dimecres, 19 d’abril del 2017

NASCUTS PER LLEGIR - Marta Roig

PARAULES CLAU: lectura, primera infància, salut, famílies, entitats educatives.

SÍNTESI
La lectura d’aquesta setmana ha estat la titulada “Nascuts per llegir: Projecte de promoció de la lectura per a la primera infància” de l’autora Marta Roig que tracta sobre un projecte que promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys.

Aquest projecte és molt interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre diferents entitats públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques públiques. L’ajuntament, per tal de poder iniciar el projecte ha de firmar un conveni i després a través dels centres de salut hi ha diferents recursos que informen a les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats d’aquest programa i aquestes van a la biblioteca on hi ha muntat un espai per atenció a la primera infància per a fomentar la lectura d’aquests nadons on trobem tant racons de pares, com contes pels infants com recursos per a la lectura. Més enllà de l’activitat local, les famílies poden gaudir també de materials, orientacions i propostes desenvolupades per la mateixa coordinació del programa.

Aquest programa promou experiències compartides entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura. L’objectiu que es planteja és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida, ja que és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels infants.
No pretén avançar aprenentatges sinó que intenta actuar sobre els hàbits familiars perquè la lectura es gaudeixi amb normalitat i de manera quotidiana.

Al final de l’article es donen unes estadístiques de com està anant aquest programa tant a Catalunya com a Andorra i es manifesta que s’està millorant per tal de multiplicar les famílies beneficioses i continuar l’educació.
Com a conclusió, es podria dir que, encara que només es parli d’aquest projecte concret també n’hi ha d’altres i, per tant, cada cop hi ha més possibilitats de lectura pels infants de 0 a 3 anys, cosa que és molt beneficiosa tant per a les famílies com pels infants.

PREGUNTES PER L’AUTOR              
  • Penses que cada vegada trobarem més aquest projecte a diferents poblacions i que des de l’escola podem promoure que les famílies en facin ús?
  • Per què creus que encara és tan poc conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns objectius tan interessants?

REFLEXIÓ
M’agradaria començar la reflexió amb un pensament que em va sorgir arran de la lectura d’aquest text. Mentre llegia aquest article em vaig sentir una persona totalment desinformada, perquè desconeixia aquest tipus de projectes. A més, vaig poder reflexionar sobre la magnitud de projectes educatius que hi ha en el nostre país que la majoria de la societat desconeix.

Altrament, em va semblar molt interessant aquest projecte, perquè no només hi participen educadors sinó que treballen conjuntament amb biblioteques, Centres d’Atenció Primària i ajuntaments. Aquesta interacció entre diferents entitats aporta riquesa al projecte, ja que s’abasteix des de diferents àmbits. A més, treballen de manera conjunta i vetllen per la utilització del servei per part de les famílies. En el CAP són informades i convidades a anar a les biblioteques per fomentar la lectura en els infants.

Personalment, considero que aquest projecte està ben pensat perquè d’aquesta forma es fomenta la lectura des de ben petits però a la vegada, fomentem les activitats en família i la interacció entre els diferents membres de la llar. A més, es facilita un context on les famílies puguin compartir experiències tant amb els seus fills com amb altres adults amb una situació similar. El mateix succeeix amb els infants, també poden compartir experiències amb el seu grup d’iguals, sempre en un context que afavoreixi la lectura.

No obstant això, considero que l’article presenta el projecte però no explica el funcionament d’aquest, o si més no l’ús que en fan les famílies. També considero rellevant que esmentés les experiències de les famílies que hi ha format part i les millores de l’infant gràcies al projecte.

En definitiva, considero que és un projecte molt interessant i profitós per iniciar la lectura en els infants i despertar en ells l’interès per la lectoescriptura. A més, penso que tota activitat que tingui en compte a les famílies serà bona pel desenvolupament de l’infant. No obstant això, m’hauria agradat que l’article exposes també l’evolució de l’infant i la metodologia emprada.
Arran del desig de trobar respostes o una ampliació sobre aquest projecte vaig començar a indagar sobre l’autora Marta Roig, fins a arribar al seu blog. En el seu blog parla de diferents experiències que ha tingut però he tingut l’oportunitat de llegir el que en pensa sobre el programa de nascuts per llegir. Em va agradar l’entusiasme que mostra en la següent frase publicada al seu blog: “Vaig estimar aquest projecte com si fos un fill, li vaig dedicar molt de temps i tot el convenciment i la passió que hi havia dins meu. Ell (el projecte) em va donar bona part de tot el que sé.”


Us adjunto la pàgina web per si voleu saber-ne més: http://www.martaroig.com/identitat-professional/experiencia-projectes-realitzats/nascuts-per-llegir/

Aquest article de Marta Roig podem relacionar-lo amb l'article de "Grups interactius al final de l'etapa", article que han llegit i ens han exposat les nostres companyes del quart grup. Com ens han esmentat aquestes companyes la lectura de "Grups interactius al final de l'etapa" dóna molta importància a la participació familiar en el desenvolupament lector de l'infant. A més, en els dos articles creuen necessari crear espais on els familiars dels infants poden formar-se a través de recursos que se'ls facilita.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada