dimarts, 18 d’abril del 2017

Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil. María Teresa Llamazares Prieto. (2016)

Setena lectura

Resum


Resultat d'imatges de lectura compartida en el aula
En el present article es fa una proposta que s'emmarca dins del que es coneix com a alfabetització emergent. És a dir, dins d'una sèrie de conductes de lectura i escriptura que precedeixen a l'alfabetització convencional.

Dins d’aquestes pràctiques d’alfabetització emergent, es dóna molta importància a la lectura compartida, ja que gràcies a ella els infants adquireixen habilitats i eines prèvies importants per una posterior descodificació, ortografia i comprensió lectora.


Segons el marc esmentat anteriorment, l’article es basa en tot un seguit   d’investigacions de diversos autors que demostren la importància de la lectura compartida. En les aules aquestes situacions són aquelles en les que el mestre i els alumnes cooperen en la tasca de llegir i d’aprendre, utilitzant un text que està a la vista de tothom, denominats a l’article com llibres grans. Aquest tipus de situacions es diferencien d’altres moments de lectura en veu alta pel fet que es tracten de situacions dialògiques. Perquè aquestes es puguin donar cal tenir en compte una sèrie de factors, com ara la freqüència, l'edat, les característiques dels llibres i la interacció. Considerant aquesta última com l'aspecte més rellevant, la proposta de l'article posa èmfasi en el desenvolupament conscient d'un comportament mediador efectiu que: activi els coneixements previs, realitzi inferències (anar més enllà del que diu el text) i autoreguli el procés de comprensió (auto interrogació per part de l'alumne). Així mateix, aquesta proposta contempla la utilització d'algunes tècniques com el modelatge (mestre que pensa en veu alta), el qüestionament, la introspecció (explicitació dels processos de pensament per part de l'aprenent) i la bastida (adhesió d'un expert cap a l'aprenent).



Finalment, al llarg de l'article es recorda que aquestes situacions de lectura compartida dialògiques són idònies per al desenvolupament de les dites estratègies, les capacitats de les quals no és freqüent que es treballi a les aules.


Paraules clau

Lectura compartida, comprensió lectora, estratègies, alfabetització, situacions dialògiques.

Preguntes

  • Com podem provocar que els infants reflexionin a partir d'allò que els llegim? És a dir, com podem despertar aquest interès?


Comentari personal

Personalment l'article que es presenta en aquesta entrada m'ha semblat una mica repetitiu. Si més no, valoro positivament que es donin tants exemples sobre com emprar les estratègies que s'expliquen en una situació pràctica com és la lectura d'un llibre. És a dir, encara que sigui repetitiu i s'expliquin les mateixes idees de diferents maneres, crec que pot ser positiu perquè facilita la comprensió d'allò que ens vol explicar. Alhora coincideixo en la idea que defensa sobre que els docents no hem estat preparats prèviament com lectors actius i, per tant, és necessari formar als futurs mestres de manera que aprenguin a desenvolupar un coneixement procedimental més conscient i menys automatitzat sobre els processos de la lectura.

Per altra banda, en compartir l'experiència amb les companyes, ens hem adonat que la idea principal que ens vol transmetre l'article és que és essencial compartir el procés i anar més enllà del que posa estrictament en allò que llegim. La lectura sempre té una doble intenció que hem de saber captar com a bons mestres i, com a tal, saber mostrar-la als nostres alumnes. Pel que fa a la relació amb altres lectures, segons Fernández Martínez i Gallardo (2016) ens expliquen la possibilitat que tenen els infants d'aprendre si partim dels seus interessos. Alhora es relaciona amb el de Paniagua (2013) que també tractava sobre la lectura, més concretament de la lectura en família i com l'havíem de veure com una activitat plaent i agradable.

A continuació us deixo un document interessant sobre la lectura compartida que us pot servir d'ampliació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada