diumenge, 16 d’abril del 2017

Lectura (6) IV: Grups interactius al final de l'etapa

1) PARAULES CLAU
  • Comunitat d’aprenentate 
  • Grups interactius 
  • Heterogeneitat de l’alumnat 
  • Col·laboració fam voluntaries

2) BREU RESUM

Aquesta lectura tracta sobre una centre públic (Maiztegi) que proposa activitats que afavoreixin la interacció entre els infants de cinc anys.  (Canvis econòmics: arrel d’això el centre es transforma en una comi d’aprenentatge).
http://agora.xtec.cat/ceipsecallets/wp-content/uploads/usu373/2016/10/grups-interactius.jpg 
L’escola aposta per dur a terme propostes transformadores com per exemple introduir l’aprenentatge dialògic i la participació de tots els agents de la comunitat educativa. Pel moment han implementat diverses actuacions com per exemple: grups interactius, assemblea de representants de l’alumnat, tertúlies dialògiques literàries...

Pel que fa l’educació infantil, a l’aula de 5 anys l’alumnat s’agrupa heterogèniament i es preparen activitats per les que passa tothom, en aquestes té lloc l’aprenentatge a través del treball cooperatiu i dialògic, totes les activitats són tutoritzades per una persona adulta voluntària (al principi les dinamitzadores eren professores del centre, actualment són quatre mare voluntàries acompanyades de dues tutores del curs).

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEigHKcvKvFhFPydoetwYOWUYYg-lzCs26dTUKD0mOin_3kfNTgCZqbCTbEJxgKqYC2RlCSwXw22tzX0_MN7oUSGcMLRbznFi3mKaHxp2PmfvhjifTURUmYkiWqeigmCJEKjN-FfwhbhyKgV/s1600/ALUMNOS+COOPERATIVOS%5B1%5D.jpgLa preparació de la sessió consisteix a que la tutora prepari tres tasques relacionades amb els àmbits de l’etapa i organitza el grup (de forma heterogènia). La composició del grup pot canviar quan es consideri necessari. Es treballa amb l’objectiu que l’alumnat reforçi aspectes com l’autonomia, la convivència, el coneixement del medi...Cal tenir en compte que les activitats plantejades fomentin la interacció entre l’alumnat.

L’activitat es desenvolupa de manera que la tutora presenta la feina prevista a les famílies i l’alumnat realitza una activitat durant vint minuts amb una dinamitzadora i després canvien d’activitat. Un cop realitzades les activitats  les dinamitzadores fan una avaluació a través d’una plantilla on valora l’actitud i la interacció de cada grup i l’activitat en si mateixa. Abans de fer aquestes activitats es fan sessions de formació per al professorat, les persones voluntàries i l’alumnat.

Finalment, podem trobar en aquesta lectura l’opinió d’algunes dinamitzadores voluntàries que destacaven, principalment, que hi participaven perquè pensaven que l’educació és responsabilitat de tothom.

3) PREGUNTES A L'AUTORA

  • En quins aspectes creus que afavorirà als infants treballar de forma heterogènia? 
  • Com dir als infants que intervinguin més o menys? Com se’ls anima a fer-ho? Com ho regules? 
  • Fan descans en algun moment d'aquesta hora i mitja?
4) REFLEXIÓ PERSONAL

Des del meu punt de vista ha estat una lectura molt interessant perquè ens ha fet reflexionar sobre el fet de la heterogeneitat entesa pels docents de l'escola de Biscaia en comparació a la de Catalunya. La realitat és totalment diferent ja que a Catalunya, a conseqüència de la crisi  va aparèixer una gran diversitat lingüística  en les nostres escoles públiques, des d'aleshores l'escola va emprar eines per atendre aquesta diversitat.

He considerat com aspecte positiu que els infants no estan constantment amb la mateixa professora i d'aquesta manera s'evita l'estigmaització i els etiquetatges, també crec que és molt interessant que proposen maneres d'atendre als infants amb necessitats educatives especials.

D'altra banda, considero que és negatiu que l'espai en que es fa l'activitat és interior, cap activitat es fa fora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada