Setena lectura
Resum
En el present article es fa
una proposta que s'emmarca dins del que es coneix com a alfabetització
emergent. És a dir, dins d'una sèrie de conductes de lectura i escriptura que
precedeixen a l'alfabetització convencional.
Dins d’aquestes pràctiques d’alfabetització
emergent, es dóna molta importància a la lectura compartida, ja que gràcies a
ella els infants adquireixen habilitats i eines prèvies importants per una
posterior descodificació, ortografia i comprensió lectora.
Segons el marc esmentat anteriorment,
l’article es basa en tot un seguit d’investigacions
de diversos autors que demostren la importància de la lectura compartida. En
les aules aquestes situacions són aquelles en les que el mestre i els alumnes
cooperen en la tasca de llegir i d’aprendre, utilitzant un text que està a la
vista de tothom, denominats a l’article com llibres grans. Aquest tipus de
situacions es diferencien d’altres moments de lectura en veu alta pel fet que
es tracten de situacions dialògiques. Perquè aquestes es
puguin donar cal tenir en compte una sèrie de factors, com ara la freqüència,
l'edat, les característiques dels llibres i la interacció. Considerant aquesta
última com l'aspecte més rellevant, la proposta de l'article posa èmfasi en el
desenvolupament conscient d'un comportament mediador efectiu que: activi els
coneixements previs, realitzi inferències (anar més enllà del que diu el text)
i autoreguli el procés de comprensió (auto interrogació per part de l'alumne). Així mateix,
aquesta proposta contempla la utilització d'algunes tècniques com el modelatge
(mestre que pensa en veu alta), el qüestionament, la introspecció (explicitació
dels processos de pensament per part de l'aprenent) i la bastida (adhesió d'un
expert cap a l'aprenent).
Finalment,
al llarg de l'article es recorda que aquestes situacions de lectura compartida
dialògiques són idònies per al desenvolupament de les dites estratègies, les
capacitats de les quals no és freqüent que es treballi a les aules.
Paraules clau
Lectura compartida,
comprensió lectora, estratègies, alfabetització, situacions dialògiques.
Preguntes
- Com podem provocar que els infants reflexionin a partir d'allò que els llegim? És a dir, com podem despertar aquest interès?
Comentari personal
Personalment l'article que es presenta en aquesta
entrada m'ha semblat una mica repetitiu. Si més no, valoro positivament que es
donin tants exemples sobre com emprar les estratègies que s'expliquen en una
situació pràctica com és la lectura d'un llibre. És a dir, encara que sigui
repetitiu i s'expliquin les mateixes idees de diferents maneres, crec que pot
ser positiu perquè facilita la comprensió d'allò que ens vol explicar. Alhora
coincideixo en la idea que defensa sobre que els docents no hem estat preparats
prèviament com lectors actius i, per tant, és necessari formar als futurs
mestres de manera que aprenguin a desenvolupar un coneixement procedimental més
conscient i menys automatitzat sobre els processos de la lectura.
Per altra banda, en compartir l'experiència amb les companyes, ens hem adonat que la idea principal que ens vol transmetre l'article és que és essencial compartir el procés i anar més enllà del que posa estrictament en allò que llegim. La lectura sempre té una doble intenció que hem de saber captar com a bons mestres i, com a tal, saber mostrar-la als nostres alumnes. Pel que fa a la relació amb altres lectures, segons Fernández Martínez i Gallardo (2016) ens expliquen la possibilitat que tenen els infants d'aprendre si partim dels seus interessos. Alhora es relaciona amb el de Paniagua (2013) que també tractava sobre la lectura, més concretament de la lectura en família i com l'havíem de veure com una activitat plaent i agradable.
Per altra banda, en compartir l'experiència amb les companyes, ens hem adonat que la idea principal que ens vol transmetre l'article és que és essencial compartir el procés i anar més enllà del que posa estrictament en allò que llegim. La lectura sempre té una doble intenció que hem de saber captar com a bons mestres i, com a tal, saber mostrar-la als nostres alumnes. Pel que fa a la relació amb altres lectures, segons Fernández Martínez i Gallardo (2016) ens expliquen la possibilitat que tenen els infants d'aprendre si partim dels seus interessos. Alhora es relaciona amb el de Paniagua (2013) que també tractava sobre la lectura, més concretament de la lectura en família i com l'havíem de veure com una activitat plaent i agradable.
A continuació us deixo un document interessant sobre la lectura compartida que us pot servir d'ampliació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada