divendres, 21 d’abril del 2017

Lectura 7 Llenguatge com a mitjà de contrucció social

Llenguatge com a mitjà de construcció social

ANÀLISI
El text número set ens parla de la informació que es va extreure a partir d’un projecte, on s’ha fet una investigació qualitativa, que es va fer a una aula d’educació infantil.
Primerament destacar que el llenguatge , sobretot l’oral, facilita la construcció social del coneixement a l’aula la qual és context d’aprenentatge, provocant així situacions riques de comunicació (formular preguntes, buscar informació..) permetent que es desenvolupin habilitats comunicatives. D’altra banda el llenguatge també implica comunicació i debat que dona construcció coneixement conjunt amb un procés d’ensenyament aprenentatge.
Per fomentar aquestes situacions riques de comunicació es fa necessari canviar les pràctiques docents (per tant docent ha d’analitzar la seva pròpia pràctica). On es desenvolupin reptes, reflexió i debat fent una educació inclusiva i de qualitat (ex.aspectes treballats han de trobar-se totalment vinculats a la societat).
 L’aprenentatge s’ha de manifestar a través de de l’interès de l’infant, aquest ha de ser el protagonista li hem de comunicar actituds, emocions, valors i afecte. A més hem de tenir en compte els coneixements previs de cada infant la seva etapa evolutiva i el seu bagatge cultural.
Per tant per posar en pràctica la  construcció de coneixement aprenentatge amb un llenguatge el mètode per projectes (constructivista-construcció conjunta) pot ser-nos molt útil, on en el text es reflecteix en quatre fases d’un projecte en concret. En aquest trobem  coneixements previs-contextualització, formulació de preguntes, fonts d’informació, comunicació, presentació i reelaboració de la informació...Treball encarat a la resolució de problemes i a desperta l’interès de l’infant per l’aprenentatge- on es crea  a partir de l’infant sobretot a través  de converses i preguntes (habilitats de forma integrada).
En conclusió per una millor construcció de coneixement els sabers haurien de trobar-se relacionats. El projecte presentat és molt ampli on la intenció és treballar el text expositiu però també en les seves fases s’observa que els infants treballen altres aspectes rellevants com: la formulació de preguntes, argumentació, producció, revisió i planificació de textos, contrastar informació...on en el tractament del tema es fa una construcció significativa del coneixement. Finalment la intencionalitat del text rau en l’aprenentatge i desenvolupament de l’infant perquè aquest pugui ser crític i reflexiu davant de la societat.
OPINIÓ PERSONAL
Considero que realment la proposta del projecte és molt bona, ja que treballa i engloba diferents aspectes, a més de moure’s sobretot en terrenys escollits per l’infant. També m’ha agradat el paper de la mestra en les sessions ja que aquesta acompanyava ai ajudava, fent preguntes, fent-los pensar i reflexionar sobre els seus actes i compartint amb el grup classe cada una de les experiències que es presentaven. D’altra banda amb les transcripcions de conversa que es reflecteixen en el text he vist el tacte, el respecta i la curiositat ficada alhora d’adreçar-se als infants provocant constantment que els propis nens i nenes es fessin preguntes. D’altra banda es posa molta èmfasi en la revisió aspecte important ja que és un aspecte que segons la meva experiència costa dur a terme, no obstant la manera en que es troba enfocada en la metodologia del projecte fa que sigui una tasca motivadora pels infants.
Finalment aquest projecte comporta processos d’escriptura, orals i lectors compartits i reflexius que provoquen la capacitat deconstrucció del coneixement, aprendre codificar, descodificar...superant el simple fet de descontextualitzar un mer text.
APARTAT DE CADA UNA DE LES FASES DEL PROJECTE
Projecte del cos humà Història educativa compartit-futur conjunt (mateixos nens mateixa tutora) 4 fases del projecte:
·         1.Contextualització, elegir el tema, selecció de continguts es va fent durant la pràctica segons les necessitats de l’infant. Processos que deixin constància què volen saber.
·         2.Preguntes de què volem saber es vol que avancin en la construcció del coneixement (i quins coneixements previs tenen) i aprenguin a formular preguntes (eina essencial per l’aprenentatge)  i reflexionin i argumentar. El permet elaborar textos expositius. Acompanyament i ajuda de la mestra ajuda que l’infant reelabori el seu coneixement i permet que es pugui especificar més el tema tractat. Escriure aportacions en un paper que han fet tots conjuntament. Mestra de la llista de les coses que volen saber els nens ho especifica i per exemple del cervell pregunta que en volen saber. Conversa on la mestra reeformular les preguntes verbalitza accions i justifica i seguidament les escriuen conjuntament. Revisió i concreció de preguntes.
·         3.Buscar informació i compartir-la un cop la tenen (mestra fa preguntes per fer més comprensible el que han trobat) altres poden completar-la.
·         4.reelaboració presentació de la informació (a partir de diferents suports)transformant-la, 1r accedir al coneixement revisions i planificació, producció i del text (tenint en compte la composició). Mestra pot comentar explicar i ampliar la informació fer preguntes com “ que hem après amb això?”.
 El projecte finalitza  després s’edita, donar a tots la oportunitat d’escriure. També introdueix a les famílies en el procés.
Compartit amb els companys
La lectura compartida no és només la lectura en veu alta, també es debatre, compartir opinions.. Preguntes obertes que fagi un joc ampli i flexible de coneixement. Lectura que ens atura convida a debatre, on hi ha tasques.. buscar significat, precisar-ho conjuntament. Creiem que porta més temps el procés però l’aprenentatge és més significatiu.


Preguntes
1.       Quins criteris fa servir el docent si un tema proposat pels infants és adequat o no a la seva franja d’edat.

Enllaços d’interès autor que té relació molt directe amb la lectura: http://www.aidanchambers.co.uk/





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada