experiència dels infants, tant l’escolar com la de la vida quotidiana.
La funció principal de l’assemblea és trobar l’equilibri en la interacció adult-infant i el grup d’iguals, creant així una acció educativa significativa. D’aquesta manera, oferim un context ric que permet als més petits poder experimentar el món que els envolta.

Aquest agrupament social provoca una interacció que desencadena el desenvolupament d’actituds i conductes prosocials. Això fa que els infants actuïn de forma voluntària per ajudar, compartir, consolar o protegir als altres. Aquest fet forma part de la construcció personal futura dels més petits, fomentant la creació de ciutadans crítics i creatius.

El desenvolupament d’aquestes actituds i conductes fomenten la moral autònoma on es potencien les relacions basades en el respecte i la cooperació. És per aquest motiu que dins l’assemblea les regles són establertes per acord mutu, treballant així l’empatia i evitar l‘egocentrisme. Així doncs, l’infant marcarà els seus límits on comencen els seus drets.

Per últim, cal destacar la figura del docent dins l’assemblea. Cal dir que el/la mestre/a ha d’oferir-se com un model comunicatiu mentre dinamitza el grup. Així doncs, ha de mostrar-se amb una escolta activa per deixar que els infants s’expressin, però també ha de controlar les seves accions i opinions per evitar jutjar.


Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text:

-        Cal evitar la rutina, però com evites que l’assemblea sigui rutinària si s’ha de realitzar tots els dies?
-        En el cas que el grup d’infants sigui poc xerraire, com els incitaries a participar?


COMENTARI PERSONAL

La lectura d’aquest article m’ha fet veure la importància de la comunicació oral a l’aula d’infantil. A més, he pogut comprovar que a la meva infància no vaig gaudir d’una activitat com aquesta, la qual considero encetada pel desenvolupament integral de tot infant.

El fet d’oferir un espai on els infants puguin expressar-se lliurement i compartir les seves inquietuds, a nivell emocional, també em sembla un punt fort, atès que els infants tindran l’oportunitat d’exterioritzar els seus conflictes i que tots tinguin l’oportunitat de participar per buscar una solució conjunta.

Cal dir que aquesta lectura mostra una estreta relació amb la lectura 6 (grup II): Sogas, M.T. (2013) L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d’infantil, 69, 18-21. En aquest article també es comenta la importància de comunicar-se en rotllana i establir vincles i interaccionar amb la resta del grup d’iguals i l’educador/a.



La font d’aquesta imatge condueix a un blog on també es comenta de forma general el valor de l’assamblea i la rotllana a l’aula.

divendres, 21 d’abril del 2017

Lectura 7 Llenguatge com a mitjà de contrucció social

Llenguatge com a mitjà de construcció social

ANÀLISI
El text número set ens parla de la informació que es va extreure a partir d’un projecte, on s’ha fet una investigació qualitativa, que es va fer a una aula d’educació infantil.
Primerament destacar que el llenguatge , sobretot l’oral, facilita la construcció social del coneixement a l’aula la qual és context d’aprenentatge, provocant així situacions riques de comunicació (formular preguntes, buscar informació..) permetent que es desenvolupin habilitats comunicatives. D’altra banda el llenguatge també implica comunicació i debat que dona construcció coneixement conjunt amb un procés d’ensenyament aprenentatge.
Per fomentar aquestes situacions riques de comunicació es fa necessari canviar les pràctiques docents (per tant docent ha d’analitzar la seva pròpia pràctica). On es desenvolupin reptes, reflexió i debat fent una educació inclusiva i de qualitat (ex.aspectes treballats han de trobar-se totalment vinculats a la societat).
 L’aprenentatge s’ha de manifestar a través de de l’interès de l’infant, aquest ha de ser el protagonista li hem de comunicar actituds, emocions, valors i afecte. A més hem de tenir en compte els coneixements previs de cada infant la seva etapa evolutiva i el seu bagatge cultural.
Per tant per posar en pràctica la  construcció de coneixement aprenentatge amb un llenguatge el mètode per projectes (constructivista-construcció conjunta) pot ser-nos molt útil, on en el text es reflecteix en quatre fases d’un projecte en concret. En aquest trobem  coneixements previs-contextualització, formulació de preguntes, fonts d’informació, comunicació, presentació i reelaboració de la informació...Treball encarat a la resolució de problemes i a desperta l’interès de l’infant per l’aprenentatge- on es crea  a partir de l’infant sobretot a través  de converses i preguntes (habilitats de forma integrada).
En conclusió per una millor construcció de coneixement els sabers haurien de trobar-se relacionats. El projecte presentat és molt ampli on la intenció és treballar el text expositiu però també en les seves fases s’observa que els infants treballen altres aspectes rellevants com: la formulació de preguntes, argumentació, producció, revisió i planificació de textos, contrastar informació...on en el tractament del tema es fa una construcció significativa del coneixement. Finalment la intencionalitat del text rau en l’aprenentatge i desenvolupament de l’infant perquè aquest pugui ser crític i reflexiu davant de la societat.
OPINIÓ PERSONAL
Considero que realment la proposta del projecte és molt bona, ja que treballa i engloba diferents aspectes, a més de moure’s sobretot en terrenys escollits per l’infant. També m’ha agradat el paper de la mestra en les sessions ja que aquesta acompanyava ai ajudava, fent preguntes, fent-los pensar i reflexionar sobre els seus actes i compartint amb el grup classe cada una de les experiències que es presentaven. D’altra banda amb les transcripcions de conversa que es reflecteixen en el text he vist el tacte, el respecta i la curiositat ficada alhora d’adreçar-se als infants provocant constantment que els propis nens i nenes es fessin preguntes. D’altra banda es posa molta èmfasi en la revisió aspecte important ja que és un aspecte que segons la meva experiència costa dur a terme, no obstant la manera en que es troba enfocada en la metodologia del projecte fa que sigui una tasca motivadora pels infants.
Finalment aquest projecte comporta processos d’escriptura, orals i lectors compartits i reflexius que provoquen la capacitat deconstrucció del coneixement, aprendre codificar, descodificar...superant el simple fet de descontextualitzar un mer text.
APARTAT DE CADA UNA DE LES FASES DEL PROJECTE
Projecte del cos humà Història educativa compartit-futur conjunt (mateixos nens mateixa tutora) 4 fases del projecte:
·         1.Contextualització, elegir el tema, selecció de continguts es va fent durant la pràctica segons les necessitats de l’infant. Processos que deixin constància què volen saber.
·         2.Preguntes de què volem saber es vol que avancin en la construcció del coneixement (i quins coneixements previs tenen) i aprenguin a formular preguntes (eina essencial per l’aprenentatge)  i reflexionin i argumentar. El permet elaborar textos expositius. Acompanyament i ajuda de la mestra ajuda que l’infant reelabori el seu coneixement i permet que es pugui especificar més el tema tractat. Escriure aportacions en un paper que han fet tots conjuntament. Mestra de la llista de les coses que volen saber els nens ho especifica i per exemple del cervell pregunta que en volen saber. Conversa on la mestra reeformular les preguntes verbalitza accions i justifica i seguidament les escriuen conjuntament. Revisió i concreció de preguntes.
·         3.Buscar informació i compartir-la un cop la tenen (mestra fa preguntes per fer més comprensible el que han trobat) altres poden completar-la.
·         4.reelaboració presentació de la informació (a partir de diferents suports)transformant-la, 1r accedir al coneixement revisions i planificació, producció i del text (tenint en compte la composició). Mestra pot comentar explicar i ampliar la informació fer preguntes com “ que hem après amb això?”.
 El projecte finalitza  després s’edita, donar a tots la oportunitat d’escriure. També introdueix a les famílies en el procés.
Compartit amb els companys
La lectura compartida no és només la lectura en veu alta, també es debatre, compartir opinions.. Preguntes obertes que fagi un joc ampli i flexible de coneixement. Lectura que ens atura convida a debatre, on hi ha tasques.. buscar significat, precisar-ho conjuntament. Creiem que porta més temps el procés però l’aprenentatge és més significatiu.


Preguntes
1.       Quins criteris fa servir el docent si un tema proposat pels infants és adequat o no a la seva franja d’edat.

Enllaços d’interès autor que té relació molt directe amb la lectura: http://www.aidanchambers.co.uk/





Presentació Pere Peris "Els contes, les cançions i emocions". 28/04/2017

Els contes, les cançons i emocions

  • Diferència entre el joc i treballar→ la vida ha de tenir sempre un component lúdic.
  • Activitat tancant els ulls→ pensar en un conte i el que ens produeix aquesta lectura.
  • Els contes tenen diferents i múltiples funcions, poder fer viure moltes emocions als infants. A més, treballen valors diferents, com compartir.
  • Els contes motiven als infants a imaginar i desenvolupa la seva part més creativa.
  • Els contes ajuden a tractar temes complicats i difícils de parlar-ne.

amb satisfacció, amb peculiaritat, amb valentia, amb pensament, amb novetat, amb persistència, amb plenitud, amb calidesa, amb valors, amb plaer, amb comprensió, amb temps, amb sentiment...

L'orella verda. Gianni Rodari. http://espaibes.cat/

Lectura 7. La assamblea de clase en educación infantil

La assamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

Susana Sánchez Rodríguez; Carmen González Aragón.


Paraules claus: competència social, cívica i lingüística, interacció a l'aula, assemblea, model comunicatiu, autonomía moral.

Síntesi:

L'assemblea és un bon mitjà per treballar i desenvolupar a l'aula les capacitats dels infants, específicament la social, cívica i lingüística. A més, els infants tenen la oportunitat de compartir experiències i idees.

L'objectiu principal de l'assemblea és la interacció, ha d'haver un equilibri entre la interacció amb l'adult i la interacció entre els grup d'iguals. De manera que aquest agrupament potencia que els infants voluntàriament estiguin disposat a ajudar, exposar, compartir amb els altres, a la vegada que hi ha una construcció personal.

Gràcies a aquesta forma de fer es fomenta el respecte i la cooperació. Per aquest motiu les regles de l'assemblea són establertes d'acord amb la opinió de tots, de manera que els propis infants són els que marquen el seu propi límit.

Respecte al rol que adopta el docent, bàsicament fa funció dinamitzadora del diàleg, a la vegada que mostra un model comunicatiu. De manera que guia als infants i supervisa, però realment el que té el control de l'acció és el propi educand.

Preguntes:
  • Tot i la informació aportada del text, no en parla de la comunicació no verbal. Com es pot treball aquesta mitjançant l'assemblea?
  • En el cas que els infants no siguin participatius, com els incites a xerrar?
  • Si l'assemblea es duu a terme cada dia, com es pot fer per tal que no es faci pesat ni rutinari?
Reflexions:

Aquesta lectura ens fa pensar en la importància de potenciar l'oral en les aules d'educació infants, i l'assemblea és un mitjà per profitós per fer-ho. Personalment, m'hagués agradat que en la meva infancia s'hagués potenciat més la comunicació oral per tal de tenir un desenvolupament integral, ja que no va ser així.

Mitjançant aquest mètode es fomenten valors com el respecte, compartir idees.. molt importants tant per a la vida escolar com els fets quotidians, i se'ls hi dóna als infants la oportunitat de expressar allò que vulguin.

Cal dir que aquesta lectura mostra molta relació amb la lectura 6 (gruo II): Sogas, M.T. (2013) L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d'infantil, 69. En aquest article també es comenta l importància de comunicar-se en rotllana i establir vincles i interaccionar amb la resta del grup d'iguals i el/la mestre.

nascuts per llegir...Es neix lector o se'n fa?

Lectura V (II)  Nascuts per llegir... Es neix lector o se’n fa?

Idees claus.

  • ·         Necessitat de la interacció constant per desenvolupar l’aprenentatge en la lectura.
  • ·         Despertar l’ interès dels infants a la lectura i l’escriptura, mai imposar.
  • ·         Llegir i escriure  són competències necessàries per construir i ampliar coneixements.
  • ·         Apostar per la professionalitat dels docents
  • ·         Nens de 2n cicle d’Ed. Inf à tenen un desenvolupament en llengua oral (comunicació)
  • ·         Per aprendre han de trobar una motivació .
  • ·         Aprenentatge funcional i significatiu
  • ·         No tots els infants tenen les mateixes capacitats
  • ·         La maduresa depèn dels infants i la les tasques que es plantegen.

Síntesi

Aquesta lectura ens parla de la importància de la llengua escrita en els infants i de com endinsar als infants en la lectura, ja que tant la lectura com l’escriptura són dues competències totalment necessàries per poder accedir amb més facilitat al patrimoni cultural que ens ofereix la societat en la que estem envoltats i d’aquesta manera poder ampliar els nostres coneixements.

Per poder fer que això sigui possible, és molt important insistir en la interacció constant amb els altres i tot el que tenim al nostre voltant. La manera més factible és aconseguir despertar l’interès dels infants per la lectura i com a conseqüència desenvolupar aquestes competències, però mai de forma imposada. Cada infant té unes capacitats diferents i diferents ritmes d’aprenentatge, per tant, la lectura i l’escriptura han de ser de forma totalment lliure i dinàmica i fer-los entendre que és totalment enriquidor. Això ens permetrà un  desenvolupament en l’aprenentatge de la lectura.

 També trobem diferents pràctiques educatives on hi apareixen tres tipologies diferents que poden servir per aquest aprenentatge. Aquestes son les següents:
  • ·         Les pràctiques situacionals
  • ·         Les pràctiques instruccionals
  • ·         Les pràctiques multidimensionals

REFLEXIÓ

Un cop llegida la lectura, l’autor m’ha fet reflexionar realment de si un nen neix lector o se’n fa. Des de el meu punt de vista crec que un nen és fa lector gràcies al seu context social, ja que aquest és clau per l’aprenentatge d’aquestes competències.

També penso que els docents tenen una funció important per poder introduir la lectura als infants i així s’interessin per aquesta ja que la lectura no només són paraules, és una forma de comunicar-nos i s’ha de fer entendre tot això a cada infant.

Preguntes

·         Ens falten exemples per posar en pràctica dins les aules, és a dir, com podríem fer per motivar i endinsar als infants a la lectura?

Idees clau de les lectures de les companyes
Lectura III 
Llegir en família
·         Importància de fomentar la lectura a casa a traves de contes o e situacions quotidianes.
·         Tenir en compte interessos dels fills a l’hora d’escollir les lectures per que els motivi
·         Transmetre emocions positives en referència a la lectura, pk vegin que es algo agradable i no quelcom imposat
·         Clima agradable
·         Mai obligació.
·         Afavorir, sempre que l’Infant s’interessi per llegir, en cada moment del dia.

Lectura IV
Llegir a la pantalla
  • ·         Als coles cada cop més s’utilitzen les pantalles  per llegir
  • ·         S’ha passat del llibre a les pantalles
  • ·         S’ha d’ensenyar a seleccionar la informació dins d’Internet, classificar la informació.

Lectura (6) IV. Grups interactius al final de l'etapa - Zugazaga, A i altres.

Zugazaga, A i altres (2013) Grups interactius al final de l’etapa, Guix d’infantil, 70, 18-21

1.     Tres idees claus que destacaríeu del text
La primera idea clau és la següent: a causa de gran transformació sociocultural, el CEP Maiztegi s’ha transformat en una comunitat d’aprenentatge. Gràcies a aquest fet, s’ha produït una implementació de noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic, i a més s’ha donat una participació més gran de tots els agents de la comunitat educativa. La col·laboració dels diferents agents, ha ajudat a posar en marxa moltes actuacions, com per exemple: les tertúlies dialògiques literàries, l’aula tutoritzada, els grups mixtos, l’assemblea de representants de l’alumnat, la formació de les famílies i els grups interactius.

La segona idea clau d’aquesta lectura és que es té en compte que els grups siguin heterogenis, és a dir, que hi hagi una barreja de l’alumnat amb diferents característiques (sexe, llengua materna, capacitats, etc). A més a més, si la composició dels grups no funciona, es pot canviar quan es consideri necessari. En concret, els infants es divideixen en tres grups de cinc nens i nenes per cada.

Per acabar, la tercera idea és la col·laboració de les famílies. Són mares, pares i tutors que s’impliquen de manera voluntària en les diferents activitats proposades per la tutora de l’aula-classe. Aquest element és clau per portar a terme les activitats plantejades. Les famílies tenen el paper de dinamitzadores dels grups interactius. Així doncs, les famílies s’encarreguen de guiar als infants en les activitats que els hi ha tocat, mentre que els nens i nenes van rotant. A més, també formen part del procés d’avaluació. Per mitjà d’una plantilla que anteriorment els hi ha entregat la tutora, valoren el treball, l’actitud i la interacció que ha tingut lloc en cada grup, com també l’activitat en si mateixa.

2.     Paraules claus del text
Grups interactius, participació de les famílies, aprenentatge dialògic, voluntariat a l’aula, comunitats d’aprenentatge.

3.     Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1- El fet que les famílies entrin a les aules pot distorsionar als infants?
2- Per què no es plantegen les activitats de manera que es barregin grups de diferents edats?

4.     Comentari personal
La lectura d’avui m’ha recordat a una idea d’una lectura que vam llegir. En concret, la lectura número 1 d’en Xavier. En aquesta lectura es parlava de la Zona de Desenvolupament Intermental. Així doncs, en aquesta lectura dóna molta importància al fet que els infants s’han d’ajudar entre ells. És a dir, han de col·laborar en equip per arribar a l’objectiu.

Un altre aspecte que personalment m’ha cridat l’atenció, i al meu grup de seminari també, és que remarca molt els grups heterogenis. Actualment, és una organització molt normalitzada i, per tant, és molt fàcil de veure en moltes aules. Gràcies al que s’ha parlat durant el seminari, hem pogut arribar a la conclusió que és perquè aquest fet es dóna un context diferent. És a dir, es desenvolupa a Biscaia, territori on no hi havia molta immigració i que cada cop ha anat venint més. Per tant, no estaven acostumats a aquesta realitat diferent i a fer grups heterogenis, i és per aquest motiu que ho remarquen tant a la lectura.

Un punt feble de les activitats que es porten a terme és que són molt bàsiques. És a dir, les podríem considerar com un reforç de les matèries que es donen a l’aula. Per tant, comentant-ho amb el grup de seminari, hem arribat a la conclusió que en comptes de fer-ho com una activitat, es podria incorporar a l’aula. I a més, plantejar-ne unes altres més diferents i atractives pels infants.

Per acabar, vull destacar que el punt que uneix les quatre lectures d’avui és, un cop més, la comunicació. Ja pot ser per escrit o oral. A més, un altre punt que es comparteix la importància de l’espai. És a dir, perquè es doni una bona comunicació hem de crear un bon espai tenint en compte les necessitats i interessos de l’alumnat.