dissabte, 22 d’abril del 2017

Sànchez-Rodríguez, S. i González-Aragón, C. (2016): "La assamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo"


Destaca 5 paraules clau:
1.      Pràctiques a aula.
2.      Competència en comunicació lingüística.
3.      Competència social i cívica.
4.      Interacció a l’aula.
5.      Autonomia moral.


Resum global:
L’assemblea a classe és una bona pràctica educativa per desenvolupar competències en els infants, en especial la social i cívica i la lingüística.

L’hem de considerar com una reunió d’activitat social que genera comunicació compartida on es reflexiona sobre l’experiència dels infants, tant l’escolar com la de la vida quotidiana.
La funció principal de l’assemblea és trobar l’equilibri en la interacció adult-infant i el grup d’iguals, creant així una acció educativa significativa. D’aquesta manera, oferim un context ric que permet als més petits poder experimentar el món que els envolta.

Aquest agrupament social provoca una interacció que desencadena el desenvolupament d’actituds i conductes prosocials. Això fa que els infants actuïn de forma voluntària per ajudar, compartir, consolar o protegir als altres. Aquest fet forma part de la construcció personal futura dels més petits, fomentant la creació de ciutadans crítics i creatius.

El desenvolupament d’aquestes actituds i conductes fomenten la moral autònoma on es potencien les relacions basades en el respecte i la cooperació. És per aquest motiu que dins l’assemblea les regles són establertes per acord mutu, treballant així l’empatia i evitar l‘egocentrisme. Així doncs, l’infant marcarà els seus límits on comencen els seus drets.

Per últim, cal destacar la figura del docent dins l’assemblea. Cal dir que el/la mestre/a ha d’oferir-se com un model comunicatiu mentre dinamitza el grup. Així doncs, ha de mostrar-se amb una escolta activa per deixar que els infants s’expressin, però també ha de controlar les seves accions i opinions per evitar jutjar.


Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text:

-        Cal evitar la rutina, però com evites que l’assemblea sigui rutinària si s’ha de realitzar tots els dies?
-        En el cas que el grup d’infants sigui poc xerraire, com els incitaries a participar?


COMENTARI PERSONAL

La lectura d’aquest article m’ha fet veure la importància de la comunicació oral a l’aula d’infantil. A més, he pogut comprovar que a la meva infància no vaig gaudir d’una activitat com aquesta, la qual considero encetada pel desenvolupament integral de tot infant.

El fet d’oferir un espai on els infants puguin expressar-se lliurement i compartir les seves inquietuds, a nivell emocional, també em sembla un punt fort, atès que els infants tindran l’oportunitat d’exterioritzar els seus conflictes i que tots tinguin l’oportunitat de participar per buscar una solució conjunta.

Cal dir que aquesta lectura mostra una estreta relació amb la lectura 6 (grup II): Sogas, M.T. (2013) L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d’infantil, 69, 18-21. En aquest article també es comenta la importància de comunicar-se en rotllana i establir vincles i interaccionar amb la resta del grup d’iguals i l’educador/a.



La font d’aquesta imatge condueix a un blog on també es comenta de forma general el valor de l’assamblea i la rotllana a l’aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada